Person

Günter Grass

Vi, de overlevende

Tysk litteraturs store forvandlingskunster fortæller det 20. århundredes civilisationskatastrofer gennem nogle af de forfattere, der overlevede rædslerne
Afsnit 1

Goethe, Kleist, Mann, Grass og Böll – så er vi i gang!

Vi starter helt forfra, alle kan være med, mens vi snakker os gennem de store forfatterskaber og ind i den tyske fortællekunst
Litterær selvransagelse

Krigens børn, børnebørn og oldebørn

Hvis man vil forstå, hvorfor Tyskland er fortaler for politisk og kulturel åbenhed, så skal man se mod litteraturen. I mere end tre generationer har tyske forfattere beskæftiget sig med deres fortid, med nazisme, Holocaust og spørgsmålet om den enkelte tyskers ansvar. Litteraturens selvransagelse er medvirkende årsag til, at Tyskland i dag er et af de mest solidariske, ansvarlige og etiske samfund i Europa, mener forsker i efterkrigstidens Tyskland Moritz Schramm

Den stridbare trommeslager

Med Günter Grass’ død forsvinder ikke kun en stor sproglig begavelse, en politisk fritænker og litterær gigant. Det bliver også lidt mere stille

Nationens alternative historiefortæller

Med Günter Grass’ død i går har Tyskland mistet en af sine største forfattere og et moralsk pejlemærke. Igen og igen leverede han nye fortolkninger af den tyske historie og kastede nyt lys over hele den nyere tyske udvikling. Og europæisk litteratur har mistet en af sine største fortællere

»Hvis jeg var 20-30 år yngre, så havde jeg slået et telt op foran Kanslerbygningen i Berlin«

Hvis man vil gøre en forskel politisk, er det ikke nok at skrive en appel, lyder det fra forfatteren Günter Grass. Nobelprisvinderen er blevet 86 år, men har bevaret sit engagement i samfundet og sit kritiske blik på såvel våbenindustrien som overvågningssamfundet. Kunstnerisk er han vendt tilbage til lyrikken – men med den ro, der følger med følelsen af at have nået, hvad han skulle

1950’erne: Der var brug for bliktrommen

Günter Grass lod i sin debutroman mandslingen Oskar Matzerath afdække fortrængningen og dobbeltmoralen i efterkrigstidens Tyskland

’Jeg er i et limbo’

I syv år levede Cia Rinne med romaernes virkelighed helt inde på livet. Det var en tid, der fik hende til at føle sig meget ældre – og det er en sag, hun endnu ikke er færdig med

Glem Auschwitz!

Tyskland tillader en moderne antisemitisme at pible frem gennem en mur af skyld. Glem fortiden, lyder det provokerende opråb fra en af Tysklands mest polemiske skribenter

Goldbækvariationerne

Henning Goldbæks debutroman er sprænglærd og kosmopolitisk, og den flyder over af litterære allusioner og fiffige ordspil. Men den er også sært distanceret

Sider

Mest læste

  1. Tysk litteraturs store forvandlingskunster fortæller det 20. århundredes civilisationskatastrofer gennem nogle af de forfattere, der overlevede rædslerne
  2. Vi starter helt forfra, alle kan være med, mens vi snakker os gennem de store forfatterskaber og ind i den tyske fortællekunst
  3. I syv år levede Cia Rinne med romaernes virkelighed helt inde på livet. Det var en tid, der fik hende til at føle sig meget ældre – og det er en sag, hun endnu ikke er færdig med
  4. Günter Grass lod i sin debutroman mandslingen Oskar Matzerath afdække fortrængningen og dobbeltmoralen i efterkrigstidens Tyskland
  5. Günter Grass’ nye bog tager med udgangspunkt i en skibskatastrofe fortsat den nyere tyske historie under behandling
  6. Per Øhrgaards essay om Tyskland er inspirerende læsning
  7. Forfatteren Knud Romer har intet til overs for nobelpristageren Günter Grass’ omdiskuterede Israel-kritiske digt. Et ærgerligt punktum for en stor forfatter
  8. Den tyske forfatter Judith Hermann var 19 år, da Muren faldt. I sine to første bøger skildrede hun sin egen rodløse og rastløse generation. I dag er hun 41, og døden har holdt sit indtog i hendes liv