Person

Gustav Mahler

Anmeldelse
7. september 2021

DR SymfoniOrkestret åbnede sæsonen med et brag af en uropførelse af Hans Abrahamsen

Torsdagskoncerten var sæsonåbning for DR SymfoniOrkestret og Fabio Luisi. Her blev de 10 orkesterstykker af Hans Abrahamsen for første gang spillet samlet, og med deres gennemslagskraft i et væld af udtryksregistre og klangfarver viste de sig som et bemærkelsesværdigt mesterværk, der vil få stor betydning i internationalt perspektiv
Den sydafrikanske sopran Golda Schultz havde et vist besvær med at gengive det tyske sprogs vokalfarver og rytmer.
Anmeldelse
3. august 2021

Rundt om en klassiker: Otte dirigenters bud på Mahlers syvende symfoni

I kritikserien ’Rundt om en klassiker’ er vi nået til Gustav Mahlers syvende symfoni – i otte versioner. På nyt album får den en kongenial fortolker i dirigent Kirill Petrenko, der illuminerer et bemærkelsesværdigt orkesterværk, der ellers er svært tilgængeligt
Gustav Mahlers syvende symfoni går for at være Mahlers mest utilgængelige, og den spilles relativt sjældent i koncertsalene.
Anmeldelse
15. juni 2021

Gustav Mahler og Wiener Filharmonikerne lyder som den perfekte kombination. Det er de ikke

Gustav Mahlers symfonier behøver naturligvis skønhed, men de rummer også det grænsesøgende, trivielle og vulgære. Disse sider af den mindre gode smag kom for sjældent frem under wienernes gæstespil i Koncerthuset med dirigenten Daniel Harding
»Orkestret er på sæt og vis ikke blevet globaliseret. Især på blæserfronten er den teknologiske instrumentudvikling i det 20. århundrede helt bevidst gået dem forbi,« skriver Valdemar Lønsted. Wienerne ville selv sige, at deres klang er blødere og mere overtonerig end de moderne, mere kraftfulde og brillante instrumenters.
Anmeldelse
21. maj 2021

Atter føler jeg mig taknemmelig over, at Neumeier formår at skabe så storladen en skønhed

Det er vidunderligt at opleve Neumeiers ballet over Mahlers 3. symfoni. En storhedsbedrift af Den Kongelige Ballet, hvis dansere skaber landskaber af nysgerrighed og muskelkraft, forelskelse og sorg
Skønhed og sårbarheden strålede over den gudeflotte Jonathan Chmelensky, der dansede hovedfiguren i Neumeiers ballet ’Mahlers 3. symfoni’ på Operaen.
Anmeldelse
5. maj 2021

Dirigenten Nicholas Collon viste sit sande potentiale i Brittens mesterlige serenade

Med Jean Sibelius’ syvende symfoni og Kong Christian-suite vækkede torsdagskoncerten nogle vigtige nordiske bånd, som for længst er gået i dvale. Men aftenens blivende oplevelse var Benjamin Brittens ’Serenade’ for tenor, horn og strygere. Sangene om død og klage ramte måske særligt dybt i tiden, vi lige nu gennemlever
Dirigenten Nicholas Collon viste sit sande potentiale ved torsdagskoncerten i Koncerthuset den 29. April.
Anmeldelse
13. april 2021

Gustav Mahler åbnede sig mod den moderne musik i sin sidste, ufuldendte symfoni

Ikke alt lykkes i blokfløjtenisten Bolette Roeds Vivaldi-album med blandt andet ’De Fire Årstider’. Det gør det heller ikke i Minnesota Orkestret og Osmo Vänskäs tolkning af Mahlers ufuldendte ’Symfoni nr. 10’. Her er Thomas Dausgaards bud med Seattle Symfoniorkester et af de bedste, man kan ønske sig
Thomas Dausgaard afdækker gang på gang små brudflader i den smukke musik, der er en fortløbende rytmisk og klanglig karakterisering af den tematiske underskov.
Anmeldelse
26. januar 2021

Mahlers 5. kan både være en tung romantisk orkestermaskine og i elegant emotionel ligevægt

Gustav Mahlers femte symfoni rummer en verden af dybe almenmenneskelige livserfaringer. Vi nærmer os storværket sats for sats og illustrerer det med vurderinger af en håndfuld markante fortolkninger, der spænder fra narkotisk skønhedsdis til vægtløs elegance
Gustav Mahler og hans hustru, Alma Mahler, fotograferet i 1905.
Anmeldelse
7. april 2020

Gustav Mahlers tredje symfoni taler lige ind i en coronatid

Den østrigske komponist skabte en natursymfoni i videste betydning, som en seers indsigt i en altomfattende sammenhæng. Symfonien skulle have været opført flere steder i København i disse uger. Det har pandemien forhindret, men vores anmelder opfordrer læserne til at opsøge symfonien på en anden måde. Her giver han en introduktion
Anmeldelse
20. august 2019

Academy of St Martin in the Fields viste sin imponerende alsidighed

Et talstærkt publikum belønnede i Tivoli Academy of St Martin in the Fields fra London med varme og lange bifald. Anført af violinisten Joshua Bell serverede det legendariske kammerorkester, kendt for at sætte musik til bl.a. Milos Formans ‘Amadeus‘, en mættende koncertmenu med gedigne tyske og sanselige amerikanske værker
Anmeldelse
25. juni 2019

Gustav Mahler genskabt i hans egen klangverden

Gustav Mahler udarbejdede tre versioner af sin første symfoni. For første gang foreligger nu den anden version i en cd-indspilning med et fransk orkester, som spiller på instrumenter fra komponistens egen tid. Tilgangen er opsigtsvækkende, fordi den udfordrer vores vante forestillinger om, hvordan Mahler skal lyde
Under François-Xavier Roth har det franske symfoniorkester Les Siècles i de seneste år erobret en fremskudt position på den klassiske scene.

Sider

  • Anmeldelse
    7. september 2021

    DR SymfoniOrkestret åbnede sæsonen med et brag af en uropførelse af Hans Abrahamsen

    Torsdagskoncerten var sæsonåbning for DR SymfoniOrkestret og Fabio Luisi. Her blev de 10 orkesterstykker af Hans Abrahamsen for første gang spillet samlet, og med deres gennemslagskraft i et væld af udtryksregistre og klangfarver viste de sig som et bemærkelsesværdigt mesterværk, der vil få stor betydning i internationalt perspektiv
    Den sydafrikanske sopran Golda Schultz havde et vist besvær med at gengive det tyske sprogs vokalfarver og rytmer.
  • Anmeldelse
    9. januar 2012

    Mahlers begyndelse på et nyt liv

    Årets første torsdags-koncert i DR’s Koncerthus satte en høj standard for 2012. Michael Schønwandt og Radiosymfonikerne gav en dybt bevægende opførelse af Gustav Mahlers 9. symfoni
  • Anmeldelse
    17. marts 2010

    Mahler - en verden i musik

    Gustav Mahlers symfonier hænger uløseligt sammen med hans egen eksistens og skæbne, men de handler samtidig om tilværelsens store spørgsmål. Mahlers 150 år fejres for tiden ved en grandios nordisk festival i Stockholm. Vores anmelder har fulgt de første seks koncerter
    Gustav Mahlers symfonier hænger uløseligt sammen med hans egen eksistens og skæbne, men de handler samtidig om tilværelsens store spørgsmål. Mahlers 150 år fejres for tiden ved en grandios nordisk festival i Stockholm. Vores anmelder har fulgt de første seks koncerter
  • Anmeldelse
    26. januar 2021

    Mahlers 5. kan både være en tung romantisk orkestermaskine og i elegant emotionel ligevægt

    Gustav Mahlers femte symfoni rummer en verden af dybe almenmenneskelige livserfaringer. Vi nærmer os storværket sats for sats og illustrerer det med vurderinger af en håndfuld markante fortolkninger, der spænder fra narkotisk skønhedsdis til vægtløs elegance
    Gustav Mahler og hans hustru, Alma Mahler, fotograferet i 1905.
  • Anmeldelse
    3. august 2021

    Rundt om en klassiker: Otte dirigenters bud på Mahlers syvende symfoni

    I kritikserien ’Rundt om en klassiker’ er vi nået til Gustav Mahlers syvende symfoni – i otte versioner. På nyt album får den en kongenial fortolker i dirigent Kirill Petrenko, der illuminerer et bemærkelsesværdigt orkesterværk, der ellers er svært tilgængeligt
    Gustav Mahlers syvende symfoni går for at være Mahlers mest utilgængelige, og den spilles relativt sjældent i koncertsalene.
  • Anmeldelse
    3. august 2010

    Mahlers jubilæum fejres i pladestudiet

    150-året for Gustav Mahlers fødsel står i zenit. Genudgivelser på cd giver anledning til et selektivt tilbageblik på et halvt år-hundredes diskografi. Samtidig udkommer et værk om Mahlers egen koncertvirksomhed, skrevet af dansk Mahler-forsker
    150-året for Gustav Mahlers fødsel står i zenit. Genudgivelser på cd giver anledning til et selektivt tilbageblik på et halvt år-hundredes diskografi. Samtidig udkommer et værk om Mahlers egen koncertvirksomhed, skrevet af dansk Mahler-forsker
  • 29. november 2008

    Stemningsfuld afsked med Koncertsalen

    DR Symfoniorkestrets musikere forlod fysisk scenen under deres sidste torsdagskoncert i Radiohusets Koncertsal. Musikalsk blev det en både stemningsfuld og dramatisk afsked
  • Anmeldelse
    31. januar 2009

    Opstandelsen i Ørestaden

    Den første torsdagskoncert i DR's nye roste koncertsal stod ikke mål med forventningerne
    Når Mahler tynder ud i sin symfoni, blev man klar over, at Nouvels koncertsal er et uhyre vanskeligt instrument at spille på. Den udstiller nådesløst -hin enkelte musiker-.