Person

Guy Debord

Anmeldelse
29. februar 2020

Vi lever stadig i kapitalismens billedrige

Bogen ’Det spektakulære samfund’ (tidligere kendt som ’Skuespilsamfundet’) af Guy Debord foreligger nu i ny dansk oversættelse. Det spektakulære samfund skal ifølge Debord forstås som samfundet, hvor varerne og alle menneskelige relationer er medieret gennem billeder
Bogen ’Det spektakulære samfund’ (tidligere kendt som ’Skuespilsamfundet’) af Guy Debord foreligger nu i ny dansk oversættelse. Det spektakulære samfund skal ifølge Debord forstås som samfundet, hvor varerne og alle menneskelige relationer er medieret gennem billeder
Anmeldelse
24. maj 2019

Skuespillerskrift og danseværen

Sophia Handler dvæler ved overfladerne i en ambitiøs og ikke helt forløst roman ’Fe’ om virkelighedens uvirkelighed
Baggrund
20. august 2013

Det første postmoderne 2

Paris var modernismens hovedstad, og ingen steder var det sværere at tage afsked med drømmen om det moderne og rejse videre mod det ny. Hvad er der egentlig sket siden? I to artikler om to af de kunstnere, der dengang tog udfordringen op, beskriver Information det, der var situationen dengang, og det samme, men forandrede, der er situationen nu
’Fin de Copenhague’ er den første af de to bøger, Asger Jorn og Guy Debord lavede sammen. Det var i 1957 hos Permild og Rosengreen. Debords tekst er sakset i dagens aviser, trykt med sort, og Jorn har hældt sine farver ud over trykpladen fra en stige. Det gik hurtigt, 24 timer, så var bogen der. Titlen kan oversættes lige ud som ’Slut på København’, men kan også læses som ’Fin fra København’– Jorn hentede tit billedtekster fra sine yndlingsbøger, og en af dem var Joyce’s ’Finnegan’s wake’. Foto: Lars Bay, Museum Jorn.
Interview
14. juli 2012

Avantgarde og politiskaktivisme

iBureauets Art Director, Jesse Jacob, er ikke en bestemt type læser, men er åben over for alle bøger, der spiller en betydningsfuld samfundsrolle – fra fakta til sanselig æstetik
Klumme
7. august 2010

Realiser kunsten

Den sidste af de sidste avantgardister
20. april 2010

Alvorlig satire eller fjollet underholdning

Er satire bare smags- og konjunkturbestemt? Eller er den underlagt normative begrebs-dannelser? Hvordan forvaltes dét i givet fald af DR som public service? Fokuseres der tilstrækkeligt på at producere kritisk masse-satire og vedkommende samfundsdrama i et selvfortærende spektakulærsamfunds officielle tv-kanal?
Drengene fra Angora og andre satireprogrammer på først og fremmest DR2 er utrolig populære. Men vil de noget særligt med deres satire andet end bare at underholde?
Anmeldelse
7. januar 2010

Hvad Allan de Waals skrivebordsskuffe gemte

Allan de Waals fiktaboks lever ikke op til de Waals vanlige høje standard. Jeg savner en redigerende instans og en kritisk udvælgelse
Baggrund
29. april 2009

Jorn for fuldt tryk

Den lange rejse fra barndom gennem besættelsens lille trykkammer til det store, åbne nye. Asger Jorns komplette grafiske værk udstilles på Silkeborg Kunstmuseum
-Ins unbekannte- hedder dette træsnit i fem farver, et prøvetryk fra 1970. Titlen er en hilsen til Rimbaud, hvis digte var en livslang inspiration for Jorn, og det er jo under alle omstændigheder den vej, man som kunstner skal.
2. januar 2009

Vild med finans

Det gode ved at skifte år denne gang er, at der måske er noget, vi er færdige med. Som for eksempel de utroligt kejtede, uprofessionelle fejltrin, der endte i alverdens finanskatastrofer. Som når folk bare danser dårligt. Hvis folk dog bare kunne lære at danse ordentligt og - undskyld jeg siger det - bedre end statsministerfruen
Graciøst så det - ind imellem - ud, da statsministerfruen foldede sig ud i -Vild med Dans-. Men i danseverdenen er der også stadigvæk folk, der kan vurdere, hvornår det bare er skuespil, og hvornår folk faktisk kan deres metier - modsat finansverdenen.
3. maj 2008

Den rapkæftede revolution

Det er i dag præcis 40 år siden, at ingredienserne i det franske samfund førte til en nærmest kemisk reaktion i hjertet af Paris. Politiet gik på angreb mod studerende, så greb folket ind mod politiet og en revolution var i gang. Men det startede måske med en rapkæftet fyr ved et svømmebassin
Maj 1968. Det låg, de Gaulle så mesterligt havde fået lagt på den franske hukommelse efter Anden Verdenskrig, kunne i maj 1968 ikke holde til trykket længere. Den dynamik, studenternes og arbejdernes oprør satte igang, blev så voldsom at intet siden kunne blive som før.

Sider

  • Anmeldelse
    29. februar 2020

    Vi lever stadig i kapitalismens billedrige

    Bogen ’Det spektakulære samfund’ (tidligere kendt som ’Skuespilsamfundet’) af Guy Debord foreligger nu i ny dansk oversættelse. Det spektakulære samfund skal ifølge Debord forstås som samfundet, hvor varerne og alle menneskelige relationer er medieret gennem billeder
    Bogen ’Det spektakulære samfund’ (tidligere kendt som ’Skuespilsamfundet’) af Guy Debord foreligger nu i ny dansk oversættelse. Det spektakulære samfund skal ifølge Debord forstås som samfundet, hvor varerne og alle menneskelige relationer er medieret gennem billeder
  • 20. april 2010

    Alvorlig satire eller fjollet underholdning

    Er satire bare smags- og konjunkturbestemt? Eller er den underlagt normative begrebs-dannelser? Hvordan forvaltes dét i givet fald af DR som public service? Fokuseres der tilstrækkeligt på at producere kritisk masse-satire og vedkommende samfundsdrama i et selvfortærende spektakulærsamfunds officielle tv-kanal?
    Drengene fra Angora og andre satireprogrammer på først og fremmest DR2 er utrolig populære. Men vil de noget særligt med deres satire andet end bare at underholde?
  • 22. april 2006

    Kunst er alvor

    Profeten Vilhelm Bjerke Petersen, var et eksempel på det. Han var veteran fra det store nybrud mellem det 20. århundredes to store krige. Han var stort set glemt i Danmark, men moderne dansk kunst skylder ham alt
  • 3. maj 2008

    Den rapkæftede revolution

    Det er i dag præcis 40 år siden, at ingredienserne i det franske samfund førte til en nærmest kemisk reaktion i hjertet af Paris. Politiet gik på angreb mod studerende, så greb folket ind mod politiet og en revolution var i gang. Men det startede måske med en rapkæftet fyr ved et svømmebassin
    Maj 1968. Det låg, de Gaulle så mesterligt havde fået lagt på den franske hukommelse efter Anden Verdenskrig, kunne i maj 1968 ikke holde til trykket længere. Den dynamik, studenternes og arbejdernes oprør satte igang, blev så voldsom at intet siden kunne blive som før.
  • Baggrund
    29. april 2009

    Jorn for fuldt tryk

    Den lange rejse fra barndom gennem besættelsens lille trykkammer til det store, åbne nye. Asger Jorns komplette grafiske værk udstilles på Silkeborg Kunstmuseum
    -Ins unbekannte- hedder dette træsnit i fem farver, et prøvetryk fra 1970. Titlen er en hilsen til Rimbaud, hvis digte var en livslang inspiration for Jorn, og det er jo under alle omstændigheder den vej, man som kunstner skal.