Person

Hanno Rauterberg

Anmeldelse
24. august 2018

Er kunstens frihed ved at blive kvalt i politisk korrekthed, eller er det bare den hvide mands behagelige ideal, der ligger for døden?

Den førende tyske kunstkritiker Hanno Rauterberg giver i sin nye bog et pessimistisk billede af en kunstverden dødeligt omklamret af identitetspolitisk korrekthed. Selvom disse dødskramper skulle afspejle selve liberalismens krise, har det moderate ekko lydt, at myten om kunstens ubetingede frihed i sig selv er en illusion, der især gavner hvide, privilegerede mænd
Den førende tyske kunstkritiker Hanno Rauterberg giver i sin nye bog et pessimistisk billede af en kunstverden dødeligt omklamret af identitetspolitisk korrekthed. Selvom disse dødskramper skulle afspejle selve liberalismens krise, har det moderate ekko lydt, at myten om kunstens ubetingede frihed i sig selv er en illusion, der især gavner hvide, privilegerede mænd
Kommentar
17. august 2018

Repræsentationskamp handler om kunstens mulighed for at dele sin frihed

Transpersoners kroppe er i populærkulturen eksotiserede og spektakulære. Den brede interesse har i dominerende grad været knyttet til fascinationen af ciskønnede skuespillere, der har gennemgået imponerende transformationer for at spille transpersoner
Den aktuelle tv-serie Pose beviser at ja, der findes et hav af kompetente transskuespillere, som kan give liv og kød, store følelser og charme til film og serier om transpersoner – vi har bare ikke set dem i betydelige roller før. Men vigtigere end det: I oplevelsen af Pose er det fuldstændigt afgørende, at de transkvinder, der portrætteres, er spillet af netop transkvinder.
Leder
30. oktober 2017

Vi må insistere på en kunst, der både er værdifuld i sig selv og i den verden, den reagerer på

Kunne man ikke forestille sig et kritisk kunstsyn, der befandt sig et sted imellem den autonome kunst og den kunst, der først giver mening i sin sociale, politiske og økonomiske kontekst?
Den polske kunstner Piotr Uklanskis ’Real Nazis’ (2017), der var en del af årets Documenta-program, består af reproducerede stillbilleder fra Leni Riefenstahls berygtede nazipropagandafilm ’Olympia’.
Interview
16. september 2017

’Forestil jer, at kunstnere fra Bayern kun beskæftigede sig med øl og pølser. Alle ville protestere og kalde det en kliché’

Den tyske kunstkritiker Hanno Rauterberg svarer nu sine kritikere efter de seneste par ugers kunstdebat. Han siger, at med Documenta i Kassel har identitetspolitikken for alvor holdt sit indtog i den europæiske kunstverden, og han fastholder, at den samiske udstilling på Documenta er folklore og et udtryk for, at æstetikken er skubbet i baggrunden til fordel for etik og politik. Det truer kunstens frihed, siger han
Documenta i Kassel har inviteret flere oprindelige folk med end nogensinde før. Blandt andet Máret Ánne Saras rensdyrkranier (billedet) og sågar porcelænskæder fremstillet af knogleaske fra rensdyr – det hele medbragt til lejligheden af kunstnere, der tilhører det samiske folk. Men hvorvidt der er tale om kunstnerisk vellykkede genstande, er ifølge den tyske kunstkritiker Hanno Rauterberg sekundært. Foto fra Documenta, 2017.
Interview
9. september 2017

’Kunsten skal være fri. Men …’

Ord som respekt og hensyn har principielt ikke noget at gøre i kunsten, mener kurator på Kunsthal Charlottenborg Henriette Bretton-Meyer. Men de har noget at gøre i verden, og derfor er debatten om kunstens politiske korrekthed ’kompliceret’, mener hun
Ifølge Henriette Bretton-Meyer, der er kurator på Kunsthal Charlottenborg, trækker den tyske kunstkritiker Hanno Rauterberg linjerne lidt for hårdt op i sin kunstkritik
Interview
4. september 2017

Mikkel Bolt: ’Kunst er altid politisk’

Den tyske kunstkritiker Hanno Rauterberg går nationalisterne og islamofobernes ærinde, når han kritiserer samtidskunsten for at være for hensynsfuld og selvcensurerende. Det mener Mikkel Bolt, der er lektor i kulturhistorie på Københavns Universitet
Læserbrev
29. august 2017
Baggrund
28. august 2017

Man må ikke sammenligne flygtningelejre med Auschwitz. Heller ikke i kunsten

’Nutidens flygtningelejre er at sammenligne med Auschwitz.’ Sådan hed det i den omdiskuterede kunstperformance ’Auschwitz on the Beach’ af den italienske filosof og forfatter Franco Berardi, som i weekenden skulle have været opført på Documenta-festivalen i Kassel. Efter kraftig fordømmelse blev performancen aflyst
Syrisk flygtning i lejr i Grækenland denne sommer. I et værk af den italienske kunstner Franco Berardi sammenligner han lejrene med Auschwitz. Installationen blev dog droppet af Documenta i Kassel på grund stor kritik i Tyskland.
Interview
23. august 2017

’Er det ikke en lidt sølle sejr at stå på en gold planet, men have retten til at kalde en sort mand for en neger?’

Den politiske korrekthed har taget livet af kunsten, skrev Hanno Rauterberg for nylig her i avisen. Det er gode nyheder, mener nyslået professor på Kunstakademiet Ferdinand Ahm Krag. I hvert fald hvis dødsfaldet gælder Rauterbergs egen eurocentriske kunstforståelse
Ferdinand Ahm Krag er uddannet fra Kunstakademiets Billedkunstskoler. Hans værker er bl.a. repræsenteret i samlinger på Statens Museum for Kunst og Randers Kunstmuseum.
Interview
19. august 2017

Medierne diskuterer etik, men i kunstverdenen diskuterer man æstetik

Hanno Rauterberg overser noget helt væsentligt, når han kritiserer kunsten for at blive vurderet ud fra parametre som identitet, oprindelse, hudfarve og køn. Identitetspolitiske diskussioner fylder nemlig kun en lille del i kunstverden. Æstetik, form og komposition fylder derimod meget mere, og det er også den del af kunsten, der er økonomi i, siger Sanne Kofod Olsen, der er rektor på Det Kongelige Danske Kunstakademi
Sanne Kofod Olsen, rektor på Det Kongelige Danske Kunstakademi, anerkender den tendens, Hanno Rauterberg beskrev i sit essay forleden i Information, men hun frygter ikke for kunsten.

Sider

  • Interview
    9. september 2017

    ’Kunsten skal være fri. Men …’

    Ord som respekt og hensyn har principielt ikke noget at gøre i kunsten, mener kurator på Kunsthal Charlottenborg Henriette Bretton-Meyer. Men de har noget at gøre i verden, og derfor er debatten om kunstens politiske korrekthed ’kompliceret’, mener hun
    Ifølge Henriette Bretton-Meyer, der er kurator på Kunsthal Charlottenborg, trækker den tyske kunstkritiker Hanno Rauterberg linjerne lidt for hårdt op i sin kunstkritik
  • Interview
    23. august 2017

    ’Er det ikke en lidt sølle sejr at stå på en gold planet, men have retten til at kalde en sort mand for en neger?’

    Den politiske korrekthed har taget livet af kunsten, skrev Hanno Rauterberg for nylig her i avisen. Det er gode nyheder, mener nyslået professor på Kunstakademiet Ferdinand Ahm Krag. I hvert fald hvis dødsfaldet gælder Rauterbergs egen eurocentriske kunstforståelse
    Ferdinand Ahm Krag er uddannet fra Kunstakademiets Billedkunstskoler. Hans værker er bl.a. repræsenteret i samlinger på Statens Museum for Kunst og Randers Kunstmuseum.
  • Baggrund
    28. august 2017

    Man må ikke sammenligne flygtningelejre med Auschwitz. Heller ikke i kunsten

    ’Nutidens flygtningelejre er at sammenligne med Auschwitz.’ Sådan hed det i den omdiskuterede kunstperformance ’Auschwitz on the Beach’ af den italienske filosof og forfatter Franco Berardi, som i weekenden skulle have været opført på Documenta-festivalen i Kassel. Efter kraftig fordømmelse blev performancen aflyst
    Syrisk flygtning i lejr i Grækenland denne sommer. I et værk af den italienske kunstner Franco Berardi sammenligner han lejrene med Auschwitz. Installationen blev dog droppet af Documenta i Kassel på grund stor kritik i Tyskland.