Person

Harald Giersing

Artikler
Anmeldelse
5. juli 2022

’Harald Giersing – modernismens fortællinger’ er et vigtigt bidrag til forståelsen af hans centrale rolle i den danske modernisme

En af den tidlige danske modernismes hovedskikkelser, Harald Giersing, er rigt repræsenteret i vidunderlig udstilling på Faaborg Museum
Harald Giersing: Landevej til Svanninge, 1919. Olie på lærred, 74 x 64 cm. Faaborg Museum.
Anmeldelse
27. juni 2008

Kapitalismekritik pr. kriminal-roman

Henning Mankell begår en brølende bommert, når han i Kineseren benytter romanformen til først og fremmest at fremføre sine politiske synspunkter i stedet for at fortælle en historie
Henning Mankell sammenligner sig uforfærdet med Günter Grass og Thomas Mann. Men har han ikke misforstået noget?
12. juli 2006

En kanon kommer sjældent alene

Den omdiskuterede kulturkanon har sat navn på de vigtigste værker inden for dansk kultur-arv. ARoS har ikke vær-ker fra deres samling med i kunstkanonen, så nu har museet lavet sin egen version. Det undergraver den officielle kanons autoritet, men Brian Mikkelsen er glad, mener rektor for Det Kgl. Danske Kunstakademi
12. oktober 2006

Dyreste malerisalg i Danmark

*I går vakte Edward Munchs maleri 'La Promenade des Anglais' (1891) opmærksomhed, da det med 6,9 mio. blev det højeste hammeslag for et kunstværk solgt i Danmark. Maleriet blev solgt på en moderne aktion hos Bruun Rasmussen Kunstauktioner, hvor også hammerslagene på danske modernister og samtidskunstnere røg i vejret...
Anmeldelse
2. april 2005

Entertaineren fra Ulkestræde

Billedsulten efter Andersen kan stilles i Kjeld Heltofts bog med Andersens tegninger og papirklip
20. august 2004

’Vi ved ikke, hvem vi selv er’

Dyke Johannsen er en kunstner, som de færreste kender uden for grænseegnens marsk, og alligevel er han kendt og anerkendt i Tyskland og Holland især. Blev han måske dømt af det gode, kulturradikale selskab, spørger Bodil Marie Thomsen i anledningen en aktuel udstilling på Fanø
12. november 2003

Når kvinden ligner bagenden af en lastbil

Hvor er den kulturradikale moral, når PH ser kubistisk kunst som proletarens virkelighed?
Kronik
29. oktober 2003

Kulturradikalismens formelle moral

Den kulturradikal æstetik kan ikke frakendes formel moral, tværtom har de bedste af traditionens smagsdommere netop været store formalister
5. oktober 2002

Statens pegefinger

Korrekt præsentation af det ukorrekte
11. november 2000

Berettiget selvsving

Med titlen ’XF 175.com’ henvender den gamle Kunstforening sig til sit publikum i dag – rent volapyk for nogle, men et vink med en vognstang om, at vi er i år 2000 Udstilling & bog Den Kjøbenhavnske Kunstforening fra 1825 blev skabt ud fra et behov for et debatforum med en international baggrund og som støtteorganisation for national kunst og kunstnere...

Sider