Person

Harvey Weinstein

Magtens overgrebsmænd bør ryste i bukserne

Historien er ikke bare en saftig sag fra jetsetland. Den viser et skifte i magten fra gerningsmænd til ofre.

Retssikkerheden er feminismens svageste punkt

Har man de forkerte holdninger, har man ikke ret til at skrive om sit liv. MeToo-revolutionens credo var, at alle har ret til at dele sin historie, sin sandhed – men åbenbart ikke, hvis man tilhører revolutionens ofre, skriver kulturchef på Aftonbladet

»Monggaard, er det en ung Harvey Weinstein, der bliver slået ihjel til sidst i Tarantinos nye film?«

Lørdag aften slutter årets ’Disneyland for voksne’, Cannes Film Festival. Det er filmredaktørens 21. af slagsen. Kulturredaktøren er IKKE (!) misundelig. Men går ham lidt på klingen alligevel i en slags status over årets filmhøst...

Hashtags kommer og går. #MeToo består!

#MeToo-bevægelsen skal ses som et gennemgribende kulturelt nybrud og en af de vægtigste sociale bevægelser i det 21. århundrede. Det mener to amerikanske professorer, der har forsket i kulturelle forandringsmekanismer og civilsamfundsbevægelsernes historie

Man skal stadig træde varsomt, når man laver sjov med #MeToo-bevægelsen

Hånlatter har en tydelig funktion i #MeToo-diskussioner, mens det opfattes som ufølsomt at rette det humoristiske skyts mod ofrene for sexchikane og overgreb. Vi gør status på, hvordan #MeToo er blevet behandlet humoristisk i årets løb

FOLK

FOLK fra dagens avis

FOLK

FOLK fra dagens avis

I Italien kommer offeret i gabestok

I bunga bunga-land er det offeret for seksuelle overgreb, som hånes og mistænkes. Det understreges af reaktionen på #MeToo i Italien, hvor skuespiller Asia Argento er i centrum som både offer og skurk

Dommen over Bill Cosby er #MeToo-æraens første, og den kommer til at give genlyd

Komikeren Bill Cosby blev tirsdag idømt tre til ti års fængsel for at have bedøvet og forgrebet sig seksuelt på en kvinde. Det er #MeToo-æraens første retssag, og dommen sender et stærkt signal til de øvrige anklagede for seksuelle overgreb – og deres ofre

NYTimes-redaktøren, der væltede Weinstein: »Vi er ikke #MeToo-bevægelsen, vi har høje standarder for redelighed og fairness«

Journalistik er en stærk kraft, der kan være med til at forandre verden, siger Rebecca Corbett, prisvindende redaktør på The New York Times og ansvarlig for avisens afsløringer af filmproducenten Harvey Weinsteins mangeårige, seksuelt krænkende adfærd. Information har mødt Corbett, der er bekymret over den efterfølgende folkedomstol på sociale medier, men glad for, at holdet startede en ildebrand, som stadig renser ud i alle slags brancher

Sider

Mest læste

  1. Uanset hvordan sagen ender, er #MeToo ikke det samme efter overgrebsanklagerne mod skuespilleren Asia Argento, der ellers dannede fortrop i bevægelsen. Men det umiddelbare paradoks kan efterlade os alle lidt klogere
  2. #MeToo-bevægelsen skal ses som et gennemgribende kulturelt nybrud og en af de vægtigste sociale bevægelser i det 21. århundrede. Det mener to amerikanske professorer, der har forsket i kulturelle forandringsmekanismer og civilsamfundsbevægelsernes historie
  3. Hånlatter har en tydelig funktion i #MeToo-diskussioner, mens det opfattes som ufølsomt at rette det humoristiske skyts mod ofrene for sexchikane og overgreb. Vi gør status på, hvordan #MeToo er blevet behandlet humoristisk i årets løb
  4. I efteråret stod kvinder i stribevis frem med anklager om sexchikane mod filmproducer Harvey Weinstein.
  5. Her på avisen giver vi priser til folk, der fortjener dem. Det er tid til årets store hædersfest
  6. Mens filmfestivalen i Cannes tager #MeToo og kønsulighed alvorligt, nægter den danske filmproducent Peter Aalbæk Jensen stadig at forandre sig
  7. Har man de forkerte holdninger, har man ikke ret til at skrive om sit liv. MeToo-revolutionens credo var, at alle har ret til at dele sin historie, sin sandhed – men åbenbart ikke, hvis man tilhører revolutionens ofre, skriver kulturchef på Aftonbladet
  8. I bunga bunga-land er det offeret for seksuelle overgreb, som hånes og mistænkes. Det understreges af reaktionen på #MeToo i Italien, hvor skuespiller Asia Argento er i centrum som både offer og skurk