Person

Hedy Lamarr

Baggrund
22. januar 2010

Manden, der drømte om nøgne kvinder

Historisk set har filmkameraets øje altid været en mands uanset, hvem, der har stået bag linsen. Det er det stadig. Vi er omgivet af nøgenhed, men har aldrig været mere konservative i vores forståelse af den. Derfor kan den stadig provokere os i film
Historisk set har filmkameraets øje altid været en mands uanset, hvem, der har stået bag linsen. Det er det stadig. Vi er omgivet af nøgenhed, men har aldrig været mere konservative i vores forståelse af den. Derfor kan den stadig provokere os i film
Nyhed
7. januar 2010

Flugten til Amerika

Dokumentarfilmen 'Cinema's Exiles', der i aften kan ses i Cinemateket, fortæller historien om de europæiske filmfolk, som i årene inden Anden Verdenskrig flygtede fra Hitler til Hollywood
Dokumentarfilmen 'Cinema's Exiles', der i aften kan ses i Cinemateket, fortæller historien om de europæiske filmfolk, som i årene inden Anden Verdenskrig flygtede fra Hitler til Hollywood
24. oktober 2002

Film i tv

Ziegfeld Girl *Har man smag for Hollywood-film med stort H, altså fra den tid, da filmbyen dyrkede glamour, melodrama, musiknumre og dejlige piger på det mest skamløse, er dette overflødighedshorn af en MGM-produktion fra 1941 sagen...
8. oktober 2001

Et dejligt værk

Fra ’absinth’ over ’bagatellometer’ til ’Zoroaster’ går de 1.045 opslag i et nyt fransk leksikon
2. november 2000

Film

*Charles Boyer er den romantiske fredløse, der skjuler sig i Casbah’en i denne kitsch-klassiker fra 1938. – Come wiz me to the Casbah, skulle den legendariske forfører have sagt til Hedy Lamarrs parisiske millionøse på slumtur i det berygtede forbryderkvarter...
  • Nyhed
    7. januar 2010

    Flugten til Amerika

    Dokumentarfilmen 'Cinema's Exiles', der i aften kan ses i Cinemateket, fortæller historien om de europæiske filmfolk, som i årene inden Anden Verdenskrig flygtede fra Hitler til Hollywood
    Dokumentarfilmen 'Cinema's Exiles', der i aften kan ses i Cinemateket, fortæller historien om de europæiske filmfolk, som i årene inden Anden Verdenskrig flygtede fra Hitler til Hollywood
  • Baggrund
    22. januar 2010

    Manden, der drømte om nøgne kvinder

    Historisk set har filmkameraets øje altid været en mands uanset, hvem, der har stået bag linsen. Det er det stadig. Vi er omgivet af nøgenhed, men har aldrig været mere konservative i vores forståelse af den. Derfor kan den stadig provokere os i film
    Historisk set har filmkameraets øje altid været en mands uanset, hvem, der har stået bag linsen. Det er det stadig. Vi er omgivet af nøgenhed, men har aldrig været mere konservative i vores forståelse af den. Derfor kan den stadig provokere os i film