Person

Henning Larsen

Mærsks hovedsæde er noget af det mest retlinede (men de er begyndt at gå i shorts derinde)

Der er næppe nogen danske virksomheder, der har ry for at være så disciplineret, snusfornuftig og rationel som A.P. Møller – Mærsk. Et indtryk, som firmaets hovedsæde på Esplanaden ved Københavns Havn udefra set bekræfter til fulde. Men inde i bygningen er normer under opblødning, i takt med at en ny arbejdskultur indfinder sig

Lysets engel i arkitekturen

Henning Larsens værker var uden skarpe kanter, men altid en ren og klar vellyst for øjet. Det gav ham ry som international arkitekt, og hans ånd lever videre i den store tegnestue, der bærer hans navn og har fokus på bæredygtig udvikling

Når der ikke er mere at sige

Jytte Rex’ portrætfilm om Danmarks største nulevende arkitekt Henning Larsen er en renskuret fremførelse af hans imponerende livsværker, der bliver gennemgået et for et, uden at man bliver klogere på dem eller ham

Guldgravernes korte bukser

Grønlandske og danske tegnestuer samarbejder om arktiske fremtidsprojekter til efterårets biennale i Venedig. Og i morgen åbner en international udstilling af arkitekters håndtegninger på DAC

Frihed, lighed og boligbyggeri

Arkitektur er en social kunstart. Men hvad kom der ud af at dreje boligbyggeriet i retning af politisk selvfølelse og kollektiv forvaltning? Kan man lære noget af ældre venstrefløjsbebyggelser?

Arkitekturens Mozart

Absolut rumgehør, stringens, mod, lethed og lys var ord, der blev brugt om Henning Larsens bygværk på en eftermiddag i æstetikkens tegn. Selv fejrede han sin fødselsdag ved at fejre en anden

Da verdenskunsten kom til Kolding

Surrealt. En af verdens største samlinger af originale Miró-malerier er lige nu udstillet på virksomheden Würth i Kolding. Værkerne skal være med til at stimulere medarbejdernes kreativitet og 'skabe større sammenhæng mellem arbejde og fritid'. Men offentligheden er også velkommen

'Kan du have en god dag!'

Jette A. Kaarsbøl topper listen over årets skønlitterære julegavehits, mens Jægerbogen dominerer den faglitterære. Det samlede bogsalg tegner til at blive moderat, men i Holländers Boghandel i Aalborg har man travlt, alt for travlt til at tale med pressen

Læserbreve

Debat fra dagens avis

Sider

Mest læste

  1. Der er næppe nogen danske virksomheder, der har ry for at være så disciplineret, snusfornuftig og rationel som A.P. Møller – Mærsk. Et indtryk, som firmaets hovedsæde på Esplanaden ved Københavns Havn udefra set bekræfter til fulde. Men inde i bygningen er normer under opblødning, i takt med at en ny arbejdskultur indfinder sig
  2. Mærsk Mc-Kinney Møller ødelagde den arkitektoniske idé med Operaen og truede bagefter Henning Larsen til at lægge navn til. Det siger arkitekten i ny bog
  3. Henning Larsens værker var uden skarpe kanter, men altid en ren og klar vellyst for øjet. Det gav ham ry som international arkitekt, og hans ånd lever videre i den store tegnestue, der bærer hans navn og har fokus på bæredygtig udvikling
  4. Operahus, sneskulptur eller glaslegeplads? Den nye opera i Oslo lokker dig til sig som trolden i bjerget. Der går mange timer, før du kommer ud igen. Og så er du ikke helt den samme
  5. Jette A. Kaarsbøl topper listen over årets skønlitterære julegavehits, mens Jægerbogen dominerer den faglitterære. Det samlede bogsalg tegner til at blive moderat, men i Holländers Boghandel i Aalborg har man travlt, alt for travlt til at tale med pressen
  6. Perioden 1985-1994 var en lille guldalder i dansk arkitekturdiskussion, ikke mindst i kraft af udgivelsen af tidsskriftet SKALA. Tidsskriftets energiske og kompetente virksomhed dokumenteres nu af en antologi Arkitektur Perioden 1985-1994 var en lille guldalder i dansk arkitekturdiskussion, og det var den i kraft af et enestående initiativ fra den danske arkitekt Henning Larsen, som førte til udgivelsen af ca...
  7. Absolut rumgehør, stringens, mod, lethed og lys var ord, der blev brugt om Henning Larsens bygværk på en eftermiddag i æstetikkens tegn. Selv fejrede han sin fødselsdag ved at fejre en anden
  8. Kirsten Ortwed præsterer med sin udstilling på Statens Museum for Kunst det, Kirkeby aldrig evnede