Person

Henri Michaux

Artikler
Anmeldelse
27. juli 2019

Forhistorien, en uløst gåde

Ifølge udstillingen ’Prehistory, A Modern Enigma’ på Centre Pompidou i Paris er forhistorien en konstruktion fra det 19. århundrede, som fundamentalt ændrede vores arts selvforståelse. Men begrebet har endnu ikke udspillet sin rolle, og på kanten til en ny æra er det måske mere aktuelt end nogensinde før.
Bortset fra et par dryp fra det 19. århundrede i form af Cezanne, Odilon Redon og en skøn litografi af George Baxter fra 1854 forestillende fortidsdyr, der vandrer rundt med borgerskabet i Crystal Palaces haveanlæg, er ’Prehistory – A Moderne Enigma’-udstillingen centreret om værker fra 1930’erne og op til 1980’erne.
Baggrund
29. april 2009

Jorn for fuldt tryk

Den lange rejse fra barndom gennem besættelsens lille trykkammer til det store, åbne nye. Asger Jorns komplette grafiske værk udstilles på Silkeborg Kunstmuseum
-Ins unbekannte- hedder dette træsnit i fem farver, et prøvetryk fra 1970. Titlen er en hilsen til Rimbaud, hvis digte var en livslang inspiration for Jorn, og det er jo under alle omstændigheder den vej, man som kunstner skal.
21. februar 2002

Hvor ordene slipper op

Digteren, der blev billedkunstner i erkendelse af ordenes begrænsninger
26. oktober 2001

BOGKORT

(2. sektion) *Michaux, Henri, den belgisk-franske digter og billedkunstner (1899-1984), er mest kendt for sit ud i kunst kanaliserede forbrug af hallucinogener (stoffer pirrer næsten så meget som sex) og er på dansk kun oversat i den bog, Henrik Bjelke udgav på Arena i 1973, Henri Michaux...
25. maj 2001

web.hvad.hvor

(2. sektion) www.the-tls.co.uk *Den klassiske måde at holde sig orienteret om hvad der sker i bøgernes verden er at læse de ugentlige (eller hveranden-ugentlige) litteraturaviser – i England er det Times Literary Supplement og/eller London Review of Books...
26. januar 2001

Bogkort

(2. sektion) *Anglofoni The Times Literary Supplement er som vanligt en stofmættet satan: I denne uge er temaet ’The Edwardian Age’, dvs. fra 1901-1910 plus det løse, hvor der som bekendt skete en del...
30. juni 2000

Indien synger

Indien stimulerer fantasien - mere end noget andet land - gennem intense æstetiske følelser, som imidlertid fra det ene minut til det andet kan sende den rejsende ud i den mest totale angst Qlummen Mit yndlingsskænderi med gemalen går ud på, hvorvidt Indien er et af de mest vidunderlige eller et af de mest rædselsfulde steder i verden...
31. maj 2000

Grumme fantasirejser

Henri Michaux' verdensdigte på ny Digte Der er noget særligt ved fransksprogede belgiske digtere, siger man, en ejendommelig hjemløshed i sproget. Encyklopædien tillægger det deres oplevelse af, at det franske ikke dækker hverken den sociale eller historiske virkelighed...
1. april 2000

Billeder fra det uredigerede liv

Kaspar Bonnén er et eksempel på hvordan yngre kunstnere i dag udfordrer forestillingen om det ophøjede kunstværk Kunst Kaspar Bonnén tilhører en generation af kunstnere, som med en ubesværet selvfølgelighed skaber værker inden for en række forskellige medier...
23. marts 2000

Forår for fransk poesi

I denne uge springer poesien ud samtidig med foråret rundt om i Frankrig, som del af en forbavsende digterisk revival Poesi For over 150 år siden skrev forfatteren Gustave Flaubert i sin morsomme og spydige lille ordbog over vedtagne ideer under opslaget poesi/ digtning: "Er fuldkommen unyttig: gået af mode...

Sider

  • Baggrund
    29. april 2009

    Jorn for fuldt tryk

    Den lange rejse fra barndom gennem besættelsens lille trykkammer til det store, åbne nye. Asger Jorns komplette grafiske værk udstilles på Silkeborg Kunstmuseum
    -Ins unbekannte- hedder dette træsnit i fem farver, et prøvetryk fra 1970. Titlen er en hilsen til Rimbaud, hvis digte var en livslang inspiration for Jorn, og det er jo under alle omstændigheder den vej, man som kunstner skal.
  • Anmeldelse
    27. juli 2019

    Forhistorien, en uløst gåde

    Ifølge udstillingen ’Prehistory, A Modern Enigma’ på Centre Pompidou i Paris er forhistorien en konstruktion fra det 19. århundrede, som fundamentalt ændrede vores arts selvforståelse. Men begrebet har endnu ikke udspillet sin rolle, og på kanten til en ny æra er det måske mere aktuelt end nogensinde før.
    Bortset fra et par dryp fra det 19. århundrede i form af Cezanne, Odilon Redon og en skøn litografi af George Baxter fra 1854 forestillende fortidsdyr, der vandrer rundt med borgerskabet i Crystal Palaces haveanlæg, er ’Prehistory – A Moderne Enigma’-udstillingen centreret om værker fra 1930’erne og op til 1980’erne.