Person

Henrik Ibsen

Anmeldelse
10. maj 2022

’Omstigning til paradis’ er en skræmmende troværdig forestilling om voldtægt og offerreaktioner

Skuespilleren Nanna Bøttcher rummer alle aspekter af den krænkede Blanche i den eminente teateropsætning af ’Omstigning til paradis’ på Aarhus Teater. Hun er drivkraften for det stærke ensemble: Smuk, panisk, løgnagtig – og skræmmende troværdig
Skuespilleren Nanna Bøttcher betager og foruroliger i rollen som den neurotiske og fallerede Blanche i ’Omstigning til paradis’ på Aarhus Teater.
Anmeldelse
11. oktober 2021

To opsætninger af Ibsen tager os med op på et højt bjerg og viser os verdens skønhed eller sandhed

Både Aarhus Teater og Nørrebro Teater spiller Ibsen. Med store, svære tanker om idealerne og sandheden. Men også med standupkomik i provinsbyen og emmende erotik i et wellnessresort – og med en nerve, der appellerer stærkt til publikum lige nu
Klaustrofobien i Ibsens idealer om sandheden i kunsten kommer stærkt frem i Nathalie Melbyes stærke saunascenografi i ’Når vi døde vågner’ på Aarhus Teater.
Anmeldelse
30. september 2020

Nora lades alene tilbage, mens Heddas pistolleg præges af ligegyldighed

Henrik Ibsen går ikke af mode, men det er op til den enkelte instruktør at aktualisere hans dramatik. Det lykkes med Anna Balslevs minimalistiske opsætning af ’Et dukkehjem’ på Det Kongelige Teater, mens Hans Henriksens opsætning af Hedda Gabler er præget af en fornemmelse af ligegyldighed
Sicilia Gadborg Høegh fremstår ung og feminin i sin barnligt naive fortolkning af Nora.
Anmeldelse
13. september 2019

Merete Pryds Helle lyder tydeligt som Merete Pryds Helle i sin nyfortolkning af Ibsen

... Og det er en god måde at lyde på. Det er en stemme, der har vendt minimalismen ryggen og nu gerne vil fortælle det hele over en god middag med mange retter. Denne anmelder siger grundlæggende ikke nej tak, selv om nyfortolkningen af ’Et dukkehjem’ kan føles lidt skematisk
Der er store følelser, mørke grotter, seksuelle praktikforløb, længsler og en lyst efter liv og nydelse i Merete Pryds Helles stemme, skriver Nanna Goul.
Anmeldelse
13. september 2019

I Vigdis Hjorths genfortolkning af ’Hedda Gabler’ er Hedda blevet til Henrik

Henrik havner i et hus, hans svigermor har valgt farven på. Det er yderst tragisk
Vigdis Hjorth forfiner Henrik Ibsens psykologiske realisme, fordi romanens prosa kan få flere finesser med, end dramaets nøgne replikker kan.
Anmeldelse
28. maj 2019

Da Peer Gynts Solveig blev muteret til fraskilt sosu-assistent

Den spanske teatermand Calixto Bieito og Karl Ove Knausgård har skabt en diskutabel nyfortolkning af Ibsens ‘Peer Gynt’. Lørdag gæstede den København. Forestillingen havde en virtuost redigeret billedside, musikken var den velkendte af Grieg, men man var ofte i vildrede med, hvor Peer Gynt egentlig befandt sig
Klumme
24. september 2016

Identitetstyveri

Skal hensynet til samfundsmæssig ligeværdighed også udstrækkes til at gælde fiktionslitteraturen? Kan man sætte grænser for, hvilke andre identiteter forfattere lever sig ind i?
Skal hensynet til samfundsmæssig ligeværdighed også udstrækkes til at gælde fiktionslitteraturen? Kan man sætte grænser for, hvilke andre identiteter forfattere lever sig ind i?
Anmeldelse
11. februar 2015

Hedda Gabler som selvmordsbomber

Aarhus Teater får Ibsens mest besværlige kvindefigur til at lyse af hensynsløshed i en rå politisk fortolkning af ’Hedda Gabler’. Med Marie Louise Wille som brutal livsforagter
Våben ligger godt i hænderne på Marie Louise Wille i Aarhus Teaters politiske fortolkning af ’Hedda Gabler’.
Analyse
17. november 2014

Lyden af sjælelig forrådnelse

Blodet i John Frandsens nye opera over Ibsens ’Et dukkehjem’ mærker man først strømme i årerne efter pausen, hvor vi begynder at tro på karakterernes desperation
Anmeldelse
20. september 2014

Hed campingvogn fra Sydhavnen

Sydhavn Teater debuterer med en forfriskende nytolkning af Ibsens ’Et Dukkehjem’. Med kærlighedens forviklinger tilsat luderstøvler og sprut hen over campingvognens sofahynder

Sider

  • Anmeldelse
    10. maj 2022

    ’Omstigning til paradis’ er en skræmmende troværdig forestilling om voldtægt og offerreaktioner

    Skuespilleren Nanna Bøttcher rummer alle aspekter af den krænkede Blanche i den eminente teateropsætning af ’Omstigning til paradis’ på Aarhus Teater. Hun er drivkraften for det stærke ensemble: Smuk, panisk, løgnagtig – og skræmmende troværdig
    Skuespilleren Nanna Bøttcher betager og foruroliger i rollen som den neurotiske og fallerede Blanche i ’Omstigning til paradis’ på Aarhus Teater.
  • Anmeldelse
    13. september 2019

    I Vigdis Hjorths genfortolkning af ’Hedda Gabler’ er Hedda blevet til Henrik

    Henrik havner i et hus, hans svigermor har valgt farven på. Det er yderst tragisk
    Vigdis Hjorth forfiner Henrik Ibsens psykologiske realisme, fordi romanens prosa kan få flere finesser med, end dramaets nøgne replikker kan.
  • Nyhed
    21. november 2002

    Hvor gik Nora hen da hun gik ud?

    Henrik Ibsens Nora fra Et dukkehjem forlod i 1879 mand og børn og smækkede med døren. Men hvor gik hun egentlig hen? Og hvad blev der af hende og kvindebevægelsen i de mere end 100 år, der er gået, siden døren gik? Dette er emnet for en debat i morgen kl...
  • Anmeldelse
    30. september 2020

    Nora lades alene tilbage, mens Heddas pistolleg præges af ligegyldighed

    Henrik Ibsen går ikke af mode, men det er op til den enkelte instruktør at aktualisere hans dramatik. Det lykkes med Anna Balslevs minimalistiske opsætning af ’Et dukkehjem’ på Det Kongelige Teater, mens Hans Henriksens opsætning af Hedda Gabler er præget af en fornemmelse af ligegyldighed
    Sicilia Gadborg Høegh fremstår ung og feminin i sin barnligt naive fortolkning af Nora.
  • 29. januar 2005

    Den forbandede virkelighed

    Verden er fuld af krudtrøg og illusioner. Ved de sidste trives gennemsnittet
  • Anmeldelse
    28. maj 2019

    Da Peer Gynts Solveig blev muteret til fraskilt sosu-assistent

    Den spanske teatermand Calixto Bieito og Karl Ove Knausgård har skabt en diskutabel nyfortolkning af Ibsens ‘Peer Gynt’. Lørdag gæstede den København. Forestillingen havde en virtuost redigeret billedside, musikken var den velkendte af Grieg, men man var ofte i vildrede med, hvor Peer Gynt egentlig befandt sig
  • Anmeldelse
    13. september 2019

    Merete Pryds Helle lyder tydeligt som Merete Pryds Helle i sin nyfortolkning af Ibsen

    ... Og det er en god måde at lyde på. Det er en stemme, der har vendt minimalismen ryggen og nu gerne vil fortælle det hele over en god middag med mange retter. Denne anmelder siger grundlæggende ikke nej tak, selv om nyfortolkningen af ’Et dukkehjem’ kan føles lidt skematisk
    Der er store følelser, mørke grotter, seksuelle praktikforløb, længsler og en lyst efter liv og nydelse i Merete Pryds Helles stemme, skriver Nanna Goul.
  • Anmeldelse
    15. december 2012

    Død over Stockholm

    De danske teaterinstruktører Katrine Wiedemann og Kamilla Wargo Brekling lægger arm med både Strindberg og Bergman i hver deres teateropsætning på Stockholms Stadsteater. Og så må kærligheden se døden i øjnene
    En lazaretseng eller en halmballe? Magnus Krepper griber, hvad han kan i sin karismatiske fortolkning af ’Peer Gynt’ på Stockholms Stadsteater.