Person

Henrik Ibsen

Nora lades alene tilbage, mens Heddas pistolleg præges af ligegyldighed

Henrik Ibsen går ikke af mode, men det er op til den enkelte instruktør at aktualisere hans dramatik. Det lykkes med Anna Balslevs minimalistiske opsætning af ’Et dukkehjem’ på Det Kongelige Teater, mens Hans Henriksens opsætning af Hedda Gabler er præget af en fornemmelse af ligegyldighed

Merete Pryds Helle lyder tydeligt som Merete Pryds Helle i sin nyfortolkning af Ibsen

... Og det er en god måde at lyde på. Det er en stemme, der har vendt minimalismen ryggen og nu gerne vil fortælle det hele over en god middag med mange retter. Denne anmelder siger grundlæggende ikke nej tak, selv om nyfortolkningen af ’Et dukkehjem’ kan føles lidt skematisk

I Vigdis Hjorths genfortolkning af ’Hedda Gabler’ er Hedda blevet til Henrik

Henrik havner i et hus, hans svigermor har valgt farven på. Det er yderst tragisk

Da Peer Gynts Solveig blev muteret til fraskilt sosu-assistent

Den spanske teatermand Calixto Bieito og Karl Ove Knausgård har skabt en diskutabel nyfortolkning af Ibsens ‘Peer Gynt’. Lørdag gæstede den København. Forestillingen havde en virtuost redigeret billedside, musikken var den velkendte af Grieg, men man var ofte i vildrede med, hvor Peer Gynt egentlig befandt sig

Identitetstyveri

Skal hensynet til samfundsmæssig ligeværdighed også udstrækkes til at gælde fiktionslitteraturen? Kan man sætte grænser for, hvilke andre identiteter forfattere lever sig ind i?

Hedda Gabler som selvmordsbomber

Aarhus Teater får Ibsens mest besværlige kvindefigur til at lyse af hensynsløshed i en rå politisk fortolkning af ’Hedda Gabler’. Med Marie Louise Wille som brutal livsforagter

Lyden af sjælelig forrådnelse

Blodet i John Frandsens nye opera over Ibsens ’Et dukkehjem’ mærker man først strømme i årerne efter pausen, hvor vi begynder at tro på karakterernes desperation

Hed campingvogn fra Sydhavnen

Sydhavn Teater debuterer med en forfriskende nytolkning af Ibsens ’Et Dukkehjem’. Med kærlighedens forviklinger tilsat luderstøvler og sprut hen over campingvognens sofahynder

Med Ibsens whistleblower til borgermøde

Aalborg Teater går hele vejen i demokratiets hellige navn. Og tilskuerne råber i vrede med i Hans Henriksens nyfortolkning af ’En Folkefjende’

Ibsen var en kristen digter

Samtiden og eftertiden har læst Henrik Ibsen som en dramatiker, der i særlig grad gav tankerne fra det moderne gennembrud et kunstnerisk udtryk. Forfatteren selv var skeptisk over for den tolkning. Ny norsk biografi læser Ibsen, som han gerne selv ville læses

Sider

Mest læste

  1. Krarup læser historien, som tidehvervspræster læser Bibelen
  2. ... Og det er en god måde at lyde på. Det er en stemme, der har vendt minimalismen ryggen og nu gerne vil fortælle det hele over en god middag med mange retter. Denne anmelder siger grundlæggende ikke nej tak, selv om nyfortolkningen af ’Et dukkehjem’ kan føles lidt skematisk
  3. Henrik havner i et hus, hans svigermor har valgt farven på. Det er yderst tragisk
  4. Henrik Ibsen går ikke af mode, men det er op til den enkelte instruktør at aktualisere hans dramatik. Det lykkes med Anna Balslevs minimalistiske opsætning af ’Et dukkehjem’ på Det Kongelige Teater, mens Hans Henriksens opsætning af Hedda Gabler er præget af en fornemmelse af ligegyldighed
  5. Bjørnstjerne Bjørnson i sær-interessernes sfære
  6. Verden er fuld af krudtrøg og illusioner. Ved de sidste trives gennemsnittet
  7. Henrik Ibsens Nora fra Et dukkehjem forlod i 1879 mand og børn og smækkede med døren. Men hvor gik hun egentlig hen? Og hvad blev der af hende og kvindebevægelsen i de mere end 100 år, der er gået, siden døren gik? Dette er emnet for en debat i morgen kl...
  8. 'Gengangere' er blevet en Ibsen-tolkning med aggressivt attack. Og et medrivende kongeligt powerpunktum år 2000, i hvert fald fra dét øjeblik, Olaf Johannessen dukker op Teater Hvad stiller man op med Ibsen i dag? Spiller ham 'efter bogen', renoverer ham, neddysser ham, forenkler ham? Eller regner man med, at en opsætning af Gengangere ikke kan blive andet end fantastisk, hvis man 'bare' besætter rollerne med landets ypperste skuespillere, der må have ventet på disse roller i årevis - Ghita Nørby, Jørgen Reenberg, Olaf Johannessen, Sofie Gråbøl, Ole Ernst? Faktum er, at Gengangere på Det Kgl...