Person

Herta Müller

At skrive med saks: Hos Herta Müller skal ordene komme udefra – det er det afgørende

Herta Müller finder ikke ordene i sit eget hoved. Hun tager dem! Og gennem sine collager taler hun med andres ord
Niels Barfoed om Herta Müller

Jeg har mødt ubestikkeligheden

Nogle forfattere i denne bekendelsesparate tid hører man gerne tale om sig selv. Det gælder ikke mindst den tysk-rumænske forfatter Herta Müller, når hun taler om at være barn af det totalitære samfundssystem i Ceausescus’ galehus kaldet Rumænien. Med afsæt i den samtalebog, der nu kommer på dansk, folder Niels Barfoed den verden ud

Gid det var mig: Inge Pedersen

Hvem lader forfatterne sig inspirere af, og hvem misunder de for deres arbejde med sproget? På denne plads fremhæver en dansk forfatter hver uge et uddrag fra et skønlitterært værk, de ville ønske, de selv havde skrevet – og forklarer hvorfor

Herta Müller viser os diktaturets grammatik

Herta Müllers sprogkunst viser, hvordan fornyelserne af det tyske sprog og den tyske litteratur ofte kommer fra de marginaliserede. Og hun skriver om evigt aktuelle emner

Måske har litteraturen svaret: Litterært pensum til værn mod Trumps newspeak

Trump indvarsler en ny æra for USA og verden. Med sit aggressive sprog, fuld af gentagelser, overflødige ord og faste udtryk og ikke mindst alternative sandheder er han i gang med at ændre sproget. Selv når medier og politiske modstandere ironisk forsøger at vende Trumps idiomer på hovedet, kommer de til at absorbere dem. Så hvordan finder man frem til et modstandens sprog?
Nye læsere kan begynde her
Har nutidens forfattere glemt de vilde eksperimenter? Har de glemt at protestere over verdens forfatning og en altomfattende kapitalisme ved at sprænge de etablerede litterære former? Og er autofiktionen virkelig nutidens svar på modernismens radikale formbrud, hvis den da overhovedet eksisterer? Årets vigtigste litterære debat udspillede sig her i avisen
Har nutidens forfattere glemt de vilde eksperimenter? Har de glemt at protestere over verdens forfatning og en altomfattende kapitalisme ved at sprænge de etablerede litterære former? Og er autofiktionen virkelig nutidens svar på modernismens radikale formbrud, hvis den da overhovedet eksisterer? Årets vigtigste litterære debat udspillede sig her i avisen

Drevet ud i afmagt

I Herta Müllers nye essaybog er vægten lagt på teksterne om diktatur og forfølgelse og på den angst, som kommer til at tilhøre kroppen

Lykke tilkommer ikke mig

Herta Müllers nye bog er vigtig, fordi man kommer nærmere på hende. På hendes verden såvel som hendes metode. Hermed har Herta Müller lagt endnu et værk til et skønt, uforsonligt og skrækindjagende poetisk forfatterskab, der ikke ligner noget andet

00'erne: Nøgen gru

Herta Müllers viden om, hvad der nedbryder og ødelægger mennesker, er knugende

Skampletten

Både Ai Weiwei og Herta Müller må gerne være kritiske over for Mo Yan som privatperson og kritisere ham for at tilpasse sig og være for samarbejdsvillig i forhold til det kinesiske styre. Men det giver dem ikke mandat til at udvide den kritik til også at gælde hans værker

Sider

Mest læste

  1. Har nutidens forfattere glemt de vilde eksperimenter? Har de glemt at protestere over verdens forfatning og en altomfattende kapitalisme ved at sprænge de etablerede litterære former? Og er autofiktionen virkelig nutidens svar på modernismens radikale formbrud, hvis den da overhovedet eksisterer? Årets vigtigste litterære debat udspillede sig her i avisen
  2. En af Herta Müllers tidlige bøger fra før flugten til Vest viser forfatteren fra sin hårdeste og samtidig mest poetiske side
  3. End ikke med hammer og segl eller under stalinismen med dens omskoling i de mange lejre kunne man komme det spørgsmål til livs
  4. Hvem skal have årets nobelpris i litteratur? Den største og mest prestigefyldte litterære pris på intet mindre end 10 mio. svenske kr.
  5. 20 år efter Ceausescus henrettelse er hans hemmelige efterretningstjeneste Securitate stadig aktiv. Gamle akter bliver manipuleret, forfølgelser og bagtalelser fortsættes. Den rumænsk-tyske nobelprismodtager i litteratur fik for nylig lov til at læse sine personakter under dæknavnet Cristina. Hun fortæller her for første gang om sine erfaringer med den rumænske psykoterror og et Rumænien, der aldrig har gjort op med sin fortid
  6. Den belgiske forfatter Hugo Claus er død, den første litterære verdenskongres får et kvindeligt perspektiv og Charles Dickens' testamente ignoreres
  7. Navnlig én genre har stor bevågenhed i Stockholm lige nu: Vidnesbyrdet som fortælling. Den mestrer Herta Müller, og derfor fik hun prisen. Det siger oversætter og forfatter Karsten Sand Iversen
  8. Nobelprismodtager i litteratur Herta Müller er i et moralsk dilemma efter afsløringer af vennen Oskar Pastiors spionfortid. Han er nøgleperson i den bog, der lige er kommet på dansk