Person

Hirokazu Kore-eda

Cannes Filmfestival
28. maj 2022

De politisk og socialt engagerede film vinder i Cannes i år

Dardenne-brødrene, Ali Abbasi, Ruben Östlund og Hirokazu Kore-eda er alle i Cannes med socialt engagerede, medmenneskelige, vrede film. Og alle kunne godt vinde et eller andet, måske endda Guldpalmen, når filmfestivalens priser uddeles lørdag aften
Billede fra filmen 'Holy Spider'.
Anmeldelse
8. oktober 2020

’Sandheden’ flytter lunt Kore-eda Hirokazus fine familieblik fra Japan til Frankrig

Catherine Deneuve og Juliette Binoche udforsker drilsk spændingerne mellem en divamor og hendes datter i japanske Kore-eda Hirokazus franske hyggedrama ’Sandheden’
Mor (Catherine Deneuve) og datter (Juliette Binoche) i Kore-eda Hirokazus nye film, ’Sandheden’, hvor man hele vejen er i glimrende visuelt og spilmæssigt selskab, men perfekt tempereret er den japanske instruktørs franske kop film-te ikke.
Anmeldelse
12. oktober 2018

Hirokazu Kore-Eda hverdagstryller i guldpalmevinderen ’Shoplifters’

I guldpalmevinderen ’Shoplifters’ vender japanske Hirokazu Kore-Eda vellykket sit hverdagspoetiske blik mod, hvad der i bund og grund karakteriserer bånd mellem mennesker
Japanske Hirokazu Kore-Edas Guldpalmevinder, ’Shoplifters’, filosoferer over, hvad der egentlig er essensen af en familie og relationer mellem børn og forældre.
Anmeldelse
26. maj 2017

En god portion galgenhumor

Den japanske hverdagshumanist Hirokazu Kore-eda fortæller med sit seneste familiedrama ’Efter stormen’ luntende lunt om at lære at leve med det der liv
For Kore-eda fans er der masser af genkendelige elementer i hans fokus på familierelationer og de store dramaer under overfladen.
Anmeldelse
14. maj 2015

Ganske almindelige hverdagsliv

Den første konkurrencefilm i Cannes, Hirokazu Kore-edas ’Vores lillesøster’, er et charmerende hverdagsdrama om fire søstre, der bor sammen i et hus ved havet
De fire søstre på stranden i japanske Hirokazu Kore-edas charmerende ’Vores lillesøster’. Foto: Filmfestivalen i Cannes