Person

Hito Steyerl

Artikler
Anmeldelse
28. august 2021

100 års protestkunst af kvinder på SMK er dybt originale bearbejdninger af vrede og mod

Fejringen af 50-året for rødstrømpebevægelsen på Statens Museum for Kunst viser, at politisk kunst kan være alt andet end endimensionel, og at kvindekampen er lige så aktuel i dag som for 100 og 50 år siden
’Kvinder frem’ er et af de to malerier af Ursula Reuter Christiansen, der åbner ballet i udstillingssalene.
Kommentar
2. oktober 2020

Samtidskunsten forfra

Man får altid mere ud af kunst, hvis man ved lidt om det. Og man får mere ud af at vide lidt om det, hvis man præsenteres for spændende måder at reflektere over denne viden på. Så forstå, hvad samtidskunst er – forfra. Start her
Her ses Pierre Huyghes værk ’Untilled Liegender Frauenakt’ fra 2012. Hvordan skal man forstå et værk som det? Det vil ugens kulturtillæg forsøge at svare på.
Interview
2. oktober 2020

Kunstner Hito Steyerl: »Jeg bad ikke det fucking kamera om at gøre mig hvidere, men det gjorde det«

Ifølge den tyske forfatter og videokunstner Hito Steyerl er sammenfiltringen af kunst, magtstrukturer og spekulation øget de seneste årtier. Hendes blik på kunsten er gennemgående præget af en interesse for, hvordan en så feteret disciplin, der ofte fejres som uafhængig, autonom og frigørende, spiller sammen med alt det uskønne i verden
Videokunstner Hito Steyerl lader ikke til at være så optimistisk på kunstens vegne, men hun afviser, at der skulle være tale om decideret pessimisme. »Jeg tror bare, det er realistisk,« siger hun.

 

Fra værket ’How Not to Be Seen: A Fucking Didactic Educational .MOV File’, 2013HD video. Courtesy of the Artist, Andrew Kreps Gallery, New York and Esther Schipper, Berlin