Person

Ian McEwan

Anmeldelse
11. oktober 2019

Ian McEwan skriver i blindt raseri

Den britiske premierminister og hans Brexit-tilhængere er ikke andet end modbydelige kryb i den store britiske forfatters lille og skuffende genfortælling af Kafkas ’Forvandlingen’
På intet tidspunkt løfter Ian McEwan blikket ud over sin nation for at skildre eller forstå dem, der ikke er enig med ham. Vreden og partiskheden forhindrer den nuancerede samfundskritik, der gnistrede skarpt og litterært i  hans tidligere værk Lørdag, hvor sprækkerne i den anstændige hovedpersons hverdag viser sig i takt med, at antikrigsdemonstranternes råb bliver højere.
Baggrund
22. februar 2019

En klimalitterær kanon fra Thoreau i 1854 til i dag

Når litteraturen griber det ubegribelige
Når litteraturen griber det ubegribelige
Anmeldelse
6. september 2018

To mennesker på en strand, to hjerter i brand

Et ungt, nygift par må kæmpe med sig selv, klasseforskelle og forstokket seksualmoral i den fine Ian McEwan-filmatisering ’Den dag på stranden’
Florence (Saoirse Ronan) og Edward (Billy Howle) slås med klasseforskelle, tidens tilknappethed og den svære kærlighed i Dominic Cookes Ian McEwan-filmatisering, ’Den dag på stranden’. 
Anmeldelse
23. august 2018

Kan man tvinge et andet menneske til at leve?

Emma Thompson er god i rollen som en dommer splittet mellem pligt og følelse i Richard Eyre og Ian McEwans lavmælt bevægende drama, ’Dommerens valg’
Emma Thompson spiller dommeren Fiona Maye i Richard Eyre og Ian McEwans drama ’Dommerens valg’, der handler om liv, død og kærlighed.
Anmeldelse
13. maj 2017

McEwan beretter genialt fra livmoderen

Ian McEwan har skrevet en roman om verden og et giftmord opfattet gennem livmoderens tynde hinde. Han må have haft det sjovt, da han skrev den. Det har man også, når man læser den
Anmeldelse
19. september 2015

Når kærligheden trænger til nyt blod

Ian McEwan diskuterer i sin nye roman, om man kan tvinge et barn af Jehovas Vidner til at modtage en blodtransfusion – men det bedste ved romanen handler om en kærlighed, der er blevet gammel, og kroppe, der er blevet tunge
Interview
29. august 2015

’Romanen er en moralsk form’

Lov og ret i fiktion forbinder vi normalt med kriminallitteraturen om skurke og forbrydelser. Men familieretten er mere interessant for romankunsten. Den ligger tættere på vores liv, og den forsøger faktisk at sige noget om, hvad der er det gode liv, siger Ian McEwan, der er aktuel på dansk med romanen ‘Barnets tarv’
Måske er jeg gammeldags, men jeg er egentlig ikke så interesseret i romaner, som ikke byder på en form for psykologisk åbenbaring, fortæller Ian McEwans.
30. juli 2013

1990'erne: Magt uden moral

Med ’Amsterdam’ fangede Ian McEwan den selvglæde og dobbeltmoral, der prægede Englands mest privilegerede generation og det europæiske årti
Foto: Annalena McAfee
Anmeldelse
25. april 2013

Spioner i litteraturens tjeneste

Ikke alt og alle er til at stole på i Ian McEwans nye legesyge roman.
Klumme
22. juli 2011

London på en lørdag

Med Ian McEwan som guide fandt Tonny Vorm endelig sit kvarter i den britiske hovedstad

Sider

  • 18. maj 2007

    Mødommen er et statussymbol

    Den frigjorte kønsmoral, som 60'ernes seksuelle revolution gav os, udfordres nu af nye fortalere for afholdenhed
  • Anmeldelse
    23. august 2018

    Kan man tvinge et andet menneske til at leve?

    Emma Thompson er god i rollen som en dommer splittet mellem pligt og følelse i Richard Eyre og Ian McEwans lavmælt bevægende drama, ’Dommerens valg’
    Emma Thompson spiller dommeren Fiona Maye i Richard Eyre og Ian McEwans drama ’Dommerens valg’, der handler om liv, død og kærlighed.
  • Baggrund
    22. februar 2019

    En klimalitterær kanon fra Thoreau i 1854 til i dag

    Når litteraturen griber det ubegribelige
    Når litteraturen griber det ubegribelige
  • Anmeldelse
    11. oktober 2019

    Ian McEwan skriver i blindt raseri

    Den britiske premierminister og hans Brexit-tilhængere er ikke andet end modbydelige kryb i den store britiske forfatters lille og skuffende genfortælling af Kafkas ’Forvandlingen’
    På intet tidspunkt løfter Ian McEwan blikket ud over sin nation for at skildre eller forstå dem, der ikke er enig med ham. Vreden og partiskheden forhindrer den nuancerede samfundskritik, der gnistrede skarpt og litterært i  hans tidligere værk Lørdag, hvor sprækkerne i den anstændige hovedpersons hverdag viser sig i takt med, at antikrigsdemonstranternes råb bliver højere.
  • 30. april 1998

    Film i tv

    *Elaine May har altid været en af Hollywoods mere fascinerende kvinder. Komiker, instruktør, forfatter og skaber af nogle af filmbyens mest berygtede fiaskoer. Men samtidig glimtvis en meget morsom komedienne og en gudbenådet, intelligent satiriker, som da hun skabte sine berømte dialoger med Mike Nichols...
  • 25. maj 2007

    Barnet, der husker

    'Jeg ville have, at min far skulle være stolt, jeg ville ære mine bedstefædre og så ville jeg minde nigerianerne om deres historie. Nogle gange slukkede jeg for computeren og lå i stedet på sengen og græd,' siger den nigerianske forfatter Chimamanda Ngozi Adichie. Hendes roman om borgerkrigen i Biafra er netop udkommet på dansk
  • Klumme
    22. juli 2011

    London på en lørdag

    Med Ian McEwan som guide fandt Tonny Vorm endelig sit kvarter i den britiske hovedstad
  • Anmeldelse
    22. februar 2008

    England i krig og kærlighed

    Meget er gået tabt ved filmatiseringen af Ian McEwans 'Soning'. Men der er endnu mere at glæde sig over
    Film og bog. Filmen vil overraske, dem der ikke har læst bogen - uden at skuffe dem, der har.