Person

Ian McEwan

Ian McEwan skriver i blindt raseri

Den britiske premierminister og hans Brexit-tilhængere er ikke andet end modbydelige kryb i den store britiske forfatters lille og skuffende genfortælling af Kafkas ’Forvandlingen’

En klimalitterær kanon fra Thoreau i 1854 til i dag

Når litteraturen griber det ubegribelige

To mennesker på en strand, to hjerter i brand

Et ungt, nygift par må kæmpe med sig selv, klasseforskelle og forstokket seksualmoral i den fine Ian McEwan-filmatisering ’Den dag på stranden’

Kan man tvinge et andet menneske til at leve?

Emma Thompson er god i rollen som en dommer splittet mellem pligt og følelse i Richard Eyre og Ian McEwans lavmælt bevægende drama, ’Dommerens valg’

McEwan beretter genialt fra livmoderen

Ian McEwan har skrevet en roman om verden og et giftmord opfattet gennem livmoderens tynde hinde. Han må have haft det sjovt, da han skrev den. Det har man også, når man læser den

Når kærligheden trænger til nyt blod

Ian McEwan diskuterer i sin nye roman, om man kan tvinge et barn af Jehovas Vidner til at modtage en blodtransfusion – men det bedste ved romanen handler om en kærlighed, der er blevet gammel, og kroppe, der er blevet tunge

’Romanen er en moralsk form’

Lov og ret i fiktion forbinder vi normalt med kriminallitteraturen om skurke og forbrydelser. Men familieretten er mere interessant for romankunsten. Den ligger tættere på vores liv, og den forsøger faktisk at sige noget om, hvad der er det gode liv, siger Ian McEwan, der er aktuel på dansk med romanen ‘Barnets tarv’

1990'erne: Magt uden moral

Med ’Amsterdam’ fangede Ian McEwan den selvglæde og dobbeltmoral, der prægede Englands mest privilegerede generation og det europæiske årti

Spioner i litteraturens tjeneste

Ikke alt og alle er til at stole på i Ian McEwans nye legesyge roman.

London på en lørdag

Med Ian McEwan som guide fandt Tonny Vorm endelig sit kvarter i den britiske hovedstad

Sider