Person

Ib Schønberg

Første gang Louis Armstrong var med i en dansk film, blev han kaldt en brøleabe. Anden gang gav han kærlighedsråd

Ikkehvide mennesker og fremmede lande var i mange år blot eksotiske indslag i danske film, som ofte var præget af en nedladende og overbærende tone, ikke mindst i skildringen af Grønland og grønlænderne. Det begyndte først at ændre sig i 1960’erne og 1970’erne, hvor Danmark i højere grad blev et multikulturelt land. Dette er den anden af fire artikler om etnicitet og racisme i dansk films historie

Lidt konceptkunst i Vandtårnet

Jeg synes godt om polske kortfilm, tysk eksperimentalteater, Brecht og Piscator er guf, jeg synes godt om James Dean og Bob Dylan, jeg er vild med Warhol. Det vil dog sige: temmelig meget af det kan jeg i virkeligheden ikke holde ud, næsten især ikke Warhol. Men det er en anden sag

Da ulven slap ind i Bakkens revytelt

Cirkusrevyen fylder 75 år og det med skarpe tænder og stramme tekster. Men efter pausen virkede ulven dog for mæt

Outzes kryds var en hemmelighed

Informations stifter og skaber holdt kortene tæt til kroppen, når det gjaldt information om eget politiske ståsted. Han sammenlignede sig med Kongen

Varsomhed i stereo

Midt på men’skets lillefinger lander du på trygge vinger Lille ven, i dag er verden slem at flyve i Men’skets jetmaskiner drøner rammer små mariehøner Tunge skyer går frem fra øst til vest – åh, flyv forbi og op imod himlen og be’ om dejligt vejr fra »Mariehønen«, fremført af Ib Schønberg i filmen Cirkus, 1954 Hvor forsigtig skal man være på vegne af andres følelser? Det spørgsmål er atter blevet aktuelt, efter at Danmarks Radio har trukket en række pop- og rocksange ud af den daglige afspilningsrotation på P4 og P3, fordi man, med P3-chef Henrik Heides ord til Berlingske Tidende i går, »skal være meget varsom« med at såre andres følelser, her i efterklangen af terroren mod World Trade Center og Pentagon...

Små Pavarottier

»F.eks. er Sundhedsstyrelsen gået i dialog med folkeskolen om en række initiativer, der sigter mod at skabe bedre rammer om børns mad og måltider i skolen, og til efteråret vil der blive sat fokus på fysisk aktivitet via en vandreudstilling...

Liberaliseringens lavineskred

Verdenshandelen er eksploderet siden Anden Verdenskrig, og danskerne vil ikke længere nøjes med søde gule bananer fra spanske sydhavsøer. Og det vil Mærsk heller ikke

Kai, Liva, PH, Marguerite og alle de andre

I den omstridte statslige kanon er den rytmiske musik efter 1968 blevet forgyldt på bekostning af før-rock-traditionerne - med undtagelse af Kai Normann Andersen!

Når fantasien nedbryder virkeligheden

Der findes ganske enkelte kunstværker, der er så langt ude, at de balancerer på den tynde kant mellem makværk og mesterværk

LÆSERBREVE

Vesten taler om demokrati – USA foretog sin invasion uden om FN, uden om Sikkerhedsrådet. Den danske regering tilsidesatte groft samme demokrati og sendte, uden om Folketinget og uden en folkeafstemning, danske soldater i krig på fremmed grund primært på grund af påstået tilstedeværelse af masseødelæggelsesvåben...

Sider

Mest læste

  1. Ikkehvide mennesker og fremmede lande var i mange år blot eksotiske indslag i danske film, som ofte var præget af en nedladende og overbærende tone, ikke mindst i skildringen af Grønland og grønlænderne. Det begyndte først at ændre sig i 1960’erne og 1970’erne, hvor Danmark i højere grad blev et multikulturelt land. Dette er den anden af fire artikler om etnicitet og racisme i dansk films historie
  2. Med udgangspunkt i hans filmroller tegner Ole Roos i den prisbelønnede ’Ib Schønberg’ et fascinerende portræt af en af dansk films mest folkekære skuespillere Ny film I 1930’rne og 40’rne var han Danmarks uden sammenligning mest folkekære filmskuespiller...
  3. Ib Schønberg fandt Morten Nielsens digte »majet smukke«, og Svend Auken har et af dem som sit yndlingsdigt
  4. Mogens Rukovs essays om filmkunstens salt og peber: Den naturlige historie i spændingsfeltet mellem det selvfølgelige og det usandsynlige
  5. Regnen holdt op *Dramatikeren Kjeld Abell mere end flirtede med filmarbejde. Hans manuskripter til dansk films første børnefilm Millionærdrengen (1936) og dramaet Tak fordi du kom, Nick (1941) handler på hver deres vedkommende måde om klassemodsætninger...
  6. Jeg synes godt om polske kortfilm, tysk eksperimentalteater, Brecht og Piscator er guf, jeg synes godt om James Dean og Bob Dylan, jeg er vild med Warhol. Det vil dog sige: temmelig meget af det kan jeg i virkeligheden ikke holde ud, næsten især ikke Warhol. Men det er en anden sag