Næsten alle frigørelsesprojekter mødes med skepsis og aggression, før de vinder accept. Men fordomme og uvidenhed kan ikke forklare al modviljen imod transaktivismen
De seneste års grænsesøgende kunst har prøvet at ophøje vandalisme til performance, men sidste uges dom på halvandet års ubetinget fængsel til Ibi-Pippi viser, at kunsten har grænser. Lad grundloven blive næste generations æstetiske begrænsning
Forhåbentlig vil dommen mod provokunstner Ibi-Pippi Hedegaard lære dem, der planlægger fremtidens happenings – i kunstens såvel som klimaets navn – ikke at ødelægge kunstværker, der er fælles goder af ofte unik karakter
Provokunstner Ibi-Pippi Hedegaard blev i byretten idømt halvandet års fængsel for hærværk mod Asger Jorn-maleri. Strafudmålingen tager udgangspunkt i hærværksbestemmelserne, men er hård, vurderer ekspert. I landsretten fik Hedegaard nedsat dommen til et års fængsel
Provokunstneren Ibi-Pippi står til at skulle afsone en fængselsstraf efter sin begavede kunstneriske happening med værket ’Den Foruroligende Ælling’ sidste år. Det får Museum Jorn til at fremstå som kommercielt provinsteater uden mod og udsyn
Da Ibi-Pippi Orup Hedegaard skrev sin signatur på et af Jorns hovedværker, var det udtryk for en forfejlet opfattelse af Jorns metode. Den aktion handlede om Ibi-Pippi Orup Hedegaard selv. Jorns mission var netop at fjerne fokus fra kunstneren, fortæller to eksperter
Provokunstnere som Ibi-Pippi Orup Hedegaard, der netop har skamferet et Asger Jorn-maleri, ser sig selv som arvtagere fra den antiautoritære, normbrydende kunstneriske tradition, Asger Jorn også stod for, men har næppe meget andet på hjerte end at vise sig som nogle fandens karle
Næsten alle frigørelsesprojekter mødes med skepsis og aggression, før de vinder accept. Men fordomme og uvidenhed kan ikke forklare al modviljen imod transaktivismen
Provokunstner Ibi-Pippi Hedegaard blev i byretten idømt halvandet års fængsel for hærværk mod Asger Jorn-maleri. Strafudmålingen tager udgangspunkt i hærværksbestemmelserne, men er hård, vurderer ekspert. I landsretten fik Hedegaard nedsat dommen til et års fængsel
De seneste års grænsesøgende kunst har prøvet at ophøje vandalisme til performance, men sidste uges dom på halvandet års ubetinget fængsel til Ibi-Pippi viser, at kunsten har grænser. Lad grundloven blive næste generations æstetiske begrænsning
Provokunstnere som Ibi-Pippi Orup Hedegaard, der netop har skamferet et Asger Jorn-maleri, ser sig selv som arvtagere fra den antiautoritære, normbrydende kunstneriske tradition, Asger Jorn også stod for, men har næppe meget andet på hjerte end at vise sig som nogle fandens karle
Provokunstneren Ibi-Pippi står til at skulle afsone en fængselsstraf efter sin begavede kunstneriske happening med værket ’Den Foruroligende Ælling’ sidste år. Det får Museum Jorn til at fremstå som kommercielt provinsteater uden mod og udsyn
Da Ibi-Pippi Orup Hedegaard skrev sin signatur på et af Jorns hovedværker, var det udtryk for en forfejlet opfattelse af Jorns metode. Den aktion handlede om Ibi-Pippi Orup Hedegaard selv. Jorns mission var netop at fjerne fokus fra kunstneren, fortæller to eksperter