Person

Ingmar Bergman

Mesteren Ingmar Bergman brugte sig selv som både træ og økse

Den kompromisløse, produktive svenske filmmester Ingmar Bergman brugte igennem hele karrieren sine mest private og inderste tanker som stof. Resultatet var en lang række uforglemmelige film, der gravede sig dybt ned i den menneskelige psyke og med stor ærlighed, indsigt og også humor udforskede forholdet mellem mænd og kvinder

»Jeg er nødt til at bruge mig selv som både træ og økse«

I dag ville den svenske filmskaber Ingmar Bergman være fyldt 100 år. Få instruktører har haft lige så stor indflydelse som han med den lange række dybt personlige og kunstnerisk kompromisløse film, han nåede at lave i løbet af karrieren. »Han var en pioner,« siger dokumentarist Jane Magnusson, der i anledning af den runde fødselsdag har lavet et portræt af Bergman ud fra et enkelt afgørende år i hans lange, meget produktive liv

Bergmans liv endte på lærredet

Ingmar Bergman både omskrev de gamle kapitler og føjede nye kapitler til den store filmkunstneriske håndbog. Det er grunden til, at hans 100-årsdag skal fejres

Bergmans ’Persona’ fortæller om, at den erotiske oplevelse har en kæmpe værdi i livet

Ingmar Bergman graver dybt i menneskets sjæl, siger den danske filminstruktør Christian Tafdrup, der som ung var misundelig på den svenske mester. I morgen ville Bergman være blevet 100 år, og i den anledning fortæller Tafdrup om sin favorit blandt svenskerens film, kammerspillet ’Persona’

»Alle Bergmans parforhold er krig«

Ingmar Bergman var ikke bange for at tage af hovedstolen, når han i jagten på den hensynsløse sandhed om den menneskelige eksistens gravede dybt i sine personer, siger instruktøren Ole Christian Madsen, der bruger Bergman i sine egne film
Bergman 100 år

I ’Fanny og Alexander’ skildrer Ingmar Bergman den store sorg uden at voldføre publikum

Ingmar Bergmans kvindelige skuespillere satte en global standard for, hvor hudløst man kunne spille på film, mener Lone Scherfig, der er glad for, at hun blev uddannet instruktør i Danmark. I mange år var det næsten umuligt for svenske filminstruktører at slippe fri af mesterens store skygge
Bergman 100 år

I ’Scener fra et ægteskab’ kratter Bergman dér, hvor såret er dybest

Den danske filminstruktør Pernille Fischer Christensen elsker, at Ingmar Bergman dvæler ved det indre drama i sine personer og stoler på, at de er spændende nok i sig selv. Det er en af grundene til, at hun føler, at hun får serveret noget ægte menneskeligt i en særlig scene i ’Scener fra et ægteskab’

Ingmar Bergman bevæger sig fra optimisme til mørke i løbet af én stramt og elegant fortalt sekvens i ’Fanny og Alexander’

Personerne er på en vild rejse i en sekvens fra Ingmar Bergmans ’Fanny og Alexander’, som har inspireret den danske filminstruktør May el-Toukhy. Bergman fylder 100 år den 14. juli, og Information hylder den banebrydende svenske filmkunstner ved at bede en række markante danske filmfolk udvælge en scene eller sekvens, der har haft betydning for dem

Parforholdet anno 2017 er stadig næsten bergmansk

Ingmar Bergman ramte en kønspolitisk nerve, da hans ’Scener fra et ægteskab’ havde premiere i 1973. Uden at vide det forudså han i sin skildring af et ægteskab i opløsning parforholdets dynamikker anno 2017. Næsten i hvert fald. Nu er Bergmans stykke på Det Kongelige Teater ført helt op til i dag: Rollerne er byttet om, så kvinden er manden, og manden er kvinden

Ullmann uden sentimentalitet

Linn Ullmann skriver rørende om sin far, filmskaberen Ingmar Bergman, og mindre flatterende om sin mor, skuespilleren Liv Ullmann. Hendes erindringsroman bekræfter endnu engang, at hun er en stor stilist

Sider

Mest læste

  1. Ingmar Bergman graver dybt i menneskets sjæl, siger den danske filminstruktør Christian Tafdrup, der som ung var misundelig på den svenske mester. I morgen ville Bergman være blevet 100 år, og i den anledning fortæller Tafdrup om sin favorit blandt svenskerens film, kammerspillet ’Persona’
  2. Ingmar Bergman var ikke bange for at tage af hovedstolen, når han i jagten på den hensynsløse sandhed om den menneskelige eksistens gravede dybt i sine personer, siger instruktøren Ole Christian Madsen, der bruger Bergman i sine egne film
  3. Den kompromisløse, produktive svenske filmmester Ingmar Bergman brugte igennem hele karrieren sine mest private og inderste tanker som stof. Resultatet var en lang række uforglemmelige film, der gravede sig dybt ned i den menneskelige psyke og med stor ærlighed, indsigt og også humor udforskede forholdet mellem mænd og kvinder
  4. Den danske filminstruktør Pernille Fischer Christensen elsker, at Ingmar Bergman dvæler ved det indre drama i sine personer og stoler på, at de er spændende nok i sig selv. Det er en af grundene til, at hun føler, at hun får serveret noget ægte menneskeligt i en særlig scene i ’Scener fra et ægteskab’
  5. Personerne er på en vild rejse i en sekvens fra Ingmar Bergmans ’Fanny og Alexander’, som har inspireret den danske filminstruktør May el-Toukhy. Bergman fylder 100 år den 14. juli, og Information hylder den banebrydende svenske filmkunstner ved at bede en række markante danske filmfolk udvælge en scene eller sekvens, der har haft betydning for dem
  6. I dag ville den svenske filmskaber Ingmar Bergman være fyldt 100 år. Få instruktører har haft lige så stor indflydelse som han med den lange række dybt personlige og kunstnerisk kompromisløse film, han nåede at lave i løbet af karrieren. »Han var en pioner,« siger dokumentarist Jane Magnusson, der i anledning af den runde fødselsdag har lavet et portræt af Bergman ud fra et enkelt afgørende år i hans lange, meget produktive liv
  7. Ingmar Bergmans kvindelige skuespillere satte en global standard for, hvor hudløst man kunne spille på film, mener Lone Scherfig, der er glad for, at hun blev uddannet instruktør i Danmark. I mange år var det næsten umuligt for svenske filminstruktører at slippe fri af mesterens store skygge
  8. Ingmar Bergman ramte en kønspolitisk nerve, da hans ’Scener fra et ægteskab’ havde premiere i 1973. Uden at vide det forudså han i sin skildring af et ægteskab i opløsning parforholdets dynamikker anno 2017. Næsten i hvert fald. Nu er Bergmans stykke på Det Kongelige Teater ført helt op til i dag: Rollerne er byttet om, så kvinden er manden, og manden er kvinden