Person

Isabella Eklöf

Derfor er ’Grænse’ en af dette århundredes bedste film

En bred vifte af de grænsedragninger, der strukturerer det menneskelige fællesskab, sættes under pres i Ali Abbasis mesterlige, socialrealistiske troldefilm ’Grænse’, som af den og andre grunde gemmer sig bag låge nummer 16 i Informations julekalender

Hvad er din feministiske utopi?

I anledning af kvindernes internationale kampdag har vi bedt 13 kvinder og mænd fra syv forskellige lande om at beskrive deres feministiske utopier

FOLK

FOLK fra dagens avis

»De fleste voldshandlinger på film har jo ikke en skid med ofret at gøre«

Filminstruktør og manuskriptforfatter Isabella Eklöf kan ikke mønstre nogen interesse for vold på film – medmindre der er tale om seksualiseret vold, og filmen tager både overgrebet og dets offer alvorligt. At lade ofrene være navnløse modstandere, hvis liv helten har ret til at tage, anser hun for at være farligt
Anmeldelse

Efter voldtægten skal vi op og ud og have det lidt sjovt

Isabella Eklöf debuterer med en visuelt stilsikker og principielt set velgørende provokation: At fortælle om en ung kvinde, der modstandsløst, nærmest velvilligt, lader sig udnytte groft af alt og alle. Men hendes viljesløshed er ikke helt til at skelne fra filmens utilsigtede vaghed

Mest læste

  1. En bred vifte af de grænsedragninger, der strukturerer det menneskelige fællesskab, sættes under pres i Ali Abbasis mesterlige, socialrealistiske troldefilm ’Grænse’, som af den og andre grunde gemmer sig bag låge nummer 16 i Informations julekalender
  2. Isabella Eklöf debuterer med en visuelt stilsikker og principielt set velgørende provokation: At fortælle om en ung kvinde, der modstandsløst, nærmest velvilligt, lader sig udnytte groft af alt og alle. Men hendes viljesløshed er ikke helt til at skelne fra filmens utilsigtede vaghed
  3. I anledning af kvindernes internationale kampdag har vi bedt 13 kvinder og mænd fra syv forskellige lande om at beskrive deres feministiske utopier
  4. FOLK fra dagens avis