Person

Jackson Pollock

Anmeldelse
27. maj 2022

Dengang Pollocks abstrakte malerier blev billedet på det vestlige samfunds kreativitet og frihed

I en ny stor antologi undersøges den kulturpåvirkning, der midt i den kolde krig med store pengemidler udgik fra den amerikanske efterretningstjeneste CIA, og som ligefrem var med til at omdefinere modernismens kunst som samfundskritisk til at understøtte et amerikansk verdenssyn
I en ny stor antologi undersøges den kulturpåvirkning, der midt i den kolde krig med store pengemidler udgik fra den amerikanske efterretningstjeneste CIA, og som ligefrem var med til at omdefinere modernismens kunst som samfundskritisk til at understøtte et amerikansk verdenssyn
Anmeldelse
29. september 2021

Op på hesten, pilgrim, fat tøjlerne, rid mod vest! Rid til Korsør, og se udstilling!

Peter Laugesen forsøger at se en sammenhæng mellem samtidskunsten for 60 år siden og den nuværende – repræsenteret af den Ruth Campau-kuraterede udstilling ’GO WEST’ med nye værker skabt af ti af landets mest eksperimenterende samtidskunstnere
I det fantastiske, kæmpehøje, beskidte rum i Gasværket med dets store mørke strukturer og tidsfalmende gule vægge har Ruth Campau sat sit præg med en stor gul tunge eller rutsjebane, der falder fra væggen i blød, bemalet akryl og er fæstnet til gulvet med en stor sten. Og det er udstillingens klareste maleriske satsning, mener Peter Laugesen.
Anmeldelse
10. april 2017

Telegram fra Troja

En stor retrospektiv udstilling af den amerikanske maler Cy Twomblys værker i Paris sætter hele verdens historie på spil
Cy Twombly/Centre Pompidou
Baggrund
23. september 2016

Fri til at abstrahere

Nyere amerikansk kunst er stadig præget af arven fra koldkrigen mellem socialrealisme og abstrakt ekspressionisme, hvis mange individuelle udtryk kan opleves netop nu på de store amerikanske kunstmuseer
Nyere amerikansk kunst er stadig præget af arven fra koldkrigen mellem socialrealisme og abstrakt ekspressionisme, hvis mange individuelle udtryk kan opleves netop nu på de store amerikanske kunstmuseer
Anmeldelse
6. december 2013

To billedmagikere

Den ene fuldender og afslutter maleriets historie, den anden styrter det gennem tidløs afgrund ind i det ny: Jorn og Pollock på Louisiana
Pollock så sit arbejde som en fortløbende proces og nøjedes derfor tit med at give sine billeder numre. Det her kaldte han “Nr. 7”. Det er malet med olie og emalje og hænger normalt på Metropolitan i New York. Størrelsen er 134,9 x 101,6 cm.
Anmeldelse
13. juni 2009

Eliten

Hvem er det, hvad vil den, hvor kommer den fra, og skammer den sig nu også?
Klumme
12. juni 2009

En gammel skatkiste for moderne kunst

Kanalbyen har andre attraktioner end at være en historisk museumsby - i det gamle toldhus på Canal Grandes vestlige bred har en fransk mangemilliardær netop åbnet et galleri for vor egen tids mest avancerede kunst
Det moderne. Ankomsten til det nye museum er klassisk Venedig: Med gondol over Canal Grande til Santa Maria della Salutes kuppel og den nu ombyggede toldbygning Punta della Dogana, hvor museet holder til. Straks ved ankomsten mødes man af Charles Rays ’Dreng med frø’, der med sin håndgribelighed er i kontrast til sine gamle omgivelser. Inde i museet kan man blandt andet se Jeff Koons marmorskupltur ’Bourgeois Bust - Jeff og Ilona’.
1. november 2008

Se dig ikke tilbage

Det er alligevel den anden vej til Byzans. Erik A. Frandsen på ARoS
Det store maleri fra New York er lige så fantastisk i sin kølighed og sin malerisk umulige komposition, som netop kameraets øje muliggør, og det er lavet efter fotografi, og ikke med pensel og druktur, men med spatel i store flader. Næsten industrielt, sådan som Frandsen også har fremstillet sine efterhånden ret mange spejlende blomsterbilleder i fræset stål.
6. oktober 2008

Maleriet, der blev levende

Den abstrakte maler Mark Rothkos udstilling på Tate Modern får tiden til at gå i stå
/b> er store, abstrakte billeder, der ofte kun har to dominerende farver.
25. april 2008

"Jeg arbejder ikke efter en forudbestemt idé"

Hun bruger ikke skitser når hun arbejder på et kunstværk. Betydningen kommer først til sidst og hun vil selv overraskes over hvor hun er endt. Nina Sten-Knudsen er aktuel med udstillingen Floden#Havet#Canyon på Galleri Faurschou
Hun bruger ikke skitser når hun arbejder på et kunstværk. Betydningen kommer først til sidst og hun vil selv overraskes over hvor hun er endt. Nina Sten-Knudsen er aktuel med udstillingen Floden#Havet#Canyon på Galleri Faurschou

Sider

  • Anmeldelse
    27. maj 2022

    Dengang Pollocks abstrakte malerier blev billedet på det vestlige samfunds kreativitet og frihed

    I en ny stor antologi undersøges den kulturpåvirkning, der midt i den kolde krig med store pengemidler udgik fra den amerikanske efterretningstjeneste CIA, og som ligefrem var med til at omdefinere modernismens kunst som samfundskritisk til at understøtte et amerikansk verdenssyn
    I en ny stor antologi undersøges den kulturpåvirkning, der midt i den kolde krig med store pengemidler udgik fra den amerikanske efterretningstjeneste CIA, og som ligefrem var med til at omdefinere modernismens kunst som samfundskritisk til at understøtte et amerikansk verdenssyn
  • 23. november 2002

    Hvad det gælder om

    Mixdoublen i Baden-Baden, mikrofonen i kosteskaftet, knæturen til Rødby og et ’snigmord’ på Arne Jacobsen. Torben Ulrichs sammensatte, men sammenhængende univers
  • 6. oktober 2008

    Maleriet, der blev levende

    Den abstrakte maler Mark Rothkos udstilling på Tate Modern får tiden til at gå i stå
    /b> er store, abstrakte billeder, der ofte kun har to dominerende farver.
  • Baggrund
    23. september 2016

    Fri til at abstrahere

    Nyere amerikansk kunst er stadig præget af arven fra koldkrigen mellem socialrealisme og abstrakt ekspressionisme, hvis mange individuelle udtryk kan opleves netop nu på de store amerikanske kunstmuseer
    Nyere amerikansk kunst er stadig præget af arven fra koldkrigen mellem socialrealisme og abstrakt ekspressionisme, hvis mange individuelle udtryk kan opleves netop nu på de store amerikanske kunstmuseer
  • 25. april 2008

    "Jeg arbejder ikke efter en forudbestemt idé"

    Hun bruger ikke skitser når hun arbejder på et kunstværk. Betydningen kommer først til sidst og hun vil selv overraskes over hvor hun er endt. Nina Sten-Knudsen er aktuel med udstillingen Floden#Havet#Canyon på Galleri Faurschou
    Hun bruger ikke skitser når hun arbejder på et kunstværk. Betydningen kommer først til sidst og hun vil selv overraskes over hvor hun er endt. Nina Sten-Knudsen er aktuel med udstillingen Floden#Havet#Canyon på Galleri Faurschou
  • 19. januar 2001

    Lost highway

    (2. sektion) David Lynch taler om ’Mulholland Drive’, sit website, sine mange forskellige projekter og sit forhold til andre kunstarter Interview På vejen fra Prag, hvor han sammen med den trofaste Angelo Badalamenti har indspillet det originale lydspor til sin næste film, Mulholland Drive, gør David Lynch et kort ophold i Paris, inden han tager hjem til Los Angeles for at klippe og sætte lyd på de sidste sekvenser...
  • 26. marts 2002

    Konceptkunst med åndenød

    Konceptkunsten har udtømt sit kritiske potentiale, mener den bogaktuelle engelske kunsthistoriker Paul Wood
  • Nyhed
    10. oktober 2002

    Russisk sladder

    En samtale med John Ashbery om kinesisk hvisken, russisk sladder og amerikansk poesi