Person

Jacob Søndergaard

Feature
12. november 2021

Den store papirkrise kan få betydning for den fysiske bogs fremtid

De fleste fra bog- og papirbranchen, der har penge og forstand, indkøber lige nu store mængder papir, så de ikke står med skægget i postkassen, når den litterære sensation opstår. Der er nemlig papirkrise, men ifølge en forfatter, der selv er ramt, kan den måske også få os til at stoppe op og tænke lidt over klodens ressourcer
De fleste fra bog- og papirbranchen, der har penge og forstand, indkøber lige nu store mængder papir, så de ikke står med skægget i postkassen, når den litterære sensation opstår. Der er nemlig papirkrise, men ifølge en forfatter, der selv er ramt, kan den måske også få os til at stoppe op og tænke lidt over klodens ressourcer
Interview
7. februar 2020

Ny forlagsdirektør: »Gutkind skal også være her om 100 år. Det lyder måske højtravende, men det er ambitionen«

Det er opbrudstider i forlagsbranchen, hvor nye digitale medier og gamle kapitalstærke aktører er i fuld gang med at ommøblere landskabet. Ud af asken på det hedengangne Rosinante er senest sprunget et nyt skønlitterært forlag: Gutkind. Forlagets direktør Jacob Søndergaard er opsat på at bevise, at han kan føre et mellemstort kvalitetsforlag til succes
»Jeg kommer ikke fra noget højborgerligt eller højintellektuelt miljø, men fra et jævnt oplyst lærerhjem, og den position antager jeg vel også i det danske forlagslandskab. Jeg er ingen åndsfyrste, men jeg er et almindeligt belæst og interesseret menneske, som forsøger at være en god samfundsborger – også i kraft af mit arbejde, for jeg mener, at det job, jeg har påtaget mig, kommer med et ansvar, og det ansvar løfter jeg med nogle højskoleidealer i bagagen, selv om jeg aldrig selv har gået på højskole. Jeg er drevet af et folkeoplysningsprojekt og en forestilling om, at litteraturen og det levende ord, den kulturelle samtale, skal findes i befolkningen,« siger Jacob Søndergaard.
  • Feature
    12. november 2021

    Den store papirkrise kan få betydning for den fysiske bogs fremtid

    De fleste fra bog- og papirbranchen, der har penge og forstand, indkøber lige nu store mængder papir, så de ikke står med skægget i postkassen, når den litterære sensation opstår. Der er nemlig papirkrise, men ifølge en forfatter, der selv er ramt, kan den måske også få os til at stoppe op og tænke lidt over klodens ressourcer
    De fleste fra bog- og papirbranchen, der har penge og forstand, indkøber lige nu store mængder papir, så de ikke står med skægget i postkassen, når den litterære sensation opstår. Der er nemlig papirkrise, men ifølge en forfatter, der selv er ramt, kan den måske også få os til at stoppe op og tænke lidt over klodens ressourcer
  • Interview
    7. februar 2020

    Ny forlagsdirektør: »Gutkind skal også være her om 100 år. Det lyder måske højtravende, men det er ambitionen«

    Det er opbrudstider i forlagsbranchen, hvor nye digitale medier og gamle kapitalstærke aktører er i fuld gang med at ommøblere landskabet. Ud af asken på det hedengangne Rosinante er senest sprunget et nyt skønlitterært forlag: Gutkind. Forlagets direktør Jacob Søndergaard er opsat på at bevise, at han kan føre et mellemstort kvalitetsforlag til succes
    »Jeg kommer ikke fra noget højborgerligt eller højintellektuelt miljø, men fra et jævnt oplyst lærerhjem, og den position antager jeg vel også i det danske forlagslandskab. Jeg er ingen åndsfyrste, men jeg er et almindeligt belæst og interesseret menneske, som forsøger at være en god samfundsborger – også i kraft af mit arbejde, for jeg mener, at det job, jeg har påtaget mig, kommer med et ansvar, og det ansvar løfter jeg med nogle højskoleidealer i bagagen, selv om jeg aldrig selv har gået på højskole. Jeg er drevet af et folkeoplysningsprojekt og en forestilling om, at litteraturen og det levende ord, den kulturelle samtale, skal findes i befolkningen,« siger Jacob Søndergaard.