Person

Jan Grarup

Portræt
16. april 2021

Mens andre flygter fra verdens brændpunkter, er fotograf Henrik Bohn Ipsen den, man tager med derhen

Filmfotografen Henrik Bohn Ipsen er den, dokumentarinstruktørerne ringer til, når de skal filme i verdens brændpunkter. Men selv finder han det lige så udfordrende at fange de psykologiske dynamikker i et dansk køkken
Filmfotografen Henrik Bohn Ipsen er den, dokumentarinstruktørerne ringer til, når de skal filme i verdens brændpunkter. Men selv finder han det lige så udfordrende at fange de psykologiske dynamikker i et dansk køkken
Folk
19. januar 2021

FOLK

Der er ikke den helt store stjerneregn over en coronanedlukket fransk restaurantverden. En enkelt kok har dog charmeret Michelins madkritikere
Kommentar
19. januar 2021

#MeToo har vist os, at uanset hvordan man fremfører sine oplevelser, får man ørerne i maskinen

De seneste måneders opgør med sexisme har ikke bare vist, at kvinder bliver hængt ud og udskammet, når de står frem med deres historier, men har tilmed også givet kvinder ringere karrieremuligheder, skriver folketingsmedlem Samira Nawa (R) i dette debatindlæg
Folk
11. januar 2021

FOLK

Jan Grarup vil undgå #MeToo-sager, Dolly Parton vil ikke afsløre sin nye sang, Google og Apple vil ikke længere distribuere appen Parler, og Aarhus Sporveje vil ikke associeres med byens letbane
Kommentar
25. september 2020

Dronningen ligner en papfigur, og Stidsen er mere #MeToo-skeptisk end nogensinde

Det er sæson for prisuddelinger, og Emmy Awards har blottet et stort, sort hul i kulturredaktionens populærkulturelle dannelse, som vi lover at få fyldt op ved førstkommende lejlighed. Ligesom vi lover at kæmpe for Filmstriben i Aalborg, som vi kæmpede for den i København – og som Marianne Stidsen kæmper for udryddelsen af #MeToo-bevægelsen
’Shitt’s Creek’ blev den helt store vinder under weekendens Emmy Awards. Serien modtog ni statuetter – herunder samtlige seks i comedy-afdelingen.
Klumme
21. marts 2020

På en måde gik vi alle rundt i vores helt eget Big Brother-hus denne uge

Restauranter og barer skulle lukke, sagde statsministeren. Bliv hjemme, sagde dronningen. Det er historisk, sagde tv-værterne. Det var ikke et realityshow. Det var virkeligheden
Og hver dag tonede nye ansigter frem og sagde noget vildt. Tirsdag var det dronningen, der sagde, at vi skulle blive hjemme.
Anmeldelse
4. oktober 2019

Jan Grarup er konsekvent grænseoverskridende, og han lægger ikke skjul på det

Fotografen Jan Grarups erindringer er rystende fortællinger om menneskelig ondskab – og om en mand, der blev skadet så meget af den, at han ikke kunne undvære den
I en tid, hvor alle har et kamera inden for rækkevidde, skal et enkelt billede, ifølge Jan Grarup, kunne fortælle en hel historie. Som dette billede han tog i 1991 af en 6-8 årig kurdisk flygtningepige i Tyrkiet. Hun stod i en brødkø, men blev løbet over ende af stærkere og ældre sultne flygtninge.
Anmeldelse
19. september 2019

Ude er krig, og hjemme er sorg

I dokumentarfilmportrættet ’Krigsfotografen’ er Jan Grarups arbejde en krigszone, mens hjemmet er blevet forvandlet til en kryptisk sorgzone fuld af børn med hektiske hverdagsliv. Det udgør en underholdende og fængende, men rigeligt smigrende heltefortælling om en mand med en mærkeligt lav hvilepuls og et intenst dobbeltliv, man ikke kan begribe
’Krigsfotografen’ følger Jan Grarup i København – blandt andet da hans datter bliver student.
Interview
19. september 2019

Fotoredaktør om Jan Grarup-dokumentar: »Uanset hvilket arbejde, man udfører, bliver det også bare arbejde«

’Krigsfotografen’ er en film om sorg og familie, men også et portræt af en fotografs arbejde. Derfor har vi bedt avisens billedredaktør, Sigrid Nygaard, om hendes perspektiv på filmen
’Krigsfotografen’ er en film om sorg og familie, men også et portræt af en fotografs arbejde. Derfor har vi bedt avisens billedredaktør, Sigrid Nygaard, om hendes perspektiv på filmen
Interview
11. maj 2017

Humanitært svigt set gennem en kameralinse

I tre årtier har Jan Grarup fotograferet død, ødelæggelse og tragiske menneskeskæbner. Med sin nye fotobog vil han råbe op om de mange konflikter, som har sat dybe spor i ham som menneske, men som kun bliver i offentlighedens bevidsthed i ganske kort tid, før der bliver helt stille omkring dem igen
Mosul. Et billede af, hvad Jan Grarup formoder er en kriger fra Islamisk Stat. Han er bagbundet, hans sko er væk, og Grarup kalder det »brutalitet i sin reneste form«.

Sider

  • Anmeldelse
    19. september 2019

    Ude er krig, og hjemme er sorg

    I dokumentarfilmportrættet ’Krigsfotografen’ er Jan Grarups arbejde en krigszone, mens hjemmet er blevet forvandlet til en kryptisk sorgzone fuld af børn med hektiske hverdagsliv. Det udgør en underholdende og fængende, men rigeligt smigrende heltefortælling om en mand med en mærkeligt lav hvilepuls og et intenst dobbeltliv, man ikke kan begribe
    ’Krigsfotografen’ følger Jan Grarup i København – blandt andet da hans datter bliver student.
  • Anmeldelse
    4. oktober 2019

    Jan Grarup er konsekvent grænseoverskridende, og han lægger ikke skjul på det

    Fotografen Jan Grarups erindringer er rystende fortællinger om menneskelig ondskab – og om en mand, der blev skadet så meget af den, at han ikke kunne undvære den
    I en tid, hvor alle har et kamera inden for rækkevidde, skal et enkelt billede, ifølge Jan Grarup, kunne fortælle en hel historie. Som dette billede han tog i 1991 af en 6-8 årig kurdisk flygtningepige i Tyrkiet. Hun stod i en brødkø, men blev løbet over ende af stærkere og ældre sultne flygtninge.
  • Interview
    15. februar 2014

    Et land i massepsykose

    Intet er helligt i Den Centralafrikanske Republik, hvor civile lynches ved højlys dag og får deres kønsdele stoppet i munden. Krigsfotograf Jan Grarup har aldrig før taget så mange billeder, der er for voldsomme til at vise for offentligheden
    Anti-balaka-krigere på en af deres baser i udkanten af Bangui, Den Centralafrikanske Republik. Herfra går de på natlige raids igennem områder, hvor de dræber enhver muslim, de måtte støde på
  • Interview
    11. maj 2017

    Humanitært svigt set gennem en kameralinse

    I tre årtier har Jan Grarup fotograferet død, ødelæggelse og tragiske menneskeskæbner. Med sin nye fotobog vil han råbe op om de mange konflikter, som har sat dybe spor i ham som menneske, men som kun bliver i offentlighedens bevidsthed i ganske kort tid, før der bliver helt stille omkring dem igen
    Mosul. Et billede af, hvad Jan Grarup formoder er en kriger fra Islamisk Stat. Han er bagbundet, hans sko er væk, og Grarup kalder det »brutalitet i sin reneste form«.
  • Kommentar
    25. september 2020

    Dronningen ligner en papfigur, og Stidsen er mere #MeToo-skeptisk end nogensinde

    Det er sæson for prisuddelinger, og Emmy Awards har blottet et stort, sort hul i kulturredaktionens populærkulturelle dannelse, som vi lover at få fyldt op ved førstkommende lejlighed. Ligesom vi lover at kæmpe for Filmstriben i Aalborg, som vi kæmpede for den i København – og som Marianne Stidsen kæmper for udryddelsen af #MeToo-bevægelsen
    ’Shitt’s Creek’ blev den helt store vinder under weekendens Emmy Awards. Serien modtog ni statuetter – herunder samtlige seks i comedy-afdelingen.
  • Portræt
    16. april 2021

    Mens andre flygter fra verdens brændpunkter, er fotograf Henrik Bohn Ipsen den, man tager med derhen

    Filmfotografen Henrik Bohn Ipsen er den, dokumentarinstruktørerne ringer til, når de skal filme i verdens brændpunkter. Men selv finder han det lige så udfordrende at fange de psykologiske dynamikker i et dansk køkken
    Filmfotografen Henrik Bohn Ipsen er den, dokumentarinstruktørerne ringer til, når de skal filme i verdens brændpunkter. Men selv finder han det lige så udfordrende at fange de psykologiske dynamikker i et dansk køkken
  • Interview
    19. september 2019

    Fotoredaktør om Jan Grarup-dokumentar: »Uanset hvilket arbejde, man udfører, bliver det også bare arbejde«

    ’Krigsfotografen’ er en film om sorg og familie, men også et portræt af en fotografs arbejde. Derfor har vi bedt avisens billedredaktør, Sigrid Nygaard, om hendes perspektiv på filmen
    ’Krigsfotografen’ er en film om sorg og familie, men også et portræt af en fotografs arbejde. Derfor har vi bedt avisens billedredaktør, Sigrid Nygaard, om hendes perspektiv på filmen