Person

Jane Austen

Essay
21. juli 2022

Fra introvert bænkevarmer til kæk heltinde: Ny Jane Austen-filmatisering forarger fans

En ny Netflix-filmatisering af Jane Austen-klassikeren ’Persuasion’ har skabt vrede blandt forfatterens fans. Men hvordan rammer man balancen mellem at gøre et 200 år gammelt forlæg aktuelt for et nutidigt publikum og samtidig være tro over for dets ånd? Vi har set på et udvalg af tidens mange Austen-filmatiseringer
Traileren til den nye udgave af Jane Austen-klassikeren ’Persuasion’ har fået fans til at rase over filmens tilsyneladende illoyalitet over for romanens ånd. På billedet ses Dakota Johnson i hovedrollen som pebermøen Anne Elliot, der i romanen er reserveret og underkuet, men som har en helt anden opførsel i filmatiseringen.
Anmeldelse
25. januar 2022

’Stolthed og fordom’ er hverken dybt eller politisk teater. Men det er forelskelsesteater, der spreder varme i vinterkulden

Det unge skuespillerensemble i ’Stolthed og fordom’ på Betty Nansen Teatret danser sig gennem Jane Austens roman med sus i skørterne og længsel i kroppene
Alle styrter rundt med forelskelsen uden på tylsskørterne i den forrygende fortolkning ’Stolthed og fordom’ på Betty Nansen Teatret.
Folk
13. januar 2022

Højreekstremist er mere til Shakespeare end Jane Austen

Informations egen sladderspalte, hvor ingen er for høj eller lav nok til at flyve under radaren. Et uundværligt og personorienteret nyhedsoverblik.
En ung brite, der var blevet pålagt af en domstol at læse læse klassisk, engelsk litteratur, satte »i nogen grad pris på Jane Austen«, har han forklaret til en dommer. Billedet her er fra filmatiseringen af Jane Austens ’Stolthed og fordom’ fra 2005.
Interview
23. juli 2021

Suzanne Brøgger: Hvis man har fået et talent, må man også vælge de mennesker fra, som truer det

Ja, hvad koster den gave at være god til at skrive litteratur? Den koster mange menneskebrud, ødelæggelse af menneskelige relationer, tab af venner og familie. Men sådan må det være, siger Suzanne Brøgger i det første interview med Katrine Marie Guldager i en serie om litteraturens pris og konsekvens
Ja, hvad koster den gave at være god til at skrive litteratur? Den koster mange menneskebrud, ødelæggelse af menneskelige relationer, tab af venner og familie. Men sådan må det være, siger Suzanne Brøgger i det første interview med Katrine Marie Guldager i en serie om litteraturens pris og konsekvens
Bogkortet
19. februar 2021

Både ’Frankenstein’ og den tidligere slave Frederick Douglass er genopstået på Spotify

Der er i denne uge godt med ’oldies but goodies’ fra USA, lidt gammelt nyt fra Tintin-land og en god idé fra Finland
Der er i denne uge godt med ’oldies but goodies’ fra USA, lidt gammelt nyt fra Tintin-land og en god idé fra Finland
Anmeldelse
8. januar 2021

Sex, silkestof og Aristoteles’ dramateori gør ’Bridgerton’ til tv-crack

Bortset fra lidt demonstrativ raceblindhed er der intet nyt under solen i Netflix’ nye, populære periodedrama ’Bridgerton’. Alligevel er den vanvittigt vanedannende, for den slæber højdepunkter fra 20 års tv-serier med sig og lader dem eksplodere som et skamløst konfettirør
Bridgerton er en amerikansk, kulørt fantasi om et fortidigt prinser- og prinsesser-Europa.
Essay
31. december 2020

Harald Voetmanns 2020: Jeg bemærker, hvis folk står for tæt sammen i mine drømme nu

»Vi bliver dummere, og vi bliver talt ned til af alle instanser, inkl. vores egen kunst, musik og litteratur. Vi er til alle sider omgivet af løgn og uvirkelighed, og hele Skotland hænger fast til vores røv.« Vi har bedt forfatter Harald Voetmann se tilbage på 2020
»Vi bliver dummere, og vi bliver talt ned til af alle instanser, inkl. vores egen kunst, musik og litteratur. Vi er til alle sider omgivet af løgn og uvirkelighed, og hele Skotland hænger fast til vores røv.« Vi har bedt forfatter Harald Voetmann se tilbage på 2020
Læseklub
26. juni 2020

Klassekampen er ikke forbi: Bertel Haarder og Emma Holten læser ’Stolthed og Fordom’

Jane Austens roman fra 1813 handler om Elizabeth, der til sidst får sin Mr. Darcy. Dens kvindeskæbner er ikke fortidslevn, men spejlinger af nutidens diskussioner om hævnporno og skrøbelig maskulinitet. Det mener Bertel Haarder og Emma Holten, som i det første afsnit af Informations sommerlæseklub sætter gang i snakken om klassekamp og kærlighed
Jane Austens roman fra 1813 handler om Elizabeth, der til sidst får sin Mr. Darcy. Dens kvindeskæbner er ikke fortidslevn, men spejlinger af nutidens diskussioner om hævnporno og skrøbelig maskulinitet. Det mener Bertel Haarder og Emma Holten, som i det første afsnit af Informations sommerlæseklub sætter gang i snakken om klassekamp og kærlighed
Anmeldelse
5. marts 2020

Ung, snobbet og fuldt beskæftiget med andres kærlighedsliv: Jane Austens ’Emma’ er tilbage

Autumn de Wildes filmatisering af Jane Austens ’Emma’ imponerer med en knivskarp komisk sans, et overdådigt setdesign og en fremstilling af britisk landadel anno 1815, hvor elegance og gakkethed går hånd i hånd
’Emma’ er instruktør Autumn de Wildes første spillefilm, og hendes baggrund som musikfotograf og musikvideoinstruktør fornægter sig ikke i hendes blærede iscenesættelse af britisk landadel i 1800-tallet.
Anmeldelse
1. november 2019

Kostumedramaet ’Howards End’ fortæller om mennesker og kampe, man kan spejle sig i

Den 27 år gamle filmatisering af E.M. Forsters roman ’Howards End’, der nu har repremiere, er et lysende eksempel på den nysgerrighed, humanisme og diskussionslyst, som de tre mennesker bag, instruktør James Ivory, manuskriptforfatter Ruth Prawer Jhabvala og producent Ismail Merchant, lagde for dagen i snart sagt alle deres film, der blev produceret rundt om i hele verden
Søstrene Margaret (Emma Thompson) og Helen (Helena Bonham Carter) Schlegel, der i 1900-tallets England kæmper med kærligheden og konventionerne i James Ivorys ’Howards End’.

Sider