Person

Janus Metz

Feature
23. maj 2020

Instruktør Janus Metz ti år efter Afghanistan-film: Vi døde en smule i Armadillo

»Hvor nogen i ’Armadillo’ så død, ødelæggelse og meningsløshed, var der andre, der så spænding, fællesskab og det godes kamp mod det onde. Og måske er den virkelige tragedie, at unge mænd – selv om de ser volden og døden – alligevel synes, at det ville være fedt at prøve at komme i krig.« Instruktøren Janus Metz stiller i anledning af tiåret for sin prisbelønnede film spørgsmålet: Hvad lærte vi af den glemte krig i Afghanistan?
»I filmen ’Armadillo’ følger fotograf Lars Skree og jeg en deling danske soldater i Armadillolejren i Helmandprovinsen midt i nogle at de hårdeste og mest brutale krigshandlinger i den på det tidspunkt ni år lange krig.«
Anmeldelse
21. februar 2020

Narkohandel er et spil uden vindere i spændingsserien ’Zero Zero Zero’

Narkohandlens grumme og grimme globale fødekæde er omdrejningspunktet i den velformede spændingsserie ’Zero Zero Zero’, der er baseret på en bog af manden bag ’Gomorra’ og instrueret af blandt andre danske Janus Metz
Stefano (th., Giuseppe De Domenico) sammen med sin bedstefar, den aldrende Don Damiano (i midten, Adriano Chiaramida), der fra sit underjordiske skjul i Calabrien laver en lukrativ handel med et mexicansk narkokartel og sætter gang i en voldsom kæde af begivenheder.
Interview
20. september 2018

»Kvinder vil gå til yderligheder for at give deres børn et godt liv. Og det er til dels op til os, hvilken pris de skal betale«

Den nye dokumentarfilm ’Hjertelandet’ handler om en række thai-danske ægteskaber i Thy. Ifølge Sine Plambech, en af instruktørerne bag filmen, er det en anledning til at fortælle større historier: om feminiseringen af de globale migrationsmønstre. Om den aldrende, hvide mands ensomhed. Og om vores alle sammens ønske om at få et godt liv, før vi skal dø
Sine Plambech ser mistroen mod migrerende kvinder som del af en bredere antimigrationsdagsorden. »Det siges igen og igen, at det farligt for kvinderne at migrere. Men det er jo kun farligt, fordi det er så svært for kvinderne at gøre det legalt,« siger hun.
Anmeldelse
21. september 2018

Man kan bo alle steder. Bare det er bedre end i Thailand

Janus Metz og Sine Plambechs antropologisk funderede – og mesterlige – dokumentar ’Hjertelandet’ viser nye facetter af de menneskeliv, man første gang så i tv-dokumentarerne ’Fra Thailand til Thy’ og ’Fra Thy til Thailand’
Handlingen i Hjertelandet strækker sig over ti år og kommer tættere og tættere på de medvirkende, heriblandt Sommai, der startede det hele, da hun som den første thailandske kvinde i Thy giftede sig med den 15 år ældre Niels og herefter blev egnens ægteskabsmægler.
Interview
7. september 2017

Borg fra Velfærdssverige og McEnroe fra det ultraliberale USA delte længslen efter mening

På tennisbanen var de som dag og nat, men i virkeligheden havde svenskeren Björn Borg og amerikaneren John McEnroe meget til fælles. De delte den samme eksistentielle smerte, siger instruktøren Janus Metz, der med ’Borg’ har lavet en stort anlagt film om de to tennismestre og om to meget forskellige forestillinger om en helt
Shia Labeouf som John McEnroe (t.v.) og Sverrir Gudnason som Björn Borg (t.h.) i Janus Metz’ ’Borg’.
Interview
2. februar 2013

En kultbog ramte bunden

En ’åndelig’ bog for rygsækrejsende blev et litterært lavpunkt for instruktøren Janus Metz, medejer af det nystiftede filmselskab Creative Alliance
Interview
31. oktober 2012

Virkeligheden til debat

Når CPH:DOX i morgen fylder rundt med dens tiende festival, er det ikke kun festivalen, der fylder rundt, men også diskussion omkring hvad dokumentaren må og ikke må. En diskussion, der næppe vil aftage i fremtiden, hvor dokumentaren kun vil opleve endnu mere opmærksomhed i dens søgen efter sandheden, hvor den er sværest af finde
Når CPH:DOX i morgen fylder rundt med dens tiende festival, er det ikke kun festivalen, der fylder rundt, men også diskussion omkring hvad dokumentaren må og ikke må. En diskussion, der næppe vil aftage i fremtiden, hvor dokumentaren kun vil opleve endnu mere opmærksomhed i dens søgen efter sandheden, hvor den er sværest af finde
Baggrund
2. november 2011

Den gode dokumentarfilm er manipuleret

Grænserne mellem dokumentarfilm og fiktion er så godt som forsvundet, men det gør ikke noget. Virkeligheden bliver nemlig mere sand, når den tilsættes virkemidler
Ruben Östlund: 'Play'.
Interview
28. september 2011

Dokumentaren er svær balancegang

De to prisbelønnede dokumentarister Janus Metz og James Marsh mødtes på filmfestival i Aarhus til en snak om letkøbte moraler, interviewteknik og om, hvor meget man kan tillade sig at redigere virkeligheden
De to prisbelønnede dokumentarister Janus Metz og James Marsh mødtes på filmfestival  i Aarhus til en snak om letkøbte moraler, interviewteknik og om, hvor meget man kan tillade sig at redigere virkeligheden
Nyhed
6. november 2010

Lad billederne tale

Også i år fylder de politiske dokumentarfilm pænt på CPH:DOX. Vi har kigget på nogle af de aktuelle eksempler og kaster samtidig et blik tilbage på genrens historie
De politiske dokumentarfilm er formmæssigt præget af den enkelte instruktørs særlige temperament, metode og filmsprog. Denne såkaldte auteur-mentalitet ses blandt andet i filmen 'Freakonomics', hvor en økonom og journalist ved uortodoks brug af økonomiske teorier og statistisk materiale kommer med overraskende nye bud på forklaringer af en stribe samfundsfænomener.

Sider

  • Feature
    23. maj 2020

    Instruktør Janus Metz ti år efter Afghanistan-film: Vi døde en smule i Armadillo

    »Hvor nogen i ’Armadillo’ så død, ødelæggelse og meningsløshed, var der andre, der så spænding, fællesskab og det godes kamp mod det onde. Og måske er den virkelige tragedie, at unge mænd – selv om de ser volden og døden – alligevel synes, at det ville være fedt at prøve at komme i krig.« Instruktøren Janus Metz stiller i anledning af tiåret for sin prisbelønnede film spørgsmålet: Hvad lærte vi af den glemte krig i Afghanistan?
    »I filmen ’Armadillo’ følger fotograf Lars Skree og jeg en deling danske soldater i Armadillolejren i Helmandprovinsen midt i nogle at de hårdeste og mest brutale krigshandlinger i den på det tidspunkt ni år lange krig.«
  • Nyhed
    17. juli 2010

    Mediefolk hvidvasker Armadillo

    Filmholdet bag Armadillo har rekonstrueret og arrangeret flere af scenerne i den prisbelønnede krigsdokumentar, men de færreste mediefolk vil kritisere metoderne
  • Anmeldelse
    17. maj 2010

    Når Danmark går i krig

    Janus Metz' stærke dokumentarfilm 'Armadillo', der i går blev vist på filmfestivalen i Cannes, skildrer råt for usødet de danske soldaters brutale og blodige virkelighed i Afghanistan
    Det er fotograf Lars Skrees fortjeneste, at Armadillo bringer publikum lige så tæt på rigtige kamphandlinger og blodsudgydelser, som man ellers kun kommer i en Hollywoodfilm, hvor ingen liv er i fare
  • Baggrund
    2. november 2011

    Den gode dokumentarfilm er manipuleret

    Grænserne mellem dokumentarfilm og fiktion er så godt som forsvundet, men det gør ikke noget. Virkeligheden bliver nemlig mere sand, når den tilsættes virkemidler
    Ruben Östlund: 'Play'.
  • Interview
    27. maj 2010

    Hold kameravinklen, selv om du bliver beskudt

    For at lave optagelser til 'Armadillo' delte filmfotograf Lars Skree i fire måneder vilkår med danske soldater i Afghanistan. Soldaterne havde automatvåben, han havde et håndholdt kamera
    Dokumentar. Armadillo er ikke en protest mod krigen, ifølge filmfotografen Lars Skree. Filmen er snarere et forsøg på at få flyttet debatten om Danmarks indsats i Afghanistan fra udelukkende at dreje sig om de danske Jens'er til også at handle om, hvordan den afghanske befolkning ser på situationen.
  • Baggrund
    3. november 2010

    Den kritiske dokumentar er genfødt

    Danske dokumentarfilm har oplevet en opblomstring og vinder adskillige priser i udlandet for deres måde at behandle kontroversielle emner. I aften åbner årets største festival for dokumentarfilm
    'Den danske opblomstring inden for dokumentargenren har helt sikkert noget med indholdet at gøre,' siger Klara Grunning-Harris, der er konsulent for kort- og dokumentarfilm ved Det Danske Filminstitut. Hun mener, at dokumentarfilmene - billedet her er fra filmen 'Armadillo' - tager nogle kreative risici i forhold til historien, men også med hensyn til det visuelle udtryk.
  • Anmeldelse
    21. februar 2020

    Narkohandel er et spil uden vindere i spændingsserien ’Zero Zero Zero’

    Narkohandlens grumme og grimme globale fødekæde er omdrejningspunktet i den velformede spændingsserie ’Zero Zero Zero’, der er baseret på en bog af manden bag ’Gomorra’ og instrueret af blandt andre danske Janus Metz
    Stefano (th., Giuseppe De Domenico) sammen med sin bedstefar, den aldrende Don Damiano (i midten, Adriano Chiaramida), der fra sit underjordiske skjul i Calabrien laver en lukrativ handel med et mexicansk narkokartel og sætter gang i en voldsom kæde af begivenheder.
  • Interview
    20. september 2018

    »Kvinder vil gå til yderligheder for at give deres børn et godt liv. Og det er til dels op til os, hvilken pris de skal betale«

    Den nye dokumentarfilm ’Hjertelandet’ handler om en række thai-danske ægteskaber i Thy. Ifølge Sine Plambech, en af instruktørerne bag filmen, er det en anledning til at fortælle større historier: om feminiseringen af de globale migrationsmønstre. Om den aldrende, hvide mands ensomhed. Og om vores alle sammens ønske om at få et godt liv, før vi skal dø
    Sine Plambech ser mistroen mod migrerende kvinder som del af en bredere antimigrationsdagsorden. »Det siges igen og igen, at det farligt for kvinderne at migrere. Men det er jo kun farligt, fordi det er så svært for kvinderne at gøre det legalt,« siger hun.