Person

Jean-Claude Arnault

Fransk forførelseskunst og kunstnerens ophøjethed er totalt passé

Matilda Gustavsson, der stod bag afdækningen af ’Kulturprofilens’ seksuelle overgreb i Dagens Nyheter i 2017, præsenterer i ’Klubben’ en skarp analyse af det kunstneriske miljø i Stockholm, der på sin vis tillod, at krænkelserne kunne finde sted

Efter nobelfadæsen har litteraturens moralister taget over

I Sverige har vi nu fået en debat om, hvorvidt det bør være litteraturens opgave at gøre læseren til et bedre menneske, skriver forfatter og skribent Åsa Linderborg i dette debatindlæg
Analyse

Nobels litteraturpris skal afslutte et rædselsår for Det svenske Akademi

Efter et år i skandalens tegn skal Det Svenske Akademi i morgen forsøge at genvinde tilliden til verdens største litterære pris. Det sker ved at uddele ikke bare én, men to priser for 2018 og 2019. Samtidig er Akademiets genopbygning af det ramponerede renommé sket gennem en udlicitering af magt til en komité, der for over halvdelen af medlemmernes vedkommende består af folk helt udefra, mens Akademiets medlemmer er forvandlet til nikkedukker

Retssikkerheden er feminismens svageste punkt

Har man de forkerte holdninger, har man ikke ret til at skrive om sit liv. MeToo-revolutionens credo var, at alle har ret til at dele sin historie, sin sandhed – men åbenbart ikke, hvis man tilhører revolutionens ofre, skriver kulturchef på Aftonbladet

Litteraturhistorien er fuld af vidnesbyrd om seksuelle overgreb

Ebba Witt-Brattström har i ’Historiens metoo-vrål’ (2019) hentet vidnesbyrd i skønlitteraturen helt tilbage fra antikken for at påvise, at overgrebsberetningerne ikke er noget nyt. Men hun mener, at #MeToo er et vendepunkt i historien, hvor vi begynder at få øjnene op for de grundlæggende strukturer – og for at vi alle har et ansvar for at lære af det

Hustru til voldtægtsdømt kulturprofil afviser (næsten) alle anklager i Sveriges største #MeToo-sag

Det tidligere medlem af Det Svenske Akademi Katarina Frostenson har udgivet et forsvarsskrift på bogform. Hun går til angreb på den skandaleramte kulturinstitution og på medierne – men forveksler sin magtposition med urørlighed. Alligevel har bogen sin berettigelse, mener flere anmeldere

I siger voldtægtsmand, jeg siger »taktil«

I Katarina Frostensons hjerteformede øjne er hendes voldtægtsdømte mand, »kulturprofilen«, en slags kultiveret bad boy, en faun – og ikke mindst en forfulgt jøde

FOLK

FOLK fra dagens avis

Alle #MeToo-mænd bør ikke skæres over én kam

Dommen over Jean-Claude Arnault er blevet udlagt som en sejr for #MeToo, men der er ingen grund til at juble over den, som om det var en moralsk sejr

Kulturprofilen Jean-Claude Arnaults voldtægtsdom er en stor sejr for #MeToo

Den skærpede dom over Jean-Claude Arnault viser, at det er blevet lettere i en retsstat at blive dømt for voldtægt. Og så er det en sejr for #MeToo’s troværdighed

Sider

Mest læste

  1. Matilda Gustavsson, der stod bag afdækningen af ’Kulturprofilens’ seksuelle overgreb i Dagens Nyheter i 2017, præsenterer i ’Klubben’ en skarp analyse af det kunstneriske miljø i Stockholm, der på sin vis tillod, at krænkelserne kunne finde sted
  2. Det tidligere medlem af Det Svenske Akademi Katarina Frostenson har udgivet et forsvarsskrift på bogform. Hun går til angreb på den skandaleramte kulturinstitution og på medierne – men forveksler sin magtposition med urørlighed. Alligevel har bogen sin berettigelse, mener flere anmeldere
  3. I Katarina Frostensons hjerteformede øjne er hendes voldtægtsdømte mand, »kulturprofilen«, en slags kultiveret bad boy, en faun – og ikke mindst en forfulgt jøde
  4. Efter et år i skandalens tegn skal Det Svenske Akademi i morgen forsøge at genvinde tilliden til verdens største litterære pris. Det sker ved at uddele ikke bare én, men to priser for 2018 og 2019. Samtidig er Akademiets genopbygning af det ramponerede renommé sket gennem en udlicitering af magt til en komité, der for over halvdelen af medlemmernes vedkommende består af folk helt udefra, mens Akademiets medlemmer er forvandlet til nikkedukker
  5. Den skærpede dom over Jean-Claude Arnault viser, at det er blevet lettere i en retsstat at blive dømt for voldtægt. Og så er det en sejr for #MeToo’s troværdighed
  6. Ebba Witt-Brattström har i ’Historiens metoo-vrål’ (2019) hentet vidnesbyrd i skønlitteraturen helt tilbage fra antikken for at påvise, at overgrebsberetningerne ikke er noget nyt. Men hun mener, at #MeToo er et vendepunkt i historien, hvor vi begynder at få øjnene op for de grundlæggende strukturer – og for at vi alle har et ansvar for at lære af det
  7. Jean-Claude Arnault var midtpunkt i og den direkte årsag til den skandale, der truer med at ødelægge Det Svenske Akademi, der normalt uddeler Nobelprisen i litteratur. Mandag fik han en dom på to års fængsel for at have voldtaget en kvinde i Stockholm i 2011. Spørgsmålet er, om dommen kan redde Akademiet fra opløsning under den største kulturskandale i Sverige i nyere tid