Person

Jeff Koons

Artikler
Ugen på kulturgangen
24. februar 2023

Komedien om Jon Stephensens teaterdirektørtid fortsætter, og så røg Jeff Koons ballondyr på gulvet

Mark Zuckerberg vil indføre betaling for Facebook, mens fransk rigmand køber fransk kulturarv for snuden af russisk oligark
Mark Zuckerberg vil indføre betaling for Facebook, mens fransk rigmand køber fransk kulturarv for snuden af russisk oligark
Anmeldelse
24. juni 2022

Kunstverdenens vigtigste begivenhed, Documenta, viser et skifte i måden at opfatte kunsten på

Documenta Fifteen i Kassel er en processuel og kollektivistisk udstilling, der gør op med det store vestlige kunstnerego til fordel for fællesskab og solidaritet. Det giver en hjerteåbnende udstillingsoplevelse
Documenta Fifteen i Kassel er en processuel og kollektivistisk udstilling, der gør op med det store vestlige kunstnerego til fordel for fællesskab og solidaritet. Det giver en hjerteåbnende udstillingsoplevelse
Anmeldelse
26. marts 2021

Dildokanin og digitalt bullshit: Kunstredaktøren anmelder de tre dyreste samtidsværker

De tre dyreste værker har én ting til fælles: de siger på en enkel måde noget komplekst om den tid, de er skabt i – og af hvem
Jeff Koons: ’Rabbit’.
Essay
16. maj 2019

Venedig Biennalen er alle kunstbegivenheders selvbevidste dronning

Med årene bliver det tilsyneladende sværere at skelne de enkelte årgange af Venedig Biennalen fra hinanden, men visse ting har været uforglemmelige i år: en lind strøm af blæksprutter, en strandopera, en vandsprøjtende keramisk vagina og en hel del dystre digitale sci-fi-film
Badegæsterne sang opera, mens de lå og solede sig. Sun & Sea (Marina) kaldes projektet af Rugilė Barzdžiukaitė, Vaiva Grainytė og Lina Lapelytė, som modtog Den Gyldne Løve for bedste nationale pavillon.
Anmeldelse
30. marts 2015

Koons’ parisiske rejsning

Jeff Koons triumferer i Paris med en retrospektiv udstilling, der slår publikumsrekorder og diskuteres langt ud i de små hjem med værker, der bamseblødt spejler de inderste, tryggeste og måske allermest uhyggelige begærsobjekter
Jeff Koons: ’Ilona on Top (Rosa Background)’, 1990. Fra serien ’Made in Heaven’
Baggrund
15. april 2010

'Sejren er den vigtigste æstetik'

Engang provokerede Jeff Koons med porno og kitsch-kunst, og blev kaldt kynisk og beregnende. I år står han bag BMW's seneste kunstbil, der skal køre i Le Mans-løbet til sommer - og brænder efter at vinde, i såvel kunsten som racerløbet
Hurtigt. 'Når man har en chance for at skabe præcis, hvad man vil, så må man hellere skabe noget, der har interesse og som kan give tilskueren en følelse af at livet synes mere ... fyldt med muligheder,' siger kunstneren Jeff Koons om glæden ved at dekorere en racerbil til Le Mans-løbet.
Læserbrev
23. juni 2009

ARoS sætter falsk historie i omløb

ARoS forvalter sin status som ’internationalt’ kunstmuseum skidt og skal ikke bruge det som undskyldning for dårlig økonomi
Klumme
12. juni 2009

En gammel skatkiste for moderne kunst

Kanalbyen har andre attraktioner end at være en historisk museumsby - i det gamle toldhus på Canal Grandes vestlige bred har en fransk mangemilliardær netop åbnet et galleri for vor egen tids mest avancerede kunst
Det moderne. Ankomsten til det nye museum er klassisk Venedig: Med gondol over Canal Grande til Santa Maria della Salutes kuppel og den nu ombyggede toldbygning Punta della Dogana, hvor museet holder til. Straks ved ankomsten mødes man af Charles Rays ’Dreng med frø’, der med sin håndgribelighed er i kontrast til sine gamle omgivelser. Inde i museet kan man blandt andet se Jeff Koons marmorskupltur ’Bourgeois Bust - Jeff og Ilona’.
18. september 2008

Ny solkonge indtager Versailles

Kunstsuperstjernen Jeff Koons har fået placeret 16 af sine enorme kitschværker på Château de Versailles. Det rumler med intriger i kulisserne, men der er ingen revolution i sigte, for folket er lykkeligt
Skulpturen -Balloon Dog- er et af de 16 værker, som Kitsch-kunstneren Jeff Koons udstiller på Château de Versailles frem til 14. december.
25. juli 2008

Trædemølle i selvsving

Sommerens udstilling i Malmø Konsthall sætter publikum i centrum og peger på stilstanden som grundlæggende problem. Spørgsmålet er bare, om udstillingen selv kommer ud over selvreferencens statiske kant?
Den østrigske kunstnergruppe Gelitins skulpturer er det vertikale toppunkt på gruppeudstillingen -The Hamsterwheel- på Malmø Konsthall. Og som det store centrum i denne centrifugale bevægelse befinder sig også det unge, schweiziske medaljehåb Urs Fischer, hvis svævende slange er et uroligt, horizontalt landskab, der på én gang forgrener sig til alle hjørner og ophæver skulpturens traditionelle tyngdepunkt.

Sider