Person

Jens Albinus

Jens Albinus: »Shakespeare er ligesom en Messi, der dribler ned ad banen«

Niels Brunses nyoversættelse af samtlige 37 skuespil af Shakespeare er fuldbragt. Vi har talt med fire skuespillere, der plejer tæt kropslig omgang med Shakespeares ord om, hvordan det føles at spille hans ikoniske roller, og om, hvad han også i dag kan lære os om sprog, magt og skuespil

Tammi Øst som Shakespeares klamme krøblingekonge er perfekt, diskret Trump-kritik

Det er subtilt samtidskritisk, når Jens Albinus fritskraber Shakespeares store magtspilsdrama om superskurken Richard III på sin lille scene på Husets Teater. Tammi Øst er magtmennesket med det hele i munden og fuld af tragisk tiltrækningskraft

Hverdagsbrun indpakning med uventede strejf af guld

Familien bliver vendt på vrangen i ’Ankomst. Afsked’ på Husets Teater. Men skuespillerne er bedre end teksten
De blå partier løber for tiden med den kulturpolitiske dagsorden. På Information vil vi gerne hjælpe venstrefløjen med at komme tilbage i kulturkampen. Vi har derfor nedsat en tænketank, der skal komme med forslag til, hvilke kulturpolitiske emner en progressiv venstrefløj kan – og bør – beskæftige sig med
De blå partier løber for tiden med den kulturpolitiske dagsorden. På Information vil vi gerne hjælpe venstrefløjen med at komme tilbage i kulturkampen. Vi har derfor nedsat en tænketank, der skal komme med forslag til, hvilke kulturpolitiske emner en progressiv venstrefløj kan – og bør – beskæftige sig med
Anmeldelse

Angsten for anmelderen

’Status’ er blevet en blændende afdækning af kunstnerens følsomhed – og anmelderens utilregnelighed – i Husets Teaters modige dramatisering af Erlend Loes roman

Kan hævn være ’ren’?

Marina Bouras spiller sin jaloux Medea på Husets Teater så voldsomt, at det virker, som om hendes ansigt forsvinder undervejs i hævnen

Fornuft og følelse i det vestjyske

Filippinske Rosita kommer til den jyske vestkyst for at gifte sig med en enkemand, og et fint trekantsdrama om indvandrerens pragmatik og gammeldanskerens romantik kan begynde

Monsterfiasko

Uheldet forfulgte også ’Lulu’ under premieren. Og selv om Jens Albinus var en fabelagtig forfører af den skønne, unge Danica Curcic, så blev forestillingen en pinlig oplevelse

Teatrets scenografi er blevet vildere

Teaterscenografi er over de sidste ti år blevet større og mere vovet. Det er sket i takt med et øget fokus på visualitet, og fordi vi er forvænte med filmens klippeteknik og imponerende effekter. Ulykken i sidste uge på Det Kongelige Teater har skabt øget opmærksomhed om sikkerheden på scenerne

Jeppe på det tyske råbebjerg

Jens Albinus sejrer stort som Jeppe. Men iscenesættelsen af den tyske instruktør Milan Peschel på Aarhus Teater bliver mere og mere strittende undervejs. Og kedelig

Sider

Mest læste

  1. Uheldet forfulgte også ’Lulu’ under premieren. Og selv om Jens Albinus var en fabelagtig forfører af den skønne, unge Danica Curcic, så blev forestillingen en pinlig oplevelse
  2. I går fejrede vi Holbergs 250 års dødsdag. I dag er det på tide at se ind i vor egen tid og spørge hvad Holberg gør der
  3. Lars von Trier mister uskyld og illusioner i 'De unge år', et underholdende, men noget enstrenget, satirisk hævntogt mod de mindre ånder, han måtte udholde gennem tre år på Den Danske Filmskole
  4. Når hun nu godt vidste, hvad der foregik? Ghita Nørby spiller moderen i Erling Jepsens incestfamilie, så man pludselig forstår hvorfor
  5. Og straks faldt hele København i søvn. På trods af Herman Bang-forestillingens ekstreme skønhedsdekadence i Skuespilhuset
  6. Det er subtilt samtidskritisk, når Jens Albinus fritskraber Shakespeares store magtspilsdrama om superskurken Richard III på sin lille scene på Husets Teater. Tammi Øst er magtmennesket med det hele i munden og fuld af tragisk tiltrækningskraft
  7. Napoleonskrigen - en himmerlandshistorie fra 50'erne og 60'erne, hvor janteloven hersker og åndens sol står lavt - skrevet og instrueret af det jyske teaterfænomen Hans Rønne. En god historie toppes af scenografi og spil; trods slagside mod slutningen fungerer Napoleonskrigen perfekt som billedteater, typekomedie og moderne dansk teater med folkelige rødder...
  8. Marina Bouras spiller sin jaloux Medea på Husets Teater så voldsomt, at det virker, som om hendes ansigt forsvinder undervejs i hævnen