Person

Jens Blendstrup

Anmeldelse
26. februar 2021

Jens Blendstrup har måske opfundet en ny form for kitsch i sine sprælgode noveller

Dobbelthedens ordmester er tilbage med tyve noveller om hele livet, sådan cirka. ’Sorgens Balalajka’ er Jens Blendstrup tilsat mere alvor end normalt – hvilket fungerer eminent, bortset fra en svipser, hvor han gør sig kæk på #MeToo’s bekostning
’Sorgens Balalajka’ er meget mere end nutidssatire. For under sukkerlagene gemmer der sig hjerte og smerte.
Folk
8. august 2018

FOLK

FOLK fra dagens avis
Foto
30. december 2017

Iscenesat: Jens Blendstrup

Vi har givet forfatterne frihed til selv at bestemme, hvordan de vil fremtræde, og hvilken rolle de vil spille
Vi har givet forfatterne frihed til selv at bestemme, 
hvordan de vil fremtræde, og hvilken rolle de vil spille
Anmeldelse
29. september 2017

Filmatiseringen af ’Gud taler ud’ er grov og sjov og ufarlig som en dansk julefrokost

Filmatiseringen af Jens Blendrups faderroman ’Gud taler ud’ er et portræt af en mand, der hader sig selv – og af en familie, der elsker ham vredt. Det er også den slags milde film, som vi danskere elsker at se for at kigge lidt på egne dæmoner, men uden at det må gøre for ondt
Uffe er inkarnationen af den kulturelle middelklasses bristede drømme i 1980’erne. Han er den indebrændte mand, der ikke føler sig realiseret nok, ikke stor nok, ikke dyb nok. Og han dømmer alle andre hårdt for heller ikke at være det.
29. oktober 2016

’Der er vel ikke andet for end at lave et kollektiv, der hedder Gule Jordstråle, og starte forfra’

»Der har været flere almindelige mennesker, men i dag er de en truet race, fordi alle vil skille sig ud. Være freelancer. Gå i blå sko og være deltidspunker. Og være ualmindelig«
»Der har været flere almindelige mennesker, men i dag er de en truet race, fordi alle vil skille sig ud. Være freelancer. Gå i blå sko og være deltidspunker. Og være ualmindelig«
Anmeldelse
22. oktober 2016

Manden som påskud

Jens Blendstrup giver den som sit svækkede køns svar på Kirsten Hammann i ny, vildt langtrukken roman
Jens Blendstrups nye roman kunne muligvis forveksles med et stykke hverdagsrealisme fra 1970’ernes arbejderlitteratur, skrevet af John Nehm og solidarisk filmatiseret af Erik Clausen. Men nu er den jo altså 40 år yngre og lavet af en postmodernistisk grinebider.
Anmeldelse
14. juli 2014

Dansk afro-jazz og jovial digter rimede ikke

Jens Blendstrups barnligt naive fortællinger med Girls in Airports’ afrikansk inspirerede jazz som partner var et dårligt match
Digteren Jens Blendstrups oplæsning med jazzkvintetten Girls in airports var ikke vellykket. Her ses han med de samme musikere i 2012 ved Jazz Poetry på Jazzhouse.
Anmeldelse
17. januar 2014

Idyl med mislyd

I sin nye mikroroman øser Jens Blendstrup fra sine uendelige erindringer, men med et mærkeligt mådehold. Man savner skriftens amokløb
Interview
17. januar 2014

Drenge på fri fod

Man voksengør den naturlige barndom i dag. Børn skal have lov til at prøve ting af uden de voksnes indblanding, mener forfatteren Jens Blendstrup. Nu har han skrevet en lille, finurlig roman om en broget flok opvoksende drenge
»Jeg elskede allermest at stå op klokken seks og sidde ude på vejen og grave mos op mellem fliserne, men jeg lyttede til duerne, der sagde: ’Nu døde Schmidt. Nu døde Schmidt’,« siger forfatter Jens Blendstrup om sin barndom i Risskov.
13. april 2012

En spøgeseshær af stemmer fra fortiden

I Berlin smelter det kødelige sammen med det dødelige. I ny billedbog om Tysklands traumatiserede hovedstad tager forfatteren Jens Blendstrup fat på byens mytologiske fortid
Øjenvidne. Fotografierne af Lars Gundersen supplerer glimrende Blendstrups subjektive afsøgning af Berlins store historie og de stadigt nærværende spor,  der bestemmer den besøgenes blik på byen.

Sider

  • 10. januar 2008

    Forfattere med fokus på familien

    Familien er for alvor rykket ind i samtidslitteraturen med romaner, der tematiserer de nære relationer og konflikter i kerne- og skilsmissefamilien. Nostalgien er borte, og nøgterne beskrivelser af det vanskelige fællesskab har taget over
    Familien er for alvor rykket ind i samtidslitteraturen med romaner, der tematiserer de nære relationer og konflikter i kerne- og skilsmissefamilien. Nostalgien er borte, og nøgterne beskrivelser af det vanskelige fællesskab har taget over
  • Anmeldelse
    29. september 2017

    Filmatiseringen af ’Gud taler ud’ er grov og sjov og ufarlig som en dansk julefrokost

    Filmatiseringen af Jens Blendrups faderroman ’Gud taler ud’ er et portræt af en mand, der hader sig selv – og af en familie, der elsker ham vredt. Det er også den slags milde film, som vi danskere elsker at se for at kigge lidt på egne dæmoner, men uden at det må gøre for ondt
    Uffe er inkarnationen af den kulturelle middelklasses bristede drømme i 1980’erne. Han er den indebrændte mand, der ikke føler sig realiseret nok, ikke stor nok, ikke dyb nok. Og han dømmer alle andre hårdt for heller ikke at være det.
  • Interview
    28. januar 2011

    Litteraturens pølsemand

    Når Jens Blendstrup fremfører 'John danser grøntsag', er det med en tehætte på hovedet, og selv om hans litteratur kaldes eksistentiel komik, er han meget jaloux på alvorlikerne
    Understrømmen. 'Det fine og fornemme ved Jens Blendstrups roman er hans sans for 'altings dobbelte farvning'. Komikken slår om i tragikken - og omvendt. I den gennemgående humor blander sig en understrøm af alvor', skrev Erik Skyum-Nielsen i sin anmeldelse af 'Bombaygryde' sidste år.
  • Anmeldelse
    26. februar 2021

    Jens Blendstrup har måske opfundet en ny form for kitsch i sine sprælgode noveller

    Dobbelthedens ordmester er tilbage med tyve noveller om hele livet, sådan cirka. ’Sorgens Balalajka’ er Jens Blendstrup tilsat mere alvor end normalt – hvilket fungerer eminent, bortset fra en svipser, hvor han gør sig kæk på #MeToo’s bekostning
    ’Sorgens Balalajka’ er meget mere end nutidssatire. For under sukkerlagene gemmer der sig hjerte og smerte.
  • Kommentar
    14. juni 2008

    Plagiater og stor humor

    Sagen om Christopher Arzrounis plagiat er ubetaleligt morsom, men samtidig også lidt mystisk. For hvorfor er bogredaktør Klaus Wivel så ligeglad med Weekendavisens troværdighed?
    Sagen om Christopher Arzrounis plagiat er ubetaleligt morsom, men samtidig også lidt mystisk. For hvorfor er bogredaktør Klaus Wivel så ligeglad med Weekendavisens troværdighed?
  • Anmeldelse
    17. januar 2014

    Idyl med mislyd

    I sin nye mikroroman øser Jens Blendstrup fra sine uendelige erindringer, men med et mærkeligt mådehold. Man savner skriftens amokløb
  • Baggrund
    13. december 2007

    En særlig stemme i tiden

    Enestående. Christina Hesselholdts forfatterskab er i stadig udvikling, og som det folder sig ud, bliver det vigtigere og vigtigere. Tre litterater karakteriserer Hesselholdt, hvis roman 'I familiens skød' er nomineret til Montanas Litteraturpris
  • Anmeldelse
    14. februar 2008

    En ode til Connie

    12 kendte danske digtere skriver om klimaudfordringen i en ny digtsamling, som er bestilt og betalt af Klima- og Energiministeriet. Hvor går grænsen, når digtere løber ærinder for politikere? Bør kunsten lade sig spænde for en politisk vogn? Og er det overhovedet kunst, når budskabet bliver entydigt?
    Politik i kunst. Alle taler om det, så hvorfor ikke også digte om vejret. Problemet er bare, at digtene er bestilt af Connie Hedegaard for at profilere klimaministeriet. En opgave for et reklamebureau? Nej. Digtene er skrevet af anerkendte danske forfattere.