Person

Jens Jørgen Thorsen

Artikler
Anmeldelse
28. januar 2020

Revolutionen udebliver i udstilling om de revolutionære COBRA-kunstnere

COBRA-værker fra en privat tysk samling er sluppet løs på Fuglsang Kunstmuseum, men de vilde visioner i kunsten lander noget fladt i en uinspireret ophængning
Asger Jorn, 1943, Fuglsang Kunstmuseum.
13. april 2010

Ytringsfrihed og krænkelsesparagraffer

Hvorfor afskaffer man dog ikke de to såkaldte krænkelsesparagraffer, der alligevel ikke er andet end en lovfæstet vedtagelse af, at nogle grupper er mere nærtagende end andre?
Klumme
6. marts 2010

En Quisling krydser sporet

Den formidable reaktion på Politikens chefredaktørs udstrakte arm samt en sjat teologisk bibelfjendsk hykleri
Politiken har over for en række islamiske sammenslutninger af profetens efterkommere undskyldt eller beklaget den tort bladet kan have forvoldt ved offentliggørelsen af en af Muhammed-tegningerne.
Kronik
19. oktober 2009

Med DFDS i København

VisitDenmarks kampagne er ikke det eneste sted, hvor fremstillingen af Danmark er ganske unuanceret. Den indholdsmæssige fremstilling af landet i turismesammenhæng er også andre steder præget af forældede myter og fremstår derfor banal, ensporet og uvidenskabelig
På kanalrundfarten sættes fokus på eventyrnationens vigtigste ambassadør, H.C. Andersen, i mødet med Den lille Havfrue.
Baggrund
5. marts 2009

Søren Ulrik Thomsen: Balladen om den tynde mand

Det ligger helt uden for poetens forestillingsevne, at et menneske, der går anderledes klædt og beskæftiger sig med andre ting end han selv, og oven i købet foretager sig noget så profant som hver morgen at tage toget til arbejde, skulle have et rigt indre liv og for eksempel være belæst, begavet, musikalsk, humoristisk, levende, sanselig og følsom
Modbilleder. Jens Jørgen Thorsen og Jørgen Nash laver happening ved Det Danske Akademis årsfest. Med butterfly ses Akademiets jurist, Allan Philip. Thorsen respræsenterer naturen, mens Philip må give rollen som konformistisk kerub ved civilisationens port. Men man skal være ualmindelig naiv for at overse, at juristens velklædthed mere end matches af kunstnernes udklædthed, og at provokatørerne for at få bekræftet deres egen identitet spejler den i en bestemt fantasi om borgeren, som Allan Philip her tages som gidsel for.
27. januar 2009

Bag humanismens maske

Ordet 'humanisme' er blevet kapret af 68'erne i åndenød efter et nyt dogme, og det har de fundet i politisk korrektheden. Som de kalder humanisme
68-erne er indædte modstandere af kernevåben. Men kun vestlige kernevåben. Nu kommer Iran og bebuder et kernevåbenprogram og vilje til at bruge kernevåben i en ny holocaust. Og 68-erne er tavse. arkiv
12. december 2008

Tysklands Jens Jørgen Thorsen

Der er ingen, der er så let at elske, som en tosset kunstner. Tag blot Lars von Trier, han var sikkert helt normal, men dengang han fyldte medierne med fobier og gakket jordforbindelse, skulle man være ultraliberalist for ikke at synes, at han var genial
Jonathan Meese er en kæmpestjerne i Tyskland, men hans værker er det rene eurotrash med et symbolsk stænk af noget vildt 80-er-freakshow.
Leder
14. august 2007
20. oktober 2001

Knive i ryggen

Den første reaktion er: Det er da forfriskende! Endelig tager to magtfulde filmkonsulenter bladet fra munden og indrømmer ærligt for den undrende offentlighed, at de har kvajet sig noget så gevaldigt...
20. oktober 2005

Kunsten at provokere

Jyllands-Postens chefredaktør Carsten Juste savner opbakning fra andre medier i sagen om tegningerne af profeten Muhammed og de efterfølgende trusler mod tegnerne og Jyllands-Posten...

Sider

  • Baggrund
    5. marts 2009

    Søren Ulrik Thomsen: Balladen om den tynde mand

    Det ligger helt uden for poetens forestillingsevne, at et menneske, der går anderledes klædt og beskæftiger sig med andre ting end han selv, og oven i købet foretager sig noget så profant som hver morgen at tage toget til arbejde, skulle have et rigt indre liv og for eksempel være belæst, begavet, musikalsk, humoristisk, levende, sanselig og følsom
    Modbilleder. Jens Jørgen Thorsen og Jørgen Nash laver happening ved Det Danske Akademis årsfest. Med butterfly ses Akademiets jurist, Allan Philip. Thorsen respræsenterer naturen, mens Philip må give rollen som konformistisk kerub ved civilisationens port. Men man skal være ualmindelig naiv for at overse, at juristens velklædthed mere end matches af kunstnernes udklædthed, og at provokatørerne for at få bekræftet deres egen identitet spejler den i en bestemt fantasi om borgeren, som Allan Philip her tages som gidsel for.
  • Anmeldelse
    28. januar 2020

    Revolutionen udebliver i udstilling om de revolutionære COBRA-kunstnere

    COBRA-værker fra en privat tysk samling er sluppet løs på Fuglsang Kunstmuseum, men de vilde visioner i kunsten lander noget fladt i en uinspireret ophængning
    Asger Jorn, 1943, Fuglsang Kunstmuseum.
  • 18. marts 1998

    Tom Mix

    Den glade maler NY BOG Nede i Paris er der for tiden en udstilling om de depressive nordboer. Repræsentanten for 1960'erne, der binder Strindberg, Munch, Gallen-Kallela, Scherfbeck og Hill sammen med de navnløst kollektivt unge, er Per Kirkeby...
  • 20. oktober 2001

    Knive i ryggen

    Den første reaktion er: Det er da forfriskende! Endelig tager to magtfulde filmkonsulenter bladet fra munden og indrømmer ærligt for den undrende offentlighed, at de har kvajet sig noget så gevaldigt...
  • Anmeldelse
    5. november 2002

    Påfuglens hale

    Nørretranders hævder, at vores virke er drevet af parringstrangen, og forsøger uden held at iklæde sine spekulationer en videnskabelig dragt