Person

Jim Jarmusch

Artikler
Leder
27. maj 2019

Cannes skal ikke være politisk, men den må meget gerne, hvis filmkunsten også er det

Årets filmfestival har på én gang været meget politisk og holdt et højt kunstnerisk niveau. Det er den helt rigtige blanding i en tid med store sociale og samfundsmæssige forandringer
Den mexicanske instruktør og formand for dommerjuryeen, Alejandro Gonzalez Inarritu, på talerstolen ved Cannes-festivalens afslutningsceremoni.
Baggrund
25. maj 2019

De gamle kendinge styrer i Cannes, men tænk, hvis Guldpalmen for første gang i 26 år går til en kvinde

De ellers så udskældte veteraner og Cannes-darlings har levet op til forventningerne på årets filmfestival. Det gælder Loach, Tarantino og Bellocchio, og det gælder i den grad Almodóvar. Men de yngre filmskabere har også kunnet følge med, ikke mindst en af de fire kvinder i hovedkonkurrencen, Céline Sciamma
Marco Bellocchio fortæller medrivende om mafiosoen Tommaso Buscetta (Pierfrancesco Favino), der i 1980’erne bragte Cosa Nostra i knæ, da han vidnede mod sine gamle ’venner’.
Feature
16. maj 2019

De første skandaler og zombier folder sig ud i Cannes

Mæslingefrygt, taxastrejke og busblokade, Alain Delon-protest og Jim Jarmuschs underholdende zombieangreb på apati og Trump. Årets filmfestival i Cannes er i gang, og den er allerede en kulørt blanding af kunst og kommercialisme og film og forargelse
Bill Murray, Chloë Sevigny og Adam Driver er en sjov og dynamisk trio i Jim Jarmuschs satiriske zombiefilm, ’The Dead Don’t Die’, der tirsdag åbnede filmfestivalen i Cannes. Foto: Universal
Anmeldelse
9. marts 2017

Underhundene, der kom til ære og værdighed

Selv om Jim Jarmuschs dokumentarfilm om The Stooges, ’Gimme Danger’, er både charmerende og underholdende, savner den dybde og perspektivering
Gimme Danger henvender den sig først og fremmest til den allerede omvendte, eftersom filmen aldrig for alvor får tydeliggjort, hvad der gjorde The Stooges så specielle
Anmeldelse
6. januar 2017

Jim Jarmusch underdriver sig ihjel

Amerikanerens nye film, ’Paterson’, er triviel, og det vil den også gerne være. Men det afholder den ikke fra at blive for triviel
Adam Driver spiller Paterson i Jim Jarmusch' nye film 'Paterson'.
Interview
5. januar 2017

’Der er masser af film, der giver én alt for megen handling’

Jim Jarmusch synger de små tings pris i sit seneste værk, ’Paterson’. Information har talt med den særegne amerikanske filmskaber om at følge sine egne regler, når man laver film, og glæden ved at vise det gode i livet til et ungt menneske i Kansas
Jim Jarmusch er blevet mere tolerant, men hvis håndbogen i Hollywood-film kom i hans hænder, ville den amerikanske filmsintruktør stadig brænde den. Foto: Scanpix
Anmeldelse
16. maj 2016

Den poetiske buschauffør

Poesi og parforhold er i centrum af Jim Jarmuschs nye, finurlige og fine film, ’Paterson’, der deltager i hovedkonkurrencen på filmfestivalen i Cannes
Adam Driver som Paterson og Golshifteh Farahani som Laura i Jim Jarmuschs ’Paterson’. Foto: Filmfestivalen i Cannes
Anmeldelse
20. marts 2014

Vi er blot et skide knips i evigheden

Jim Jarmusch realiserer – i sin hypercool og pissesjove vampyrfilm ’Only Lovers Left Alive’ – sin våde drøm (og mareridt) om at leve evigt, læse alle bøger, mestre alle instrumenter, have kendt Schubert og Lord Byron og junke blod, til det går galt
Jim Jarmusch realiserer – i sin hypercool og pissesjove vampyrfilm ’Only Lovers Left  Alive’ – sin våde drøm (og mareridt) om at leve evigt, læse alle bøger, mestre alle instrumenter, have kendt Schubert og Lord Byron og junke blod, til det går galt
Anmeldelse
31. august 2012

På vandretur i digternes New York

East Village. Junkier, utroskab, kaotisk byliv og sproglige fornyelser. Den danske digter Pejk Malinovski vækker poesiscenen i East Village til live med en litterær byvandring i radioformat
East Village. Junkier, utroskab, kaotisk byliv og sproglige fornyelser. Den danske digter Pejk Malinovski vækker poesiscenen i East Village til live med en litterær byvandring i radioformat
Anmeldelse
17. november 2011

Morsom midtvejskrise

De to britiske komikere og skuespillere Steve Coogan og Rob Brydon tager på rundtur til Nordenglands kulinariske hotspots, mens de parodierer Michael Caine og diskuterer livet og døden i Michael Winterbottoms underholdende ’The Trip’
De to britiske komikere og skuespillere Steve Coogan og Rob Brydon tager på rundtur til Nordenglands kulinariske hotspots, mens de parodierer Michael Caine og diskuterer livet og døden i Michael Winterbottoms underholdende ’The Trip’

Sider

  • Anmeldelse
    16. maj 2016

    Den poetiske buschauffør

    Poesi og parforhold er i centrum af Jim Jarmuschs nye, finurlige og fine film, ’Paterson’, der deltager i hovedkonkurrencen på filmfestivalen i Cannes
    Adam Driver som Paterson og Golshifteh Farahani som Laura i Jim Jarmuschs ’Paterson’. Foto: Filmfestivalen i Cannes
  • Anmeldelse
    31. juli 2009

    Le Cercle Rouge (1970)

    John Woo, Quentin Tarantino og Jim Jarmusch er blandt de vidt forskellige instruktører, som har fundet inspiration i Jean-Pierre Melvilles stilfulde gangsterfilm
    John Woo, Quentin Tarantino og Jim Jarmusch er blandt de vidt forskellige instruktører, som har fundet inspiration i Jean-Pierre Melvilles stilfulde gangsterfilm
  • 23. maj 2005

    Frygt og lede i Cannes

    Fortidens synder og nutidens skyld var et stort tema på årets filmfestival i Cannes
  • Anmeldelse
    31. august 2012

    På vandretur i digternes New York

    East Village. Junkier, utroskab, kaotisk byliv og sproglige fornyelser. Den danske digter Pejk Malinovski vækker poesiscenen i East Village til live med en litterær byvandring i radioformat
    East Village. Junkier, utroskab, kaotisk byliv og sproglige fornyelser. Den danske digter Pejk Malinovski vækker poesiscenen i East Village til live med en litterær byvandring i radioformat
  • Anmeldelse
    9. marts 2017

    Underhundene, der kom til ære og værdighed

    Selv om Jim Jarmuschs dokumentarfilm om The Stooges, ’Gimme Danger’, er både charmerende og underholdende, savner den dybde og perspektivering
    Gimme Danger henvender den sig først og fremmest til den allerede omvendte, eftersom filmen aldrig for alvor får tydeliggjort, hvad der gjorde The Stooges så specielle