Person

Johann Sebastian Bach

En dirigent meldte sent afbud og en italiensk maestro overtog podiet i Koncerthuset

Violinisten Frank Peter Zimmermann bevægede sig nøgternt og kompromisløst gennem Alban Bergs violinkoncert, i et subtilt sammenspil med DR Symfoniorkestret. Det gribende tolvtoneværk fra 1935 kom som torsdagskoncertens åndelige mætningspunkt og satte i nogen grad Brahms-symfonien i skyggen

Blokfløjten giver Michala Petri jordforbindelse: »Du skal trække vejret, tage verden ind og give tilbage på samme tid«

Kun to oktaver og et par toner kan blokfløjten spille, men det gør den langtfra banal, fortæller Michala Petri. Faktisk er det det instrument, der kommer tættest på sin musiker, siger hun i dette afsnit af Informations Klassiske Musikskole om instrumentet, der kan lyde som en hul træstamme, men hvis grænser hun til stadighed udforsker

Det er oboisten, der sætter kammertonen: »Vi betragter os selv som orkestrets aristokrati«

Oboen er et af verdens sværeste instrumenter at mestre og tiltrækker derfor ofte en fandenivoldsk personlighedstype. I en ny serie om klassiske musikere og deres instrumenter fortæller mangeårig solooboist i Det Kgl. Kapel, Henrik Goldschmidt, om den genstridige og melankolske obo – med udgangspunkt i et konkret mesterværk

Bach og Sjostakovitj funkler i tyske hænder

Isabelle Faust er hovedpersonen på en ny udgivelse med først og fremmest violinkoncerter af Bach. Det er konversationskunst af en højere verden, formuleret med kontrollens stramhed og frihedens ubændighed. På en anden fængslende udgivelse giver Artemis Kvartetten skarptslebne tolkninger af Sjostakovitjs musik fra tiden i Stalins helvede

Bachs orkestersuiter sprudlede af energi og idérigdom med Concerto Copenhagen

Det danske barokorkester har længe været allieret med den italienske stjerneoboist Alfredo Bernardini. De har været på danmarksturné med Bachs fænomenale orkestersuiter, og turen kom tirsdag i sidste uge til København, hvor man måtte fryde sig over den mangfoldighed af udtryk, der kan lokkes ud af noderne
Deutschstunde

Johan Sebastian Bach var harmoniens urfader

Bach var ikke en fornyer. Han var bare den største. Han afsluttede den epoke i musikhistorien, man kalder barokken, og hvilken gloriøs syntese af alt, hvad der var gået forud i europæisk musikkultur

En perfekt slebet diamant

András Schiff har forlængst perfektioneret, hvordan Bachs ’Goldbergvariationer’ kan udføres på flygel. Alligevel vender han tilbage til dem igen og igen

Korets påsketriumf i ’Mathæuspassionen’

Man kan forløse Bachs udødelige påskeværk på mange måder. I DR’s opførelse under den italienske dirigent Andrea Marcon lå styrken i fremhævelsen af Bachs dobbelte grundplan med DR Koncertkoret som den største attraktion

Lys over Beethoven og Bach

Beethoven med Leif Ove Andsnes og Bach med Isabelle Faust er blandt vor klassiske musikanmelders anbefalinger til julens gavejagt

Sangkunst på de elysiske marker

Vores klassiske musik-anmelder viser vej til fry-defulde oplevelser, når eller hvis stilheden måtte indfinde sig i højtiden

Sider

Mest læste

  1. Oboen er et af verdens sværeste instrumenter at mestre og tiltrækker derfor ofte en fandenivoldsk personlighedstype. I en ny serie om klassiske musikere og deres instrumenter fortæller mangeårig solooboist i Det Kgl. Kapel, Henrik Goldschmidt, om den genstridige og melankolske obo – med udgangspunkt i et konkret mesterværk
  2. Bach var ikke en fornyer. Han var bare den største. Han afsluttede den epoke i musikhistorien, man kalder barokken, og hvilken gloriøs syntese af alt, hvad der var gået forud i europæisk musikkultur
  3. Inger Christensen blev i 2006 tildelt den fornemme tyske Siegfried Unseld-pris. Tysklands måske største nulevende digter, Durs Grünbein, holdt hæderstalen. Information bringer her talen i dens fulde længde
  4. Isabelle Faust er hovedpersonen på en ny udgivelse med først og fremmest violinkoncerter af Bach. Det er konversationskunst af en højere verden, formuleret med kontrollens stramhed og frihedens ubændighed. På en anden fængslende udgivelse giver Artemis Kvartetten skarptslebne tolkninger af Sjostakovitjs musik fra tiden i Stalins helvede
  5. Man kan forløse Bachs udødelige påskeværk på mange måder. I DR’s opførelse under den italienske dirigent Andrea Marcon lå styrken i fremhævelsen af Bachs dobbelte grundplan med DR Koncertkoret som den største attraktion