Person

Johann Sebastian Bach

Anmeldelse
22. juni 2021

Den Danske Strygekvartet giver os en åndeløs fortolkning af Beethovens ikoniske opus 131

Besættende kvartetkunst: På albummet med strygekvartetter af Beethoven og Bartók formidler Den Danske Strygekvartet musikkens kompleksitet og lidenskabelighed med bemærkelsesværdig autoritet og udtryksmæssig mangfoldighed
Der er ingen grund til at blive ved jorden i lovprisningen af albummet ’Prism III. Beethoven, Bartók, Bach’ fra Den Danske Strygekvartet, som her er fotograferet under prøver på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium.
Anmeldelse
25. maj 2021

Bachs ypperste orkestermusik spillet med lethed, elegance og retorisk mangfoldighed

Concerto Copenhagen og Lars Ulrik Mortensen kommer med Johann Sebastian Bachs orkestersuiter i en kammermusikalsk pragtudgivelse. Og pianisten Marie-Luise Bodendorff bringer med sin kraftfuldhed, intelligens og tekniske begavelse Friedrich Kuhlau tæt på forbilledet Beethoven
Cembalisten Lars Ulrik Mortensen og Concerto Copenhagen excellerer stort i ouverturerne i nyudgivelsen af ’Johann Sebastian Bach: The Overtures'.
Anmeldelse
12. maj 2021

At se Bachs musik omsat til bevægelser er en lille smule mindblowing

Bach danser. Bachs passion for døden og livsdygtig moderne dans sættes sammen i smuk forestilling om at huske at leve livet
Bach danser. Bachs passion for døden og livsdygtig moderne dans sættes sammen i smuk forestilling om at huske at leve livet
Anmeldelse
9. februar 2021

Messen i h-mol opviser det højeste og det dybeste i Johann Sebastian Bachs livsværk

Lars Ulrik Mortensen og John Eliot Gardiner er blandt vor anmelders foretrukne fortolkere af Bachs store messe. Med seks nedslag nærmer han sig værkets uhyre afvekslende udtryksverden, og otte album tjener til læserens indgang i musikken
Lars Ulrik Mortensen  er blandt de foretrukne fortolkere af Bachs store messe.
Anmeldelse
8. december 2020

Korsang på højt niveau: Pärts ophøjede ro og Bachs lovsang forløses overbevisende

Danske Ars Nova rammer tonefaldet præcist i Arvo Pärts meditative bønner og hymner, og franske Pygmalion tolker Johann Sebastian Bachs mesterlige motetter i en vidunderligt svævende flerstemmighed
Programmet med Ars Nova og dets leder, Paul Hillier, spænder over en bue på 800 år; foruden seks stykker af Pärt er vor tid repræsenteret af to amerikanske komponister, Julia Wolfe og Caroline Shaw, og som en påmindelse om en kilde til vor tids spirituelle musik har Hillier fundet frem til nogle anonyme italienske lovsange fra 1200-tallet.
Anmeldelse
15. september 2020

En dirigent meldte sent afbud og en italiensk maestro overtog podiet i Koncerthuset

Violinisten Frank Peter Zimmermann bevægede sig nøgternt og kompromisløst gennem Alban Bergs violinkoncert, i et subtilt sammenspil med DR Symfoniorkestret. Det gribende tolvtoneværk fra 1935 kom som torsdagskoncertens åndelige mætningspunkt og satte i nogen grad Brahms-symfonien i skyggen
Den italienske topdirigent Gianandrea Noseda sprang til, da Alain Altinoglus meldte afbud til sidste uges DR-koncerter.
Klassisk musikskole
7. maj 2020

Blokfløjten giver Michala Petri jordforbindelse: »Du skal trække vejret, tage verden ind og give tilbage på samme tid«

Kun to oktaver og et par toner kan blokfløjten spille, men det gør den langtfra banal, fortæller Michala Petri. Faktisk er det det instrument, der kommer tættest på sin musiker, siger hun i dette afsnit af Informations Klassiske Musikskole om instrumentet, der kan lyde som en hul træstamme, men hvis grænser hun til stadighed udforsker
Klassisk musik kan sammenlignes med både kvantefysik og kærlighed. Hvis man tager to partikler, der hører sammen, splitter dem ad og sender den ene til Grønland, så vil den mindste ændring i den ene også ske i den, der er placeret i Arktis. Det er den slags usynlig kommunikation, der sker i koncertsalen, når man fornemmer, at et helt rum er i samme stemning, siger Michala Petri.
Klassisk musikskole
1. maj 2020

Det er oboisten, der sætter kammertonen: »Vi betragter os selv som orkestrets aristokrati«

Oboen er et af verdens sværeste instrumenter at mestre og tiltrækker derfor ofte en fandenivoldsk personlighedstype. I en ny serie om klassiske musikere og deres instrumenter fortæller mangeårig solooboist i Det Kgl. Kapel, Henrik Goldschmidt, om den genstridige og melankolske obo – med udgangspunkt i et konkret mesterværk
Henrik Goldschmidt.
Anmeldelse
2. april 2019

Bach og Sjostakovitj funkler i tyske hænder

Isabelle Faust er hovedpersonen på en ny udgivelse med først og fremmest violinkoncerter af Bach. Det er konversationskunst af en højere verden, formuleret med kontrollens stramhed og frihedens ubændighed. På en anden fængslende udgivelse giver Artemis Kvartetten skarptslebne tolkninger af Sjostakovitjs musik fra tiden i Stalins helvede
Den tyske violinist, Isabelle Faust, giver os mulighed for at opleve denne frodige praksis på en strålende ny udgivelse, der er lavet sammen med barokorkestret Akademie für Alte Musik Berlin.
Anmeldelse
25. april 2018

Bachs orkestersuiter sprudlede af energi og idérigdom med Concerto Copenhagen

Det danske barokorkester har længe været allieret med den italienske stjerneoboist Alfredo Bernardini. De har været på danmarksturné med Bachs fænomenale orkestersuiter, og turen kom tirsdag i sidste uge til København, hvor man måtte fryde sig over den mangfoldighed af udtryk, der kan lokkes ud af noderne

Sider