Person

John Coltrane

Anmeldelse
7. juli 2021

Ond jazz: På Christiania kan man under jazzfestivalen slubre af jazzens mest syrede heksegryde

Der er både trommetrance, guitarekstase og mørke droner på programmet, når Loppen under årets Copenhagen Jazz Festival udforsker og hylder krydsfeltet mellem jazzen og den tunge rock under titlen Ond Jazz. Information var forbi til åbningsweekenden med blandt andet Mythic Sunship og Gud Er Kvinde
Koncert med ’Erna’ ved jazzfestivalprogrammet ’Ond Jazz’ på Loppen.
Interview
29. juni 2021

Informations jazzskole: Da Lotte Anker begyndte at improvisere på saxofonen, åbnede en ny verden sig

I dag er Lotte Anker internationalt anerkendt for sine eksperimenterende og improviserede koncerter. Jagten på nye og personlige lyde blev en rejse væk fra den klassiske jazz. I Informations jazzskole begynder vi ved saxofonen
Lotte Anker var i de tidligere tyvere, da hun første gang fik sin sopransaxofon i hænderne. Siden da begyndte hun langsomt at lukke døren til den klassiske jazzverden og vende sig mod andre former for eksperimenterende improvisationsmusik.
Feature
25. juni 2021

Velkommen til Informations jazzskole: Vi begynder med historie – om rasende nazister og frie unge

I dag begynder Copenhagen Jazz Festival, og vi tager dig gennem 100 års jazzhistorie som opvarmning. Jazzen var en torn i øjet på både besættelsesmagten og den klassiske musik. Nu er genren ved at genfinde sine rebelske rødder
I dag begynder Copenhagen Jazz Festival, og vi tager dig gennem 100 års jazzhistorie som opvarmning. Jazzen var en torn i øjet på både besættelsesmagten og den klassiske musik. Nu er genren ved at genfinde sine rebelske rødder
Interview
21. februar 2020

Al verdens flimmer smadrer ikke kunsten. Men vi bør nok bruge mere end 28 sekunder pr. værk

Vores hjerner tilpasser sig hele tiden, siger hjerneforsker og jazzmusiker Peter Vuust, så selv om vi oplever vores virkelighed som mere kaotisk og flimrende end nogensinde, skal hjernerne nok sortere i vigtige og mindre vigtige indtryk. Men, siger han i denne afslutning af vores artikelserie om moderne hjerner: Stor kunst kræver, at man sætter sig ned og fordyber sig – hvis man altså vil have den store oplevelse
»Kunst leger i virkeligheden med det, vores hjerner er skabt til – nemlig at forsøge at sørge for, at der er så lidt støj som muligt. Vores hjerner skal af med støjen, så de kan beskæftige sig med det vigtigste, men kunst bliver ved med at støje,« siger hjerneforsker og jazzmusiker Peter Vuust.
Essay
8. juli 2019

Jazz er musikken til den moderne verdens overgangsriter

Copenhagen Jazz Festival er i fuld gang, og snart begynder Aarhus Jazz Festival. Peter Laugesen skriver om musikken, der har fulgt ham altid
Den amerikanske jazztrompetist Miles Davis optræder i København i 1967.
Anmeldelse
23. juni 2017

Coltrane-dokumentar er langtfra kosmisk

Et eller andet sted ude i kosmos og dybt indgraveret i musikhistorien lever John Coltrane stadig. Fordi han ikke stoppede ved ønsket om at sprede glæde til sit publikum, men med sine sene plader søgte at udfordre og stille spørgsmålstegn. En sand gigant. Som desværre ikke ydes retfærdighed i ny dokumentar
Et eller andet sted ude i kosmos og dybt indgraveret i musikhistorien lever John Coltrane stadig. Fordi han ikke stoppede ved ønsket om at sprede glæde til sit publikum, men med sine sene plader søgte at udfordre og stille spørgsmålstegn. En sand gigant. Som desværre ikke ydes retfærdighed i ny dokumentar
31. maj 2011

Jazzens vej ud af jammerdalen

Fonde må redde store spillesteder, undergrundsscenen klarer det selv
Nyhed
13. januar 2010

Jazzpirater fra Andorra holder liv i bagkataloget

Mens de store etablerede pladeselskaber lader hånt om jazz-genudgivelser, har et selskab fra Andorra set muligheden i at genudgive cd'er fra jazzens guldalder - på mere eller mindre legal vis
Anmeldelse
11. december 2009

We want Miles - men ikke på dén måde

Stor parisisk Miles Davis-udstilling skuffer. Den afprøver ikke myterne om den store jazzmusiker
Stor parisisk Miles Davis-udstilling skuffer. Den afprøver ikke myterne om den store jazzmusiker
Anmeldelse
26. september 2009

Opreklameret jazzonkel

Benny Golson kunne ikke leve op til Jazzhouse's egen kanonisering af ham

Sider

  • 13. december 2002

    NEKROLOGER

    Ole Bernt Henriksen, 68 *Nogle har skrevet, at han havde statsminister-ambitioner, men det blev for cand.phil. Ole Bernt Henriksen til en årrække som medlem af Folketinget for De Konservative...
  • 27. juli 2002

    En aristokratisk tilbagetrukket og højttænkende forfattertype

    Alle kendte tilsyneladende Onkel Danny. Peter Laugesen var en af de få, der kendte Dan Turèll (1946-93)
  • 8. november 2002

    Han gav rock en anden lyd

    Tom Dowd, rockens første specialarbejder, der fornyede Eric Claptons selvtillid, er død, 71 år
  • 14. februar 2003

    NEKROLOGER

    Ivan Leth, 83 år *Har man været i Tivoli, kender man også den lille pavillon til højre, når man kommer ind ad hovedindgangen. Herfra lyder smægtende toner – eller Champagnegaloppen med proplyd – og i en menneskealder var det Ivan Leth, der var kapelmesteren...
  • 2. juni 2005

    Jazzeksplosion

    Giant jazz, kultjazz, kirkejazz, operajazz, turbinejazz, havejazz, museumsjazz, kultjazz, vandjazz, pladsjazz, glasjazz, fremtidsjazz. København forvandles 1.-10. juli til er én stor jam session
  • Baggrund
    24. august 2009

    State of the Tenor

    Jazzens kongerække af store tenorsaxofonister er i demokratiets navn pulveriseret. Her er nogle aktuelle cd-bud på, hvem der dominerer tenorsaxscenen i dag
    Dagens store jazztenorer er måske knap så store og mytiske som forgangne tiders var, men der er flere af dem - blandt andre manden her, Joe Lovano, og et par af dem bliver nu nok også myter en dag, mener Peter H. Larsen.
  • Baggrund
    2. september 2009

    'Jazzhouse har brug for en leder som mig'

    Der skal være plads til at være krukket og højrøvet på Copenhagen Jazzhouse. 'Jazz skal ikke være et taberord længere,' lyder det fra klubbens nye musikchef, Lennart Ginman, der vil lede på musikkens præmisser
    'Efter jeg fik jobbet, opdagede jeg, at jeg havde været på vej mod det i mange år. Jeg har altid haft en ide om, at koncertoplevelsen kunne være noget mere end bare at spille,' fortæller Lennart Ginman, der i januar blev ny musikchef for Copenhagen Jazzhouse.
  • Interview
    21. februar 2020

    Al verdens flimmer smadrer ikke kunsten. Men vi bør nok bruge mere end 28 sekunder pr. værk

    Vores hjerner tilpasser sig hele tiden, siger hjerneforsker og jazzmusiker Peter Vuust, så selv om vi oplever vores virkelighed som mere kaotisk og flimrende end nogensinde, skal hjernerne nok sortere i vigtige og mindre vigtige indtryk. Men, siger han i denne afslutning af vores artikelserie om moderne hjerner: Stor kunst kræver, at man sætter sig ned og fordyber sig – hvis man altså vil have den store oplevelse
    »Kunst leger i virkeligheden med det, vores hjerner er skabt til – nemlig at forsøge at sørge for, at der er så lidt støj som muligt. Vores hjerner skal af med støjen, så de kan beskæftige sig med det vigtigste, men kunst bliver ved med at støje,« siger hjerneforsker og jazzmusiker Peter Vuust.