Person

John Lasseter

Det går ikke ligefrem ’Fremad’ for Pixar med selskabets nye film

Dan Scanlons ’Fremad’ er en Pixar-film, der ikke føles som en Pixar-film. Den bruger for mange kræfter på at proppe sit budskab ned i halsen på publikum i stedet for at fortælle en god historie

’Man får noget, og så sørger man for at give noget tilbage’

Titelpersonen i Disneys nye animationsfilm, ’Vaiana’, er en såre moderne og handlekraftig ung høvdingedatter, der defineres i kraft af sine egne valg, ikke andre menneskers. Information har talt med filmens instruktører, John Musker og Ron Clements, og producent, Osnat Schurer, der alle har været meget optaget af at gøre Vaiana til en nuanceret figur

Miyazakis mageløse museum

Den japanske animationsmester Hayao Miyazaki har i en forstad til Tokyo bygget et museum, der ikke blot er en ophobning af genstande, men en smuk og fascinerede helhedsoplevelse, hvor man går på oplevelse i filmmediets udvikling, tilblivelsen af en animationsfilm og Miyazakis egne magiske værker

Topfart og lavkomik

Ned i gear: Animationsselskabet Pixar holder ikke det tårnhøje niveau med 'Biler 2', der dog byder på masser af spredte seværdigheder

Meget at glæde sig til

Et rent overflødighedshorn. Nye film af Lars von Trier, David Fincher, Steven Spielberg og Peter Jackson, John Lasseter, Terrence Malick og Lone Scherfig. Her er en guide til nogle få af de film, Informations filmredaktør har flest forventninger til i 2011

Hvad Pixar gør, er altid det rigtige

Leg og forståelse for barnets univers er kvaliteter, der er med til at gøre Pixars film populære. Selskabets kreative chef, John Lasseter, siger, at det handler om at finde kernen i den enkelte film

Et stort og fornøjeligt hop fremad

Med ’Prinsessen og Frøen’ vender Disney med fynd og klem tilbage til den håndtegnede animation, der engang gjorde enhver ny film fra selskabet til en begivenhed af de særlige

Tegnefilmen har fået en uventet renæssance

Da computeranimerede film brød igennem i 1990’erne, lukkede alle Hollywoods tegnefilmsstudier på stribe. Nu har Disneys skelsættende nye tegnefilm, ’Prinsessen og Frøen’, givet den håndtegnede animationsfilm et livskys

Find følelsen, det hele drejer sig om

Den computeranimerede familiefilm ’Op’ er Pixars 10. film og den 10. succes i træk. Hvordan bærer de sig dog ad? Information har talt med instruktøren Pete Docter og Pixar-chefen John Lasseter

Poesi og mesterligt håndværk

Hvorfor komplicere en filmtitel unødigt? Hvis man nu har en historie, der handler om en pensioneret ballonsælger med udlængsel, så skal filmen da hedde <i>Op</i>.

Sider

Mest læste

  1. Dan Scanlons ’Fremad’ er en Pixar-film, der ikke føles som en Pixar-film. Den bruger for mange kræfter på at proppe sit budskab ned i halsen på publikum i stedet for at fortælle en god historie
  2. Da computeranimerede film brød igennem i 1990’erne, lukkede alle Hollywoods tegnefilmsstudier på stribe. Nu har Disneys skelsættende nye tegnefilm, ’Prinsessen og Frøen’, givet den håndtegnede animationsfilm et livskys
  3. Titelpersonen i Disneys nye animationsfilm, ’Vaiana’, er en såre moderne og handlekraftig ung høvdingedatter, der defineres i kraft af sine egne valg, ikke andre menneskers. Information har talt med filmens instruktører, John Musker og Ron Clements, og producent, Osnat Schurer, der alle har været meget optaget af at gøre Vaiana til en nuanceret figur
  4. Leg og forståelse for barnets univers er kvaliteter, der er med til at gøre Pixars film populære. Selskabets kreative chef, John Lasseter, siger, at det handler om at finde kernen i den enkelte film
  5. Med få dage til jul er dvd-pakker fremragende kandidater til en plads under træet - og siden er de et godt bud på adspredelse i en god, lang velfortjent juleferie