Person

Joseph Beuys

Anmeldelse
18. marts 2022

Vasketøjskurven er et kunstværk, hvis bare du vil se det

Blæret udstilling med Finn Reinbothes på Esbjerg Kunstmuseum viser, hvor vild konceptkunsten er, når den får lov at folde sig ud. IKEA-manualer, rosenkranse og similisten er bare nogle af de dimser, man pludselig forelsker sig i
Installationsfoto fra udstillingen ’UNTITLED (Working Air) (Directors Cut) – B sides and Rarities (The Movie)’ på Esbjerg Kunstmuseum
Baggrund
29. juli 2017

Joseph Beuys: En uberegnelig trickster

Performancekunstneren Joseph Beuys (1921-1986) var fra et andet sted. En kunstner uden kunst, der ikke lod sig fastholde, men havde et fast blik på sin samtid
Performancekunstneren Joseph Beuys (1921-1986) var fra et andet sted. En kunstner uden kunst, der ikke lod sig fastholde, men havde et fast blik på sin samtid
Kommentar
15. april 2014

Kunstens hvide klovn

Om shamanen Joseph Beuys rejse mod samtalen som håndgribeligt sted
Joseph Beuys betrådte aldrig amerikansk jord i sit værk ’I like America and America likes me’, selvom selve værket bestod af ham selv og en coyote spærret inde sammen i et galleri i New York. Foto fra udstillingen
Anmeldelse
28. september 2012

Jordnære essays om noget meget svært

Lousianas direktør Poul Erik Tøjner kæmper bravt med begge ben tæt på jorden i en række tekster om store værker der ellers er svære at styre i et tekstuelt univers
Lousianas direktør Poul Erik Tøjner kæmper bravt med begge ben tæt på jorden i en række tekster om store værker der ellers er svære at styre i et tekstuelt univers
Interview
11. marts 2010

Kontakt til kunstig intelligens søges

Elsket og hadet. Beundret og foragtet. Altid i gang med at undergrave eller overmande forsteningen, komforten, selvglæden. Aldrig som de andre børn i kravlegården, skolegården eller den statssubsidierede velfærdsboble, som Goodiepal har erklæret krig imod. Information tegner et portræt af den radikale musiker og kunstner - som selv har fået lov til at kommentere portrættet inde i teksten
Siden 1998 har denne artikels forfatter kendt Goodiepal, som har frekventeret hans skiftende hjem i sin altid ulastelige, altmodische beklædning. Med skiftende frisurer, længder af skæg og grader af perfektioneret moustache. Sidste gang Goodiepal var på besøg, havde han fået uvant kraftig og meget krøllet hårvækst på sin ellers tyndt behårede isse. 'Siger du, det er en paryk,' spurgte han, da forfatteren høfligt bemærkede, hvor kraftigt hans hår var blevet. Angreb er og bliver det bedste angreb. Forfatteren benægtede høfligt, som den velopdragne middelklasse-dreng, han er. De drak deres te færdig.
Anmeldelse
17. september 2009

Musketererne, der overtog kunstscenen i 60'erne

Lars Morells store bog om 60'ernes eksperimenterende kunstskole, 'Eksskolen', er et overflødighedshorn af oplysninger, en mærkelig blanding af heltekvad og roman
Elever fra 60'ernes eksperimenterende kunstskole, Eksskolen (1961-1969), overtog stort set rub og stub på den danske kunstscene, fordi de holdt sammen. På billedet opfører Tom Krøjer en lydhappening i forbindelse med Foreningen for Ung Dansk Kunsts femårsudstilling. Med et 'svup' har han netop tømt en dåse spinat ud på papiret på gulvet. I baggrunden Aase og Poul Gernes.
Nyhed
13. juli 2009

Fra Sølvgade til Fanefjordgade

I 1994 tilbød den tyske kunstsamler, Rene Block, den daværende direktør for Statens Museum for Kunst, Allis Helleland, sin unikke Fluxus-samling, men fik afslag. Nu kan en overordentlig sprælsk del af den beses i Fanefjordgade på Møn
I år kan interesserede for første gang i mange år se en del af Blocks Fluxus-samling - i nye bygninger på Møn. Her har Rene Block (th.) tegnet og fået ombygget det gamle traktorværksted til en lys og luftig udstillingsbygning i to etager. Det er planen at arrangere to udstillinger årligt, en i april og en i oktober, den ene lokal og den anden international, en gruppeudstilling med et fælles tema, fortæller Rene Block. Til oktober gælder det en udstilling med ti finske kunstnere.
Klumme
23. april 2009

Hvis bare man har hunde nok

Metropol. Om hundeluftere, sorte penge, illegale immigranter, myrer i soveværelset og Dia:Beacon, hvor man finder New Yorks skønneste kunst
Metropol. Om hundeluftere, sorte penge, illegale immigranter, myrer i soveværelset og Dia:Beacon, hvor man finder New Yorks skønneste kunst
3. oktober 2008

Hvad er det kvinder har lyst til, når de tvinger foden ned i en stilet?

Stiletten har været lagt for had i flere perioder i historien. Så hvad er det egentlig, der er sket, når tårnhøje hæle nu er blevet fetich for den vestlige verdens kvinder? Har de fået mere lyst til stiletter end til mænd?
Stiletten har været lagt for had i flere perioder i historien. Så hvad er det egentlig, der er sket, når tårnhøje hæle nu er blevet fetich for den vestlige verdens kvinder? Har de fået mere lyst til stiletter end til mænd?
15. august 2008

Kvinden bag destore Coppola'er

Uddrag. Datteren Sofia Coppolas debut som instruktør, ægtefællen Francis Ford Coppolas foragt for konceptkunst, optagelserne til Godfather III og Marlon Brandos død er blandt nedslagene i dette uddrag af Eleanor Coppolas dagbøger, der netop er udgivet
Tre gange Coppola. I baggrunden datteren, Sofia, der står med sin Oscar for filmen -Lost In Translation- - og til højre familiens berømte overhoved, Francis. Til venstre Eleanor, der nu har udsendt sine dagbøger.

Sider

  • 3. oktober 2008

    Hvad er det kvinder har lyst til, når de tvinger foden ned i en stilet?

    Stiletten har været lagt for had i flere perioder i historien. Så hvad er det egentlig, der er sket, når tårnhøje hæle nu er blevet fetich for den vestlige verdens kvinder? Har de fået mere lyst til stiletter end til mænd?
    Stiletten har været lagt for had i flere perioder i historien. Så hvad er det egentlig, der er sket, når tårnhøje hæle nu er blevet fetich for den vestlige verdens kvinder? Har de fået mere lyst til stiletter end til mænd?
  • Nyhed
    13. juli 2009

    Fra Sølvgade til Fanefjordgade

    I 1994 tilbød den tyske kunstsamler, Rene Block, den daværende direktør for Statens Museum for Kunst, Allis Helleland, sin unikke Fluxus-samling, men fik afslag. Nu kan en overordentlig sprælsk del af den beses i Fanefjordgade på Møn
    I år kan interesserede for første gang i mange år se en del af Blocks Fluxus-samling - i nye bygninger på Møn. Her har Rene Block (th.) tegnet og fået ombygget det gamle traktorværksted til en lys og luftig udstillingsbygning i to etager. Det er planen at arrangere to udstillinger årligt, en i april og en i oktober, den ene lokal og den anden international, en gruppeudstilling med et fælles tema, fortæller Rene Block. Til oktober gælder det en udstilling med ti finske kunstnere.
  • Baggrund
    29. juli 2017

    Joseph Beuys: En uberegnelig trickster

    Performancekunstneren Joseph Beuys (1921-1986) var fra et andet sted. En kunstner uden kunst, der ikke lod sig fastholde, men havde et fast blik på sin samtid
    Performancekunstneren Joseph Beuys (1921-1986) var fra et andet sted. En kunstner uden kunst, der ikke lod sig fastholde, men havde et fast blik på sin samtid
  • Kommentar
    1. oktober 2007

    Når kunsten reproducerer ulighed

    Vi er nødt til at godtage Kristian von Hornsleths 'The Village Project' fra 2006 i Uganda som kunst. Men dermed ikke sagt, at vi ikke bør forholde os kvalitativt til projektet. For kunstkritikken har en central rolle at spille, når kunsten bevæger sig ud i offentligheden og ligefrem udnytter, udstiller og reproducerer en social og økonomisk skævvridnning
    Når deltagelse er en præmis for kunsten, stopper den kunstneriske frihed. Kunstkritikken har en særlig rolle at spille i den forbindelse, da kunsten med sine gode intentioner ofte ender med at udnytte den offentlighed, de vil hjælpe. Hornsleth ender for eksempel med at reproducere den ulighed, som var motivet bag The Village Project på ubehageligste vis.
  • Anmeldelse
    18. marts 2022

    Vasketøjskurven er et kunstværk, hvis bare du vil se det

    Blæret udstilling med Finn Reinbothes på Esbjerg Kunstmuseum viser, hvor vild konceptkunsten er, når den får lov at folde sig ud. IKEA-manualer, rosenkranse og similisten er bare nogle af de dimser, man pludselig forelsker sig i
    Installationsfoto fra udstillingen ’UNTITLED (Working Air) (Directors Cut) – B sides and Rarities (The Movie)’ på Esbjerg Kunstmuseum