Person

Kaj Ikast

Og så kunne vi gå til Sverige

På torsdag er det 10 år siden, Danmark blev landfast med resten af Skandinavien. Efter 40 års venten og 17 års politiske slagsmål åbnede Øresundsbroen mellem Malmø og København, der i dag har vist sig at være en kæmpe trafikal succes. Det var præcis det, vi frygtede, siger bromodstanderne

Busbilletten til 500 millioner vil ikke dø

Manglende kompetence hos politisk valgte bestyrelsesmedlemmer i det hedengange busselskab Combus er en vigtig årsag til, at transportministeren netop har fået en meget ubehagelig gave af EU-kommissionen

'Gode tog til alle', siger DSB - men hvornår?

IC4-skandalen rammer nu passagererne med fuld styrke. Men det kan blive værre. 15 års ansvarsforflygtigelse og undskyldninger vil give svære problemer for jernbanen mange år endnu

To broer, garanteret

TO GARANTIER er, hvad hver af de to store brojekter - Storebælt og Øresund - politisk hviler på. De skal begge være miljøneutrale, og de må ikke koste skatteyderne noget. Skeptikere har haft en mistanke om, at de to garantier udelukker hinanden: Hvis broerne skal hive renter og afdrag hjem og dermed skåne statskassen for at indfri den stillede lånegaranti - ja, så kan det kun ske ved en trafikeksplosion over bælt og sund...

Rør haves, hul søges

ET JULETILBUD, det er svært at afslå: I gårsdagens Børsen tilbyder Øresundskonsortiets tekniske direktør, Peter Lundhus, at spare samfundet for "mindst 300 millioner". Hvordan dog? Jo, fortæller den gavmilde direktør, der er ansat i noget, der i virkeligheden er et offentligt foretagende, men som i tidens ånd draperer sig i private aktie-gevandter: Nu på torsdag markerer entreprenørerne Øresund Tunnel Contractors, at de er færdige med at støbe tunnelrør til Øresundsforbindelsen...

EM i motorveje

Når en motorvej først er kommet på skitseblokken, så er andre løsninger allerede udelukket. Mulige alternativer bliver enten slet ikke vurderet eller kun sammenlignet sporadisk...

Inside Engell

I GÅR morede Ekstra Bladet sig som så mange andre over Det Konservative Folkepartis unægteligt underholdende selvdestruktion og pegede ondskabsfuldt på tidligere trafikminister, den flinke og velmenende Kaj Ikast, som i realiteten den eneste egnede person på posten som fremtidig leder af det nu sønderlemmede og udsigtsløse parti...

En mand af korpset

"Jeg er nødt til at sige, at hvis man fra Dansk Folkepartis side sparker Det Konservative Folkeparti over benet, så vender jeg ikke den anden kind til." Den nyvalgte konservative partileder, Bendt Bendtsen, til Berlingske Tidende i går...

Svellerne i Sonjas nakke

Jammeren har været højlydt hos trafikordførerne i Venstre og Konservative i den forløbne uge. Deres afsked med jernbaneforhandlingerne er dem en bitter pille at sluge. Efter årtier som forligspartnere i trafikpolitikken har de svært ved at forestille sig et forlig uden deres deltagelse...

Stilhedens bro

»Jeg beklager over for hr. Gade, at vi ikke kan trylle tallene frem. Der er ikke mere trafik, så vidt vi kan opgøre det.« (Daværende trafikminister Kaj Ikast (K) i Folketinget 19...

Sider