Person

Karen-Lise Mynster

Mutter Courage og Hello Kitty er et perfekt match

Det Kongelige Teater står bag en højst aktuel og imponerende moderne opsætning af Bertolt Brechts klassiske antikrigsstykke ’Mutter Courage’, der i den grad tænker ud af boksen

DR’s nye søndagsserie ’Når støvet har lagt sig’ er en public service-duks

Den nye søndagsserie på DR er et bombastisk igangskudt multiplotdrama med en stor ambition om at sige lidt om alle i samfundet og om alles forbundethed i lyset af terror. Med indlagt fare for at blive til en overfladisk dramatisering af TV Avisen

Det Kongelige Teaters opsætning af Platons ’Symposion’ er decideret sexet og kunstnerisk selvlysende

Et umuligt projekt bliver til storslået magi på Det Kongelige Teaters Mellemgulvet: Platons ’Symposion’ – med godt 2400 år på bagen – fremkaldes så teksten ikke bare fremstår frisk og streetwise, men decideret sexet og kunstnerisk selvlysende

Det er overraskende originalt at lade fjorten skidefulde folk diskutere meningen med livet, døden og Gud i stykket ’De fulde’

Det er forbavsende dyb drukdramatik at lade fjorten fulde folk vælte rundt på et balancebræt så stort som en scene på Det Kongelige Teater i to timer

’Battle’ er en klichéfuld fryd af en teenagedansefilm

Nyt norsk dansedrama opsummerer dansedramagenrens klichékatalog og minder en om, hvorfor de virker

Sarte fødder hos gamle grækere

’Ødipus’ på Skuespilhuset er blevet en forfriskende fysisk fortolkning af Sofokles’ gamle tragedie. Men Elisa Kragerups iscenesættelse mister grebet om ’Antigone’

’Det er ikke cancer, skat!’

Det er demens. Sådan lyder beskeden i den hjerteskærende forestilling ’Det Andet Sted’ med Karen-Lise Mynster som eminent demenspatient over for Flemming Enevolds overbærende ægtemand i Kaspar Rostrups fabelagtige iscenesættelse

’Men måske er det bare mig, der vil skrige’

Peter Asmussens monolog ’Det Der eR’ er den mest kyniske og dog allersmukkeste hilsen til den umulige kærlighed. Spillet af Karen-Lise Mynster, der måske aldrig har været bedre end bag ’Berlinmuren’ på Halmtorvet

’Jeg kan ikke finde mit køkken’

Kvindeteatret blomstrer med barske historier lige nu. Med gribende Alzheimer-nedslag i ’Jeg hedder Bente’ på Sorte Hest – og med ækle incestfortrængninger i ’Rovdyr’ på Svalegangen

Det er lige det

Og det er sådan, det er. Uafviseligt, altså. For Karen-Lise Mynster hylder digteren Inger Christensen med en soloperformance, der bærer digtenes angst og deres pjatteglæde. Æstetisk og stramt på Teatret ved Sorte Hest. Og hamrende musikalsk

Sider

Mest læste

  1. Det Kongelige Teater står bag en højst aktuel og imponerende moderne opsætning af Bertolt Brechts klassiske antikrigsstykke ’Mutter Courage’, der i den grad tænker ud af boksen
  2. En styrke ved Niels Arden Oplevs nye film, To verdener, er, at han fair og nuanceret introducerer publikum for en verden, som nok vil være de fleste fremmed
  3. Den nye søndagsserie på DR er et bombastisk igangskudt multiplotdrama med en stor ambition om at sige lidt om alle i samfundet og om alles forbundethed i lyset af terror. Med indlagt fare for at blive til en overfladisk dramatisering af TV Avisen
  4. Et umuligt projekt bliver til storslået magi på Det Kongelige Teaters Mellemgulvet: Platons ’Symposion’ – med godt 2400 år på bagen – fremkaldes så teksten ikke bare fremstår frisk og streetwise, men decideret sexet og kunstnerisk selvlysende
  5. Men Nis Bank-Mikkelsen bryder pludselig tavsheden med svimlende psykologisk klogskab i Ulla Gottliebs vellykkede Norén-forestilling på Teatret ved Sorte Hest
  6. Men de stærke får vendt angsten til en styrke … Det kan man læse om i Michael Moritzens vidunderlige og uforudsigelige interviewbog ’Respekt’. Hvis man kun må ønske sig én dansk skuespillerbog denne sommer, skal det være denne
  7. Den Jan Stage-inspirerede film, 'Majoren', er gennemgående realistisk TV-FILM I aftes viste tv så den første film, der berører det, der på officielt sprog kaldes Danmarks internationale engagement...
  8. Nyt norsk dansedrama opsummerer dansedramagenrens klichékatalog og minder en om, hvorfor de virker