Person: Karl Ove Knausgård
Seneste artikler
Karl Ove Kanusgård er lidt ujævn i sin nye bog om maleren Edvard Munch, og på den måde afspejler han maleren selv.

Hvad stiller vi op med Edvard Munch?

Karl Ove Knausgård har skrevet en interessant og ujævn bog om en interessant og ujævn kunstner
Karl Ove Knausgård har mange gange i karrieren skrevet om billedkunst – også i de perioder, hvor det har faldet ham svært at skrive skønlitterært. 

Knausgård kuraterer Munch

Karl Ove Knausgård kuraterer en ny udstilling med maleren Edvard Munch. Resultatet er blevet et andet syn på det norske ikon – og på ham selv: ’Det er i tilbagetrækningen, at vi kan åbne os. Munch kæmpede med det sociale. Jeg genkender mig selv i dette, i bortgemtheden’
Min kamp bliver en invitation til hykleri og skinhellighed, en mulighed for læserne til, via stedfortræder, at bryste sig med en falsk selvindsigts mod.

Den skjulte Knausgård

Min kamp bliver en invitation til hykleri og skinhellighed, en mulighed for læserne til, via stedfortræder, at bryste sig med en falsk selvindsigts mod.
Helt fra starten har Knausgårds årstidsprojekt handlet om at beskrive alskens ting og fænomener for at vise datteren verden.

Nu er vi klar til noget nyt, Knausgård!

Karl Ove Knausgård afslutter sin årstidsserie med en bog, der både glimrer ved nærvær og tynges af rutiner
Hvad er kunst andet end et tilfældigt produkt fra mennesker, der aldrig helt har lært at tilpasse sig samfundet og mener, at de er så specielle, at de ikke behøver at bidrage til 
fællesskabet, men i stedet kan bruge deres tid på at gestalte møder mellem deres eget værdifulde indre og dette fællesskab i ydre form?

Hvad er litteraturens berettigelse?

Hvad er kunst andet end et tilfældigt produkt fra mennesker, der aldrig helt har lært at tilpasse sig samfundet og mener, at de er så specielle, at de ikke behøver at bidrage til fællesskabet, men i stedet kan bruge deres tid på at gestalte møder mellem deres eget værdifulde indre og dette fællesskab i ydre form?

Bogtider

Foran på dette store tillæg i anledning af den kommende weekends BogForum har vi sat Karl Ove Knausgård, fordi han i sit fremragende essay her i tillægget taler om litteraturens berettigelse
I ’Året’ sætter Espedal sig for at ’beskrive hver eneste dag / i et helt år / men hvor og hvornår begynder året / i køkkenet eller i stuen / i september eller november?’.

At miste som det stabile i verden

I Tomas Espedals nye bog om årstiderne bliver døden mere nærværende, end den nogensinde har været i hans tidligere værker

Bogfolk

Bogfolk fra dagens avis
Der bliver værnet om privatlivet, i ’Om våren’, og det lader de større eksistentielle temaer stå tydeligere frem.

Inderlighedens overlegenhed

Karl Ove Knausgårds encyklopædiske årstidsbøger har udviklet sig til en roman, og nu har han skrevet en rørende bog om livet som far
Nye læsere kan begynde her
Har nutidens forfattere glemt de vilde eksperimenter? Har de glemt at protestere over verdens forfatning og en altomfattende kapitalisme ved at sprænge de etablerede litterære former? Og er autofiktionen virkelig nutidens svar på modernismens radikale formbrud, hvis den da overhovedet eksisterer? Årets vigtigste litterære debat udspillede sig her i avisen
Har nutidens forfattere glemt de vilde eksperimenter? Har de glemt at protestere over verdens forfatning og en altomfattende kapitalisme ved at sprænge de etablerede litterære former? Og er autofiktionen virkelig nutidens svar på modernismens radikale formbrud, hvis den da overhovedet eksisterer? Årets vigtigste litterære debat udspillede sig her i avisen

Sider

Mest læste

  1. Hvad er kunst andet end et tilfældigt produkt fra mennesker, der aldrig helt har lært at tilpasse sig samfundet og mener, at de er så specielle, at de ikke behøver at bidrage til fællesskabet, men i stedet kan bruge deres tid på at gestalte møder mellem deres eget værdifulde indre og dette fællesskab i ydre form?
  2. Karl Ove Knausgård kuraterer en ny udstilling med maleren Edvard Munch. Resultatet er blevet et andet syn på det norske ikon – og på ham selv: ’Det er i tilbagetrækningen, at vi kan åbne os. Munch kæmpede med det sociale. Jeg genkender mig selv i dette, i bortgemtheden’
  3. Min kamp bliver en invitation til hykleri og skinhellighed, en mulighed for læserne til, via stedfortræder, at bryste sig med en falsk selvindsigts mod.
  4. Karl Ove Knausgård afslutter sin årstidsserie med en bog, der både glimrer ved nærvær og tynges af rutiner
  5. Har nutidens forfattere glemt de vilde eksperimenter? Har de glemt at protestere over verdens forfatning og en altomfattende kapitalisme ved at sprænge de etablerede litterære former? Og er autofiktionen virkelig nutidens svar på modernismens radikale formbrud, hvis den da overhovedet eksisterer? Årets vigtigste litterære debat udspillede sig her i avisen
  6. Autofiktion er et faktum, som er kommet for at blive. Og den sprænger alle rammer for modernistisk omgang med litteratur
  7. I Tomas Espedals nye bog om årstiderne bliver døden mere nærværende, end den nogensinde har været i hans tidligere værker
  8. Karl Ove Knausgårds encyklopædiske årstidsbøger har udviklet sig til en roman, og nu har han skrevet en rørende bog om livet som far