Person: Karl Ove Knausgård
Seneste artikler
Min kamp bliver en invitation til hykleri og skinhellighed, en mulighed for læserne til, via stedfortræder, at bryste sig med en falsk selvindsigts mod.

Den skjulte Knausgård

Min kamp bliver en invitation til hykleri og skinhellighed, en mulighed for læserne til, via stedfortræder, at bryste sig med en falsk selvindsigts mod.
Helt fra starten har Knausgårds årstidsprojekt handlet om at beskrive alskens ting og fænomener for at vise datteren verden.

Nu er vi klar til noget nyt, Knausgård!

Karl Ove Knausgård afslutter sin årstidsserie med en bog, der både glimrer ved nærvær og tynges af rutiner
Hvad er kunst andet end et tilfældigt produkt fra mennesker, der aldrig helt har lært at tilpasse sig samfundet og mener, at de er så specielle, at de ikke behøver at bidrage til 
fællesskabet, men i stedet kan bruge deres tid på at gestalte møder mellem deres eget værdifulde indre og dette fællesskab i ydre form?

Hvad er litteraturens berettigelse?

Hvad er kunst andet end et tilfældigt produkt fra mennesker, der aldrig helt har lært at tilpasse sig samfundet og mener, at de er så specielle, at de ikke behøver at bidrage til fællesskabet, men i stedet kan bruge deres tid på at gestalte møder mellem deres eget værdifulde indre og dette fællesskab i ydre form?

Bogtider

Foran på dette store tillæg i anledning af den kommende weekends BogForum har vi sat Karl Ove Knausgård, fordi han i sit fremragende essay her i tillægget taler om litteraturens berettigelse
I ’Året’ sætter Espedal sig for at ’beskrive hver eneste dag / i et helt år / men hvor og hvornår begynder året / i køkkenet eller i stuen / i september eller november?’.

At miste som det stabile i verden

I Tomas Espedals nye bog om årstiderne bliver døden mere nærværende, end den nogensinde har været i hans tidligere værker

Bogfolk

Bogfolk fra dagens avis
Der bliver værnet om privatlivet, i ’Om våren’, og det lader de større eksistentielle temaer stå tydeligere frem.

Inderlighedens overlegenhed

Karl Ove Knausgårds encyklopædiske årstidsbøger har udviklet sig til en roman, og nu har han skrevet en rørende bog om livet som far
Nye læsere kan begynde her
Har nutidens forfattere glemt de vilde eksperimenter? Har de glemt at protestere over verdens forfatning og en altomfattende kapitalisme ved at sprænge de etablerede litterære former? Og er autofiktionen virkelig nutidens svar på modernismens radikale formbrud, hvis den da overhovedet eksisterer? Årets vigtigste litterære debat udspillede sig her i avisen
Har nutidens forfattere glemt de vilde eksperimenter? Har de glemt at protestere over verdens forfatning og en altomfattende kapitalisme ved at sprænge de etablerede litterære former? Og er autofiktionen virkelig nutidens svar på modernismens radikale formbrud, hvis den da overhovedet eksisterer? Årets vigtigste litterære debat udspillede sig her i avisen
Autofiktion er et faktum, som er kommet for at blive. Og den sprænger alle rammer for modernistisk omgang med litteratur

Autofiktion er ikke nogen kvalitetsbetegnelse

Autofiktion er et faktum, som er kommet for at blive. Og den sprænger alle rammer for modernistisk omgang med litteratur
Pia Juul og Niels Frank er blandt de danske forfattere, som Anders Juhl Rasmussen mener kan måle sig med store internationale forfattere fra det 20. århundrede. 

Uhørt snævert historiesyn

Kan en litterær tradition som modernismen være ’passé’ i betydningen ugyldig? Og er traditionsbevidsthed det samme som uoriginal efterligning?

Sider

Mest læste

  1. Hvad er kunst andet end et tilfældigt produkt fra mennesker, der aldrig helt har lært at tilpasse sig samfundet og mener, at de er så specielle, at de ikke behøver at bidrage til fællesskabet, men i stedet kan bruge deres tid på at gestalte møder mellem deres eget værdifulde indre og dette fællesskab i ydre form?
  2. Min kamp bliver en invitation til hykleri og skinhellighed, en mulighed for læserne til, via stedfortræder, at bryste sig med en falsk selvindsigts mod.
  3. Karl Ove Knausgård afslutter sin årstidsserie med en bog, der både glimrer ved nærvær og tynges af rutiner
  4. Har nutidens forfattere glemt de vilde eksperimenter? Har de glemt at protestere over verdens forfatning og en altomfattende kapitalisme ved at sprænge de etablerede litterære former? Og er autofiktionen virkelig nutidens svar på modernismens radikale formbrud, hvis den da overhovedet eksisterer? Årets vigtigste litterære debat udspillede sig her i avisen
  5. Autofiktion er et faktum, som er kommet for at blive. Og den sprænger alle rammer for modernistisk omgang med litteratur
  6. Karl Ove Knausgårds encyklopædiske årstidsbøger har udviklet sig til en roman, og nu har han skrevet en rørende bog om livet som far
  7. I Tomas Espedals nye bog om årstiderne bliver døden mere nærværende, end den nogensinde har været i hans tidligere værker
  8. Karl Ove Knausgård skriver i ’Om vinteren’ om det han er allerbedst til: de indfølte, detaljerede beskrivelser af dagligdagen og de skarpe, særegne analyser af menneskers måder at organisere sig på