Person

Kasper Holten

Kasper Holten kunne sælge sand på Råbjerg Mile, men der var grund til glæden ved sommerkoncerten

Der var kun plads til 500 gæster, da Operaen indbød til den første begivenhed efter tre måneders beordret nedlukning. Koncerten viste især den forfinede og nuancerige spillekultur i Det Kongelige Kapel

Kasper Holten: Hvis vi skal til at stjæle mobiler, er teatret i problemer

At den moderne menneskehjerne har vænnet sig til at være konstant tilgængelig, ved man godt på Det Kongelige Teater. Teaterchef Kasper Holten fortæller om teatrets nyeste tiltag i kampen om at fastholde publikums flygtige opmærksomhed

Kasper Holten: »Der er kommet positive elementer ud af at have effektiviseret. Men der kommer et punkt, hvor det går ud over risikovilligheden«

Finanskrisen satte stiften i ballonen for Det Kongelige Teaters årlige bevillinger, der siden 2009 er skrumpet med 17 procent. Ifølge Kasper Holten, teaterchef på Det Kongelige Teater, går så store besparelser ud over risikovilligheden til at udvide teatrets repertoire. I yderste konsekvens kan teatret blive mere elitært

Holten og Lanes nyopsætning af ’Drot og Marsk’ om en forførers skæbne er en trist af-eroticeret historie

Når man skruer på optikken, kommer sanserne i klemme. ’Drot og Marsk’ er tilbage på Det Kongelige Teater i en anno 2019-udgave, hvor publikum besnæres af stort drama og stor lyd, mens det kan være svært at høre og opfatte den forførende strøm, der driver værket

Kasper Holtens smukke, slikfarvede skuestykke om Mozart forfører imponerende lidt

Kasper Holtens første iscenesættelse som ny chef på Det Kongelige Teater er en sympatisk storladen kærlighedserklæring til den klassiske kunst og et sympatisk ambitiøst skuestykke, der forener alle teatrets kræfter og forsøger at gøre det fine lidt mere folkeligt. Men det føles mest som et manifest for et imponerende teater uden så meget at sige

Teater, der vil noget

Selvfølgelig skal teatret ville sit publikum. Men teatret skal også turde støde publikum fra sig med scenekunst, der ikke bare er sikre satsninger og mere af det samme. Teatret skal ville sit publikum, men først og fremmest skal teatret ville sit publikum noget

Dansk teaters nye regentpar: »Det er på tide, vi kommer ud af offerrollen og begynder at tale teatret op«

Hun skal revolutionere scenekunsten på Betty Nansen Teatret. Han skal sælge 100.000 flere billetter på Det Kongelige Teater. Nogenlunde sådan lyder forventningerne til de to nye bosser i dansk teaterliv, Elisa Kragerup og Kasper Holten, der vil genindføre stoltheden og selvværdet i en branche, der efter flere års sparerunder og rituel brok har tabt lidt af troen på sig selv

En rigtig teaterchef elsker teater

Med udnævnelsen af Kasper Holten som teaterchef får Det Kongelige Teater en chef, der virkelig elsker scenekunsten. Eneste bekymring må være, om han kommer til at favorisere opera

Det bliver svært at huske Morten Hesseldahls cheftid på Det Kongelige Teater for andet end hans lange smadreliste

Det er svært at huske Morten Hesseldahls tid som teaterchef for Det Kongelige Teater for noget godt. Smadrelisten er lang. Så nationalscenens bestyrelse indser vel nu, at den næste teaterchef skal være et menneske med kærlighed til scenekunsten
De blå partier løber for tiden med den kulturpolitiske dagsorden. På Information vil vi gerne hjælpe venstrefløjen med at komme tilbage i kulturkampen. Vi har derfor nedsat en tænketank, der skal komme med forslag til, hvilke kulturpolitiske emner en progressiv venstrefløj kan – og bør – beskæftige sig med
De blå partier løber for tiden med den kulturpolitiske dagsorden. På Information vil vi gerne hjælpe venstrefløjen med at komme tilbage i kulturkampen. Vi har derfor nedsat en tænketank, der skal komme med forslag til, hvilke kulturpolitiske emner en progressiv venstrefløj kan – og bør – beskæftige sig med

Sider

Mest læste

  1. Hun skal revolutionere scenekunsten på Betty Nansen Teatret. Han skal sælge 100.000 flere billetter på Det Kongelige Teater. Nogenlunde sådan lyder forventningerne til de to nye bosser i dansk teaterliv, Elisa Kragerup og Kasper Holten, der vil genindføre stoltheden og selvværdet i en branche, der efter flere års sparerunder og rituel brok har tabt lidt af troen på sig selv
  2. Når man skruer på optikken, kommer sanserne i klemme. ’Drot og Marsk’ er tilbage på Det Kongelige Teater i en anno 2019-udgave, hvor publikum besnæres af stort drama og stor lyd, mens det kan være svært at høre og opfatte den forførende strøm, der driver værket
  3. Årets Reumert-show var godt teater for vennerne og en storslået selvfejring af dansk teater i krisetider. Spørgsmålet er, om det også var godt tv?
  4. Både i sit levede liv og som instruktør har Kasper Holten kredset om afstanden mellem den, man er, og den, man ville ønske, man var. Nu skal han være operachef ved verdensscenen Royal Opera House. Det er han stolt af. Smigret over. Det erkender han. Og den selverkendelse hjælper ham til at indse, at smigeren varmer i 14 dage, og så er der fem hårde år bagefter
  5. De hårde anmeldelser var ikke det, den danske succesinstruktør Kasper Holten havde drømt om i forbindelse med sin debut på Royal Opera House i London i mandags. Men han er alligevel stolt af sin forestilling
  6. Det er svært at huske Morten Hesseldahls tid som teaterchef for Det Kongelige Teater for noget godt. Smadrelisten er lang. Så nationalscenens bestyrelse indser vel nu, at den næste teaterchef skal være et menneske med kærlighed til scenekunsten
  7. Den danske Don Juan har det skidt. Forførerens umådeholdne livsappetit harmonerer dårligt med danskernes nivellerende navlepilleri, lyder vurderingen. I Kasper Holtens operafilm 'Juan' og i Mungo Parks urpremiere på 'Forførerens Dagbog' får den magelige dansker en opsang
  8. Tjajkovskijs lyriske scener over Aleksandr Pusjkins versroman ’Eugene Onegin’ blev snarere en tragisk dårlig end en tragisk ulykkelig forestilling i Kasper Holtens længe ventede instruktørdebut