I en ny interviewserie spørger Information næste generations kunstnere, skuespillere og forfattere, hvor kunstuddannelserne såvel som kulturen er på vej hen. Kunstner Noah Umur Kanber drømmer om flere sommerfugle, flere eventyr – og flere grin efter hårde tider
Kunstfondens støtte til en udstilling af den skandaleombruste Katrine Dirckinck-Holmfeld har bragt sindene i kog. Men måske er det klogeste at gøre, hvad fonden gør. Det sender et stærkt signal om, at den ikke ligger under for gruppepresset i debatten, skriver sceneinstruktør Katrine Wiedemann i denne klumme
En daværende institutleder fra Kunstakademiet og hendes 1.000 støtter fra kunstlivet anerkendte ikke den såkaldte ’bustehappening’ som hærværk. Nu er hun tiltalt, og det er fint, for end ikke den frie kunst er hævet over loven
Kunst kan sagtens provokere uden at bryde lovens rammer, men det kræver, at kunstneren ikke forfalder til de lette løsninger. Det er skadeligt for kunstens fremtid, hvis kunsten kun udbredes som et ulovligt og konfliktskabende fænomen, skriver kunstner Kristian Marstal i dette debatindlæg
Informations litteraturredaktør kritiserer Statens Museum for Kunst for at reducere værkerne til deres kulturelle, koloniale kontekst. Men der er intet nyt i dette, og det er noget, museerne altid har gjort, skriver kunstner Kristian Marstal i dette debatindlæg
Den identitetspolitiske venstrefløj vil destruere fortidens belastede symboler, mens den nationalkonservative højrefløj feticherer dem. Hvad hvis det mest frigørende ville være at ignorere dem?
Hvad er op og ned i den omdiskuterede sag om den stjålne og druknede Frederik V-buste fra Det Kongelige Danske Kunstakademi? Var det et uvurderligt kunstværk eller en ubetydelig kopi? Hvorfor er en institutleder blevet bortvist? Og hænger det sammen med al den ballade, der har været den seneste tid om akademiet? Læs svarene her
De, der for nylig smed en gipsbuste af Frederik V i havnen, har ret i, at det er nødvendigt at forholde sig til kolonihistorien. Men med aktionen opnår de ikke andet end at flytte fokus fra historisk uretfærdighed til deres eget kiksede greb
Anonyme kunstnere har smidt en gipsbuste af kongen fra 1754 i havnen. Kan vandalismen have gode kritiske potentialer som kunst? Og vil happeningen gøre verden, eller Kunstakademiet, til et bedre sted? Kunstredaktøren anmelder værket, hvis det da er et værk
I en ny interviewserie spørger Information næste generations kunstnere, skuespillere og forfattere, hvor kunstuddannelserne såvel som kulturen er på vej hen. Kunstner Noah Umur Kanber drømmer om flere sommerfugle, flere eventyr – og flere grin efter hårde tider
Anonyme kunstnere har smidt en gipsbuste af kongen fra 1754 i havnen. Kan vandalismen have gode kritiske potentialer som kunst? Og vil happeningen gøre verden, eller Kunstakademiet, til et bedre sted? Kunstredaktøren anmelder værket, hvis det da er et værk
Hvad er op og ned i den omdiskuterede sag om den stjålne og druknede Frederik V-buste fra Det Kongelige Danske Kunstakademi? Var det et uvurderligt kunstværk eller en ubetydelig kopi? Hvorfor er en institutleder blevet bortvist? Og hænger det sammen med al den ballade, der har været den seneste tid om akademiet? Læs svarene her
Kunstfondens støtte til en udstilling af den skandaleombruste Katrine Dirckinck-Holmfeld har bragt sindene i kog. Men måske er det klogeste at gøre, hvad fonden gør. Det sender et stærkt signal om, at den ikke ligger under for gruppepresset i debatten, skriver sceneinstruktør Katrine Wiedemann i denne klumme
De, der for nylig smed en gipsbuste af Frederik V i havnen, har ret i, at det er nødvendigt at forholde sig til kolonihistorien. Men med aktionen opnår de ikke andet end at flytte fokus fra historisk uretfærdighed til deres eget kiksede greb
En daværende institutleder fra Kunstakademiet og hendes 1.000 støtter fra kunstlivet anerkendte ikke den såkaldte ’bustehappening’ som hærværk. Nu er hun tiltalt, og det er fint, for end ikke den frie kunst er hævet over loven
Kunst kan sagtens provokere uden at bryde lovens rammer, men det kræver, at kunstneren ikke forfalder til de lette løsninger. Det er skadeligt for kunstens fremtid, hvis kunsten kun udbredes som et ulovligt og konfliktskabende fænomen, skriver kunstner Kristian Marstal i dette debatindlæg