Person

Katrine Marie Guldager

Suzanne Brøgger: Hvis man har fået et talent, må man også vælge de mennesker fra, som truer det

Ja, hvad koster den gave at være god til at skrive litteratur? Den koster mange menneskebrud, ødelæggelse af menneskelige relationer, tab af venner og familie. Men sådan må det være, siger Suzanne Brøgger i det første interview med Katrine Marie Guldager i en serie om litteraturens pris og konsekvens

Jeg tænker på Anne, som stadig er i Nicaragua. Om to uger vil hun være død

Forfatter Katrine Marie Guldager ser tilbage på dengang i 1987, da hun som 20-årig tog til Nicaragua midt i en borgerkrig

Katrine Marie Guldager skriver klart og usentimentalt om smerte i sin nye roman

Katrine Marie Guldagers nye roman ’Det samme og noget helt andet’ handler om den kamp for at overleve og blive til, som vi alle på hver sin måde bliver nødt til at gennemføre

Vores bud på en litteraturhistorie var aldrig tænkt som det sidste ord, men snarere som det første

Katrine Marie Guldagers kritik i sidste uges tillæg abonnerer på en i grunden temmelig gammeldags forestilling om litteraturen, hvor denne helst skal isoleres inde i et bogomslag, skriver de tre skribenter af Informations litteraturhistorie i deres svar på kritikken

Katrine Marie Guldager skriver simpelthen for godt til at skrive den her roman

Katrine Marie Guldager er i sin nye roman, ’Et rigtigt liv’, en ekstremt rutineret bilist, der kører overskudsagtigt rundt i sin Volvo – jeg forstår bare ikke, hvor hun vil tage mig hen

Folk

FOLK fra dagens avis

Sommerstatus

Bogverdenen puls slår i en anden takt, når det bliver sommer. Så nu gør vi boet op og gør status over forårets bogsæson med tillægget Sommerbøger

I Katrine Marie Guldagers nye roman bryder et moderimperium sammen

Katrine Marie Guldager skildrer morens svære afsked med morrollen i en roman, der er både parodi og kliché, smuk og original. Er det også den umodne og megalomane mors forvandling til et barn, hun skildrer?

Ridser i hjertet hos Anemonen

Teaterforestillingen ’Frøken Ignora eksploderer’ viser, hvordan Anemoneteatret altid har været optaget af at skildre børns følelser. Også de følelser, som de voksne ikke forstår

Iscenesat: Katrine Marie Guldager

Vi har givet forfatterne frihed til selv at bestemme, hvordan de vil fremtræde, og hvilken rolle de vil spille

Sider

Mest læste

  1. Ja, hvad koster den gave at være god til at skrive litteratur? Den koster mange menneskebrud, ødelæggelse af menneskelige relationer, tab af venner og familie. Men sådan må det være, siger Suzanne Brøgger i det første interview med Katrine Marie Guldager i en serie om litteraturens pris og konsekvens
  2. Katrine Marie Guldagers nye roman ’Det samme og noget helt andet’ handler om den kamp for at overleve og blive til, som vi alle på hver sin måde bliver nødt til at gennemføre
  3. Katrine Marie Guldager er i sin nye roman, ’Et rigtigt liv’, en ekstremt rutineret bilist, der kører overskudsagtigt rundt i sin Volvo – jeg forstår bare ikke, hvor hun vil tage mig hen
  4. Katrine Marie Guldagers nye roman leverer varen i form af underholdning og etisk funderet samtidskritik
  5. Forfatteren Katrine Marie Guldagers far døde, da hun var 21 år gammel. Tabet af ham har i høj grad præget både hendes liv og hendes forfatterskab
  6. Forfatter Katrine Marie Guldager ser tilbage på dengang i 1987, da hun som 20-årig tog til Nicaragua midt i en borgerkrig
  7. Katrine Marie Guldager skildrer morens svære afsked med morrollen i en roman, der er både parodi og kliché, smuk og original. Er det også den umodne og megalomane mors forvandling til et barn, hun skildrer?
  8. Katrine Marie Guldagers unikke fortællerstemme er på én gang lyrisk og belærende i romanen Ilden, der i forsonlig stil afslutter opgøret med familien i sjette bind af Køge-krøniken. Dog er det vist fortsat kvinderne, der bærer kærlighedens utopi