Nu mangler vi bare, at det igen bliver muligt at rejse rundt i Europa med nattog, som både er klimavenligt og en praktisk rejseform. Hvad der er brug for, er fremfor alt politisk vilje, så flere kan tage på kulturrejse
Efter en årrække med den ene store krise efter den anden er det simpelthen svært at engagere sig. Der er tomt i hovedet. Ingen adrenalin. Intet rush. Empatien udebliver, man er følelsesløs
Jeg hopper fra sten til sten og kan til nød betale min husleje, selv om jeg er en af landets bedst betalte instruktører. Kunstneres arbejdsliv passer ikke ind i systemerne, og det håber jeg, at en kommende kulturminister vil sætte sig ind i
Dansk teaters 300-års jubilæum er blevet grundigt fejret – fra ’Jeppe på Bjerget’ som slotsudflugt til ’Den Vægelsindede’ som datingcomedy. Og med en manisk Holberg, der formildes af en munter kvinde med kaffe i ’Den Poetiske Raptus’
Da teaterinstruktør Katrine Wiedemann endelig sagde ja til at instruere et Holberg-stykke, blev hun overrasket over, hvor meget hun kunne kende sig selv i ’Den Vægelsindede’. Holberg var selv vægelsindet, og det gavner i stykket, som han aldrig helt fik hold på. 300 år senere giver ’Den Vægelsindede’ Katrine Wiedemann den sjoveste tid i en prøvesal, hun nogensinde har haft
Kunstfondens støtte til en udstilling af den skandaleombruste Katrine Dirckinck-Holmfeld har bragt sindene i kog. Men måske er det klogeste at gøre, hvad fonden gør. Det sender et stærkt signal om, at den ikke ligger under for gruppepresset i debatten, skriver sceneinstruktør Katrine Wiedemann i denne klumme
Nogen mener, at identitetspolitik fylder for meget og ødelægger for meget. Det siger ny stor antologi også – men den ender med selv at blive del af problemet
Når kulturlivet lukkes ned, sker det med et skuldertræk, selv blandt branchens egne folk. Som om vi godt selv ved, at vi ikke er så vigtige, som vi troede. Men måske har kulturen faktisk en højere stjerne i dansk toppolitik, end nederlagsfortællingen tilsiger, skriver sceneinstruktør Katrine Wiedemann i denne klumme
I denne sæsons sidste ordinære Radio Information skal vi tale om en animeret tv-serie, der er morsom, begavet og ækel. Og om løngabet, klimabevægelsen og europæisk kultur for alle pengene
Nogen mener, at identitetspolitik fylder for meget og ødelægger for meget. Det siger ny stor antologi også – men den ender med selv at blive del af problemet
Kombinationen af true crime-genren og podcast er foruroligende. Podcast brander nemlig true crime-genren som noget mere raffineret, sofistikeret og intellektuelt lødigt, selv om den fostrer afstumpetheden i os uanset medie, skriver sceneinstruktør Katrine Wiedemann i dette debatindlæg
Livets problemer løser sig ikke, bare fordi vi lever i et af verdens rigeste samfund. Alligevel er det skamfuldt at være svag og ulykkelig. Måske er den nye offerkultur et udtryk for, at vi ikke gør plads til den naturlige lidelse, skriver sceneinstruktør Katrine Wiedemann i dette debatindlæg
Den elegante skuespiller Lily Weiding fik alle de roller, hun kunne ønske sig. Men det var ikke mindst hendes rolle som instruktør af Beckett og som sparringspartner for Morten Grunwald, der satte afgørende præg på den danske teaterhistorie
Ikke alt true crime er så kritisabelt, som Katrine Wiedemann mener. Hvis det er produceret ordenligt, kan det give et vigtigt indblik i de mørkere sider af vores menneskelighed, skriver tv-producent Jesper H. Grand i dette debatindlæg
Nu mangler vi bare, at det igen bliver muligt at rejse rundt i Europa med nattog, som både er klimavenligt og en praktisk rejseform. Hvad der er brug for, er fremfor alt politisk vilje, så flere kan tage på kulturrejse
Det er kampen fra film til film, der skal sikre, at Zentropa også overlever i fremtiden, siger direktør Peter Aalbæk Jensen i anledning af, at selskabet fylder 10 år
Kunstfondens støtte til en udstilling af den skandaleombruste Katrine Dirckinck-Holmfeld har bragt sindene i kog. Men måske er det klogeste at gøre, hvad fonden gør. Det sender et stærkt signal om, at den ikke ligger under for gruppepresset i debatten, skriver sceneinstruktør Katrine Wiedemann i denne klumme