Person

Katrine Wiedemann

Artikler
Klumme
17. marts 2023

’Operarejsen’ minder os om, hvor fedt det er at rejse med tog

Nu mangler vi bare, at det igen bliver muligt at rejse rundt i Europa med nattog, som både er klimavenligt og en praktisk rejseform. Hvad der er brug for, er fremfor alt politisk vilje, så flere kan tage på kulturrejse
Vennerne Allan Gravgaard Madsen, Rasmus Bruun og Frederik Cilius tager toget rundt i Europa i anden sæson af DR’s glimrende ’Operarejsen’.
Kommentar
16. december 2022

Er det nu, vi må tage en pause fra at forholde os til verdens katastrofer?

Efter en årrække med den ene store krise efter den anden er det simpelthen svært at engagere sig. Der er tomt i hovedet. Ingen adrenalin. Intet rush. Empatien udebliver, man er følelsesløs
Det eneste skrækscenarie, der lige nu kan overtrumfe de gældende, er en forestående atomkrig, skriver Katrine Wiedemann.
Klumme
4. november 2022

Mit ønske til den kommende kulturminister er, at de sætter sig ind i kunstneres arbejdsliv

Jeg hopper fra sten til sten og kan til nød betale min husleje, selv om jeg er en af landets bedst betalte instruktører. Kunstneres arbejdsliv passer ikke ind i systemerne, og det håber jeg, at en kommende kulturminister vil sætte sig ind i
Kunst og kultur skal på banen igen i det politiske liv, og det kan kun gå for langsomt, skriver Katrine Wiedemann i denne klumme.
Anmeldelse
28. september 2022

Holberg holder fremtiden åben

Dansk teaters 300-års jubilæum er blevet grundigt fejret – fra ’Jeppe på Bjerget’ som slotsudflugt til ’Den Vægelsindede’ som datingcomedy. Og med en manisk Holberg, der formildes af en munter kvinde med kaffe i ’Den Poetiske Raptus’
Anders Juul spiller den maniske Holberg, da han pludselig rammes af skrivelidenskab og skriver mere end 25 komedier på fem år, i’ Den poetiske raptus’ på Folketeatret.
Interview
19. august 2022

Katrine Wiedemann instruerer Holberg: »Jeg har ikke grinet så meget, siden jeg som teenager første gang røg pot«

Da teaterinstruktør Katrine Wiedemann endelig sagde ja til at instruere et Holberg-stykke, blev hun overrasket over, hvor meget hun kunne kende sig selv i ’Den Vægelsindede’. Holberg var selv vægelsindet, og det gavner i stykket, som han aldrig helt fik hold på. 300 år senere giver ’Den Vægelsindede’ Katrine Wiedemann den sjoveste tid i en prøvesal, hun nogensinde har haft
Da teaterinstruktør Katrine Wiedemann endelig sagde ja til at instruere et Holberg-stykke, blev hun overrasket over, hvor meget hun kunne kende sig selv i ’Den Vægelsindede’. Holberg var selv vægelsindet, og det gavner i stykket, som han aldrig helt fik hold på. 300 år senere giver ’Den Vægelsindede’ Katrine Wiedemann den sjoveste tid i en prøvesal, hun nogensinde har haft
Klumme
23. maj 2022

Støtten til bustekunstner Katrine Dirckinck-Holmfeld er en sejr for den ubegrænsede kunst

Kunstfondens støtte til en udstilling af den skandaleombruste Katrine Dirckinck-Holmfeld har bragt sindene i kog. Men måske er det klogeste at gøre, hvad fonden gør. Det sender et stærkt signal om, at den ikke ligger under for gruppepresset i debatten, skriver sceneinstruktør Katrine Wiedemann i denne klumme
»Det bliver interessant at se Katrine Dirckinck-Holmfelds nye værk, fordi muligheden for, at hun overrasker, findes. Det skal ikke være sådan, at du er udelukket fra støtte, fordi du har skabt høj sø i den offentlige debat,« skriver Katrine Wiedemann i denne klumme.
Anmeldelse
22. april 2022

Vi har brug for fagligt velfunderede undersøgelser af identitetspolitik. Det er ikke denne bog

Nogen mener, at identitetspolitik fylder for meget og ødelægger for meget. Det siger ny stor antologi også – men den ender med selv at blive del af problemet
Nogen mener, at identitetspolitik fylder for meget og ødelægger for meget. Det siger ny stor antologi også – men den ender med selv at blive del af problemet
Klumme
14. januar 2022

Mette Frederiksens Instagram lyser af velvilje over for kunsten. Lad os da tage hende på ordet

Når kulturlivet lukkes ned, sker det med et skuldertræk, selv blandt branchens egne folk. Som om vi godt selv ved, at vi ikke er så vigtige, som vi troede. Men måske har kulturen faktisk en højere stjerne i dansk toppolitik, end nederlagsfortællingen tilsiger, skriver sceneinstruktør Katrine Wiedemann i denne klumme
Når kulturlivet lukkes ned, sker det med et skuldertræk, selv blandt branchens egne folk. Som om vi godt selv ved, at vi ikke er så vigtige, som vi troede. Men måske har kulturen faktisk en højere stjerne i dansk toppolitik, end nederlagsfortællingen tilsiger, skriver sceneinstruktør Katrine Wiedemann i denne klumme
Kommentar
1. oktober 2021

Museerne har endelig fundet kvinders værker frem, lad os give dem en chance, før vi bliver trætte af temaet

De danske museer får på puklen for at reklamere med kunst lavet af kvinder. Men kritikken lugter af æstetisk snæversyn
Lene Adler Petersens værk fra 1976 ’Tingene din historie, befri dig for tingene’, der lige nu kan ses på SMK’s udstilling ’Efter stilheden’.
Podcast
3. juli 2021

Podcast: Rick og Morty, sygeplejestrejken og klimaaktivismen i et vadested

I denne sæsons sidste ordinære Radio Information skal vi tale om en animeret tv-serie, der er morsom, begavet og ækel. Og om løngabet, klimabevægelsen og europæisk kultur for alle pengene
Fotos: HBO Nordic og Sarah Hartvigsen Juncker

Sider