Person

Katrine Wiedemann

True crime gør os klogere på menneskets mørke sider

Ikke alt true crime er så kritisabelt, som Katrine Wiedemann mener. Hvis det er produceret ordenligt, kan det give et vigtigt indblik i de mørkere sider af vores menneskelighed, skriver tv-producent Jesper H. Grand i dette debatindlæg

True crime lærer os, at det er OK at bruge andres død onanistisk

Kombinationen af true crime-genren og podcast er foruroligende. Podcast brander nemlig true crime-genren som noget mere raffineret, sofistikeret og intellektuelt lødigt, selv om den fostrer afstumpetheden i os uanset medie, skriver sceneinstruktør Katrine Wiedemann i dette debatindlæg

Vi bør gøre os selv den tjeneste at se døden i øjnene hver eneste dag

Omverdenen har misforstået alderdommen. Det gamle menneske, som ser så klichéagtigt gammelt ud, er et ungt menneske fanget i den samme krop, som bare ikke virker længere. Heldigvis findes ånden, og den er en urørlig gave, som vi yngre bør dyrke, skriver Katrine Wiedemann i dette debatindlæg

Vi pådutter de unge vores angst, når vi bilder dem ind, at alt er foranderligt

Min generation er endnu ikke kommet sig over, at de lukkede posthuset, nedlagde fastnettelefonen, skrottede cd’en og lukkede Blockbuster. Men det skal ikke ligge de unge til last, at vi ikke kan overskue vores eget liv, skriver teaterinstruktør Katrine Wiedemann i dette debatindlæg

Butikken for håb og lys

Man ser ofte ældre instruktører foretrække at lave komedier frem for tragedier. Hvorfor tiltrækkes man mod den lyse fortælling, når man bliver ældre?

Skilsmisse er et trafikuheld imellem generationer

En skilsmisse er ikke, når man går fra hinanden og siger det til børnene. Det er en adskillelsesbevægelse, der gentages, hver gang børnene har skiftedag og flytter fra den ene forældre til den anden

Den skjulte Knausgård

Min kamp bliver en invitation til hykleri og skinhellighed, en mulighed for læserne til, via stedfortræder, at bryste sig med en falsk selvindsigts mod.

Et mord begået med sløv kniv

En lang vinter i dansk teater er ved at være forbi
Essay

Verden mangler en fortæller

Da terrorister angreb satiremagasinet Charlie Hebdo i Paris, var Katrine Wiedemann midt i de afgørende prøver på sin forestilling ’Farlige Forbindelser’ på Residenztheater i München. Hun forstår ikke den efterfølgende europæiske ophidselse. Vi farer vild i medie-nuet, mens vi har brug for at genvinde fodfæstet – og det kan de klassiske tekster bruges til, mener hun

Tragisk Shakespeare med happy end

Natalie Madueños flotte ben under en lårkort kjole for øjnene af Esben Smeds jaloux ægtemand bliver afgørende for Katrine Wiedemanns greb på Shakespeares ’Et Vintereventyr’. Men det er Mikkel Arndt, der hiver forestillingen i land som tragedie – og Ditte Hansen, der sikrer, at den også bliver en komedie

Sider

Mest læste

  1. Kombinationen af true crime-genren og podcast er foruroligende. Podcast brander nemlig true crime-genren som noget mere raffineret, sofistikeret og intellektuelt lødigt, selv om den fostrer afstumpetheden i os uanset medie, skriver sceneinstruktør Katrine Wiedemann i dette debatindlæg
  2. Ikke alt true crime er så kritisabelt, som Katrine Wiedemann mener. Hvis det er produceret ordenligt, kan det give et vigtigt indblik i de mørkere sider af vores menneskelighed, skriver tv-producent Jesper H. Grand i dette debatindlæg
  3. En skilsmisse er ikke, når man går fra hinanden og siger det til børnene. Det er en adskillelsesbevægelse, der gentages, hver gang børnene har skiftedag og flytter fra den ene forældre til den anden
  4. Katrine Wiedemann tolker Brecht på Det Kgl. Teater med foroverbøjede kroppe på flugt fra krigen - i fascinerende og forfærdende løb
  5. Omverdenen har misforstået alderdommen. Det gamle menneske, som ser så klichéagtigt gammelt ud, er et ungt menneske fanget i den samme krop, som bare ikke virker længere. Heldigvis findes ånden, og den er en urørlig gave, som vi yngre bør dyrke, skriver Katrine Wiedemann i dette debatindlæg
  6. Katrine Wiedemann har åbnet døren til Strindberg i en svimlende smuk og smertefortættet drømmeforestilling
  7. ’Jeg vil først og fremmest gerne overleve,’ skriver teaterinstruktøren Katrine Wiedemann i sin medrivende og rå bog om, hvordan teatret er ved at tage livet af hende
  8. Katrine Wiedemann har tumlet med Shakespeare i vandkanten, så ‘Stormen’ er blevet et lysende smukt eventyr om lyst og forelskelse