Person

Katrine Wiedemann

Podcast: Rick og Morty, sygeplejestrejken og klimaaktivismen i et vadested

I denne sæsons sidste ordinære Radio Information skal vi tale om en animeret tv-serie, der er morsom, begavet og ækel. Og om løngabet, klimabevægelsen og europæisk kultur for alle pengene

Fra de sjofle vittigheder til magt og døden: Katrine Wiedemann er besat af William Shakespeare

’Kong Lear’ er kendt som det måske sorteste af Shakespeares stykker. Men for instruktør Katrine Wiedemann er der en stor glæde i at arbejde med en tekst, der sætter ord på alderdommens afmagt, magtens opportunisme og det mest barske i livet. »Det er der for mig noget enormt håbefuldt i,« siger hun
Nekrolog

Lily Weiding er død, 96 år gammel: Hun var en kvinde, man tilbad

Den elegante skuespiller Lily Weiding fik alle de roller, hun kunne ønske sig. Men det var ikke mindst hendes rolle som instruktør af Beckett og som sparringspartner for Morten Grunwald, der satte afgørende præg på den danske teaterhistorie

De ’fornuftige’ løsninger under corona har skabt en vanvittig og pervers virkelighed

’Fornuften’ under corona føles som vanvid. Det asociale er blevet normalt, og situationen beskrives som en katastrofe uden at have nogen ydre tegn derpå. Den psykiske mistrivsel skyldes måske ikke kun ensomhed, men også denne virkelighedsforvrængning, skriver sceneinstruktør Katrine Wiedemann i denne klumme

Et samfund, hvor vi ikke tager vores friheder for givet, er et lykkeligt samfund

De fleste af os er mere end godt trætte af coronakrisen. Men den har også sat så mange begrænsninger på vores liv, at vi igen lærer at værdsætte de små ting – eller blot nyder at længes efter det, vi savner, skriver sceneinstruktør Katrine Wiedemann i denne klumme

Hans Bonde er på eksplicit kollision med »den nye feminisme«

Idrætshistorieprofessor og maskulinitetsforsker Hans Bondes nye bog om fifty-fifty-kulturens krav om en ligelig kønsrepræsentation på alle samfundshylder skal nok vække behørigt postyr i den hjemlige andedam. Men den polemiske og alenlange bog er desværre fattig på selvkritik og metarefleksion

Krisen er en gave, men den giver først tilbage, når du har tabt dig selv

Dem, jeg kender, der klarer det her bedst, har sat deres ambitioner ned til et minimum. Og det er ikke en skam. Alle dem, der knokler på, som om intet var hændt, risikerer at få mindst ud af denne krævende og enestående tid, skriver sceneinstruktør Katrine Wiedemann i dette debatindlæg

Det er noget lort at være menneske. Det kan man bare ikke sige til nogen

Livets problemer løser sig ikke, bare fordi vi lever i et af verdens rigeste samfund. Alligevel er det skamfuldt at være svag og ulykkelig. Måske er den nye offerkultur et udtryk for, at vi ikke gør plads til den naturlige lidelse, skriver sceneinstruktør Katrine Wiedemann i dette debatindlæg

True crime gør os klogere på menneskets mørke sider

Ikke alt true crime er så kritisabelt, som Katrine Wiedemann mener. Hvis det er produceret ordenligt, kan det give et vigtigt indblik i de mørkere sider af vores menneskelighed, skriver tv-producent Jesper H. Grand i dette debatindlæg

True crime lærer os, at det er OK at bruge andres død onanistisk

Kombinationen af true crime-genren og podcast er foruroligende. Podcast brander nemlig true crime-genren som noget mere raffineret, sofistikeret og intellektuelt lødigt, selv om den fostrer afstumpetheden i os uanset medie, skriver sceneinstruktør Katrine Wiedemann i dette debatindlæg

Sider

Mest læste

  1. I denne sæsons sidste ordinære Radio Information skal vi tale om en animeret tv-serie, der er morsom, begavet og ækel. Og om løngabet, klimabevægelsen og europæisk kultur for alle pengene
  2. ’Kong Lear’ er kendt som det måske sorteste af Shakespeares stykker. Men for instruktør Katrine Wiedemann er der en stor glæde i at arbejde med en tekst, der sætter ord på alderdommens afmagt, magtens opportunisme og det mest barske i livet. »Det er der for mig noget enormt håbefuldt i,« siger hun
  3. Den elegante skuespiller Lily Weiding fik alle de roller, hun kunne ønske sig. Men det var ikke mindst hendes rolle som instruktør af Beckett og som sparringspartner for Morten Grunwald, der satte afgørende præg på den danske teaterhistorie
  4. Idrætshistorieprofessor og maskulinitetsforsker Hans Bondes nye bog om fifty-fifty-kulturens krav om en ligelig kønsrepræsentation på alle samfundshylder skal nok vække behørigt postyr i den hjemlige andedam. Men den polemiske og alenlange bog er desværre fattig på selvkritik og metarefleksion
  5. Katrine Wiedemann tolker Brecht på Det Kgl. Teater med foroverbøjede kroppe på flugt fra krigen - i fascinerende og forfærdende løb
  6. Livets problemer løser sig ikke, bare fordi vi lever i et af verdens rigeste samfund. Alligevel er det skamfuldt at være svag og ulykkelig. Måske er den nye offerkultur et udtryk for, at vi ikke gør plads til den naturlige lidelse, skriver sceneinstruktør Katrine Wiedemann i dette debatindlæg
  7. Per Scheel-Krüger har instrueret 'Evil Living'- en tragikomisk ordløs kærlighedshistorie - på Kaleidoskop
  8. Min kamp bliver en invitation til hykleri og skinhellighed, en mulighed for læserne til, via stedfortræder, at bryste sig med en falsk selvindsigts mod.