Person

Katrine Wiedemann

Klumme
23. maj 2022

Støtten til bustekunstner Katrine Dirckinck-Holmfeld er en sejr for den ubegrænsede kunst

Kunstfondens støtte til en udstilling af den skandaleombruste Katrine Dirckinck-Holmfeld har bragt sindene i kog. Men måske er det klogeste at gøre, hvad fonden gør. Det sender et stærkt signal om, at den ikke ligger under for gruppepresset i debatten, skriver sceneinstruktør Katrine Wiedemann i denne klumme
»Det bliver interessant at se Katrine Dirckinck-Holmfelds nye værk, fordi muligheden for, at hun overrasker, findes. Det skal ikke være sådan, at du er udelukket fra støtte, fordi du har skabt høj sø i den offentlige debat,« skriver Katrine Wiedemann i denne klumme.
Anmeldelse
22. april 2022

Vi har brug for fagligt velfunderede undersøgelser af identitetspolitik. Det er ikke denne bog

Nogen mener, at identitetspolitik fylder for meget og ødelægger for meget. Det siger ny stor antologi også – men den ender med selv at blive del af problemet
Nogen mener, at identitetspolitik fylder for meget og ødelægger for meget. Det siger ny stor antologi også – men den ender med selv at blive del af problemet
Klumme
14. januar 2022

Mette Frederiksens Instagram lyser af velvilje over for kunsten. Lad os da tage hende på ordet

Når kulturlivet lukkes ned, sker det med et skuldertræk, selv blandt branchens egne folk. Som om vi godt selv ved, at vi ikke er så vigtige, som vi troede. Men måske har kulturen faktisk en højere stjerne i dansk toppolitik, end nederlagsfortællingen tilsiger, skriver sceneinstruktør Katrine Wiedemann i denne klumme
Når kulturlivet lukkes ned, sker det med et skuldertræk, selv blandt branchens egne folk. Som om vi godt selv ved, at vi ikke er så vigtige, som vi troede. Men måske har kulturen faktisk en højere stjerne i dansk toppolitik, end nederlagsfortællingen tilsiger, skriver sceneinstruktør Katrine Wiedemann i denne klumme
Kommentar
1. oktober 2021

Museerne har endelig fundet kvinders værker frem, lad os give dem en chance, før vi bliver trætte af temaet

De danske museer får på puklen for at reklamere med kunst lavet af kvinder. Men kritikken lugter af æstetisk snæversyn
Lene Adler Petersens værk fra 1976 ’Tingene din historie, befri dig for tingene’, der lige nu kan ses på SMK’s udstilling ’Efter stilheden’.
Podcast
3. juli 2021

Podcast: Rick og Morty, sygeplejestrejken og klimaaktivismen i et vadested

I denne sæsons sidste ordinære Radio Information skal vi tale om en animeret tv-serie, der er morsom, begavet og ækel. Og om løngabet, klimabevægelsen og europæisk kultur for alle pengene
Fotos: HBO Nordic og Sarah Hartvigsen Juncker
Interview
3. juli 2021

Fra de sjofle vittigheder til magt og døden: Katrine Wiedemann er besat af William Shakespeare

’Kong Lear’ er kendt som det måske sorteste af Shakespeares stykker. Men for instruktør Katrine Wiedemann er der en stor glæde i at arbejde med en tekst, der sætter ord på alderdommens afmagt, magtens opportunisme og det mest barske i livet. »Det er der for mig noget enormt håbefuldt i,« siger hun
’Kong Lear’ er kendt som det måske sorteste af Shakespeares stykker. Men for instruktør Katrine Wiedemann er der en stor glæde i at arbejde med en tekst, der sætter ord på alderdommens afmagt, magtens opportunisme og det mest barske i livet. »Det er der for mig noget enormt håbefuldt i,« siger hun
Nekrolog
19. juni 2021

Lily Weiding er død, 96 år gammel: Hun var en kvinde, man tilbad

Den elegante skuespiller Lily Weiding fik alle de roller, hun kunne ønske sig. Men det var ikke mindst hendes rolle som instruktør af Beckett og som sparringspartner for Morten Grunwald, der satte afgørende præg på den danske teaterhistorie
Lily Weiding er hun død, 96 år gammel. Hun lod sig først pensionere som skuespiller, da hun var 83 år. Stadig på toppen og med ufravigelig disciplin i sin stærke stemme – efter en bemærkelsesværdig lykkelig skuespillerkarriere.
Klumme
5. marts 2021

De ’fornuftige’ løsninger under corona har skabt en vanvittig og pervers virkelighed

’Fornuften’ under corona føles som vanvid. Det asociale er blevet normalt, og situationen beskrives som en katastrofe uden at have nogen ydre tegn derpå. Den psykiske mistrivsel skyldes måske ikke kun ensomhed, men også denne virkelighedsforvrængning, skriver sceneinstruktør Katrine Wiedemann i denne klumme
De her unge, der ligger rundt om i sengene og følger mere eller mindre godt med i onlineundervisningen, er nogle, vi bør se op til og ikke tale ned til.
Klumme
15. januar 2021

Et samfund, hvor vi ikke tager vores friheder for givet, er et lykkeligt samfund

De fleste af os er mere end godt trætte af coronakrisen. Men den har også sat så mange begrænsninger på vores liv, at vi igen lærer at værdsætte de små ting – eller blot nyder at længes efter det, vi savner, skriver sceneinstruktør Katrine Wiedemann i denne klumme
»En tur i Matas, den eneste butik, som er åben i min del af Århus, er nu et rent eventyr. Jeg brugte forleden en halv time derinde uden formål. Personalet var forstående, imens jeg vendte og drejede hver en farverig indpakning. Det er ikke dårligt at leve i længslen,« skriver sceneinstruktør Katrine Wiedemann i denne klumme. 
Anmeldelse
9. oktober 2020

Hans Bonde er på eksplicit kollision med »den nye feminisme«

Idrætshistorieprofessor og maskulinitetsforsker Hans Bondes nye bog om fifty-fifty-kulturens krav om en ligelig kønsrepræsentation på alle samfundshylder skal nok vække behørigt postyr i den hjemlige andedam. Men den polemiske og alenlange bog er desværre fattig på selvkritik og metarefleksion
Gamle dages maskuline favorisering skal ikke afløses af en kompenserende og nutidig favorisering af kvindekønnet, skriver Hans Bonde.

Sider