Person

Ken Loach

Den sorte teenagepige får en stærkt tiltrængt stemme i ’Rocks’

Den strålende britiske film ’Rocks’ rækker tilbage til italiensk neorealisme fra 1940’erne og britisk køkkenvaskrealisme fra 1950’erne – og giver samtidig en værdig og nuanceret stemme til en af storbyens mest udsatte eksistenser, den sorte teenagepige

Kulturen kan gøre os klogere på det, der sker hos Amazon og nemlig.com: Her er fem anbefalinger

Konstant konkurrence og overvågning af medarbejderne er bare nogle af komponenterne i den nye platformsøkonomi. I Danmark er Nemlig.com kommet i mediernes søgelys, men tendensen er global. Vi giver her fem kulturanbefalinger, som giver et indblik i og kaster perspektiv på de nye arbejdsformer

Antologifilmen ’Small Axe’ er en kulturel og kunstnerisk milepæl om at være sort i Storbritannien

Den britiske filminstruktør Steve McQueen borer sig ind i hovedet på sine personer, så man føler sig som deltager i og ikke blot tilskuer til deres historier. Det gælder også hans seneste unikke projekt, ’Small Axe’, der består af fem film om vestindiske indvandrere og deres børn i London i 1970’erne og 1980’erne

Folkmusikeren Richard Dawson er ved at blive blind: »Jeg har ligesom et forspring, når det kommer til udvisket tænkning«

Det kan godt være, at den engelske folkmusiker Richard Dawson synger om socialrealistiske personager på sit seneste album. Men han har også sunget om soldater og prostituerede i året 500 og om en ånd i en colaflaske. Han nægter at fodre folk med holdninger, men vil gerne give dem redskaber til at være kritiske. Et af disse redskaber har han tilegnet sig på grund af sit svækkede syn

Richard Dawson er folkesangens geniale svar på Ken Loach og ’kitchen sink’-realismen

Hvis du i år kun vil høre ét album om den storbritiske tilstand, ét album med folkesang, ét album, der påtager sig singsongwriterkunstens tradition for socialt engagement, hvad så? Enkelt, min kære Watson, lyt til Richard Dawsons ’2020’

Pelle Dragsted: Derfor hader jeg kapitalismen

Højrefløjen besynger den kapitalistiske økonomi som frihedens arena. Ken Loachs nye film viser, at for dem, der sælger deres arbejdskraft, lurer tvang og ufrihed altid lige under overfladen. Filmen mindede mig om, hvorfor jeg hader kapitalismen, skriver klummeskribent Pelle Dragsted i dette debatindlæg
Interview

Ken Loach om ny film: Der er brug for en europæisk mobilisering af venstrefløjen

Den britiske venstrefløj har svigtet, mener Ken Loach, der sammen med sin faste manuskriptforfatter, Paul Laverty, er aktuel med en ny film om Storbritanniens fattigste. Information har mødt de to socialister, der har skrevet sig direkte ind i valgkampen op til parlamentsvalget her i december 2019
Anmeldelse

Ken Loachs ’Sorry We Missed You’ er fremragende hamsterhjulshorror fra den britiske arbejderklasse

Dagens samfund byder ikke på lykkelige slutninger for arbejderklassen i Ken Loach og Paul Lavertys hjerteskærende familiedrama, ’Sorry We Missed You’

Cannes skal ikke være politisk, men den må meget gerne, hvis filmkunsten også er det

Årets filmfestival har på én gang været meget politisk og holdt et højt kunstnerisk niveau. Det er den helt rigtige blanding i en tid med store sociale og samfundsmæssige forandringer

De gamle kendinge styrer i Cannes, men tænk, hvis Guldpalmen for første gang i 26 år går til en kvinde

De ellers så udskældte veteraner og Cannes-darlings har levet op til forventningerne på årets filmfestival. Det gælder Loach, Tarantino og Bellocchio, og det gælder i den grad Almodóvar. Men de yngre filmskabere har også kunnet følge med, ikke mindst en af de fire kvinder i hovedkonkurrencen, Céline Sciamma

Sider

Mest læste

  1. Konstant konkurrence og overvågning af medarbejderne er bare nogle af komponenterne i den nye platformsøkonomi. I Danmark er Nemlig.com kommet i mediernes søgelys, men tendensen er global. Vi giver her fem kulturanbefalinger, som giver et indblik i og kaster perspektiv på de nye arbejdsformer
  2. 'Dansk film mangler folk, der tør udtrykke sig selv så personligt som muligt,' siger filminstruktør Morten Giese. Det håber han at rette op på med debutfilmen 'Vanvittig Forelsket': En udansk fortælling om vrede og jalousi
  3. På fallittens rand spiller Nicolas Winding Refn trumfkortet ’Pusher 2’ ud, og imod alle odds er det blevet hans mest helstøbte og tilfredsstillende film til dato
  4. Det politiske engagement blomstrer i filmene i hovedkonkurrencen i Cannes, hvor ikke mindst franske Ladj Ly og britiske Ken Loach vækker opsigt med vrede og hjerteskærende historier om mennesker på kant med samfundet
  5. Livet er både tragisk og komisk, siger den britiske filmskaber Mike Leigh, der med premierefilmen 'Happy-Go-Lucky' har lavet sin første egentlige komedie
  6. Wall Street er befolket af gangstere. I hvert fald hvis man skal tro Andrew Dominik, der i sin Cannes-film, ’Killing Them Softly’, frækt bruger gangsterfilmen til at fortælle om et USA på randen af den økonomiske og moralske afgrund. Briten Ken Loach bruger derimod komedien til at argumentere for, at man skal give folk en chance til
  7. De ellers så udskældte veteraner og Cannes-darlings har levet op til forventningerne på årets filmfestival. Det gælder Loach, Tarantino og Bellocchio, og det gælder i den grad Almodóvar. Men de yngre filmskabere har også kunnet følge med, ikke mindst en af de fire kvinder i hovedkonkurrencen, Céline Sciamma
  8. Den britiske venstrefløj har svigtet, mener Ken Loach, der sammen med sin faste manuskriptforfatter, Paul Laverty, er aktuel med en ny film om Storbritanniens fattigste. Information har mødt de to socialister, der har skrevet sig direkte ind i valgkampen op til parlamentsvalget her i december 2019