Person

Kidd

Artikler
Anmeldelse
16. august 2021

ØreSound er det nærmeste, vi er kommet festivalfølelse under pandemien

Den nystartede festival på Amager stod lørdag i poppens og kærlighedens tegn, og rammerne var trods coronarestriktioner herligt intime
Bedst på ØreSound Festival var dansk-walisiske Drew Sycamore, der er hitpotent som Madonna i 1980’erne og cool som amerikanske St. Vincent. Men også Cheff Records, der for nylig er blevet genforenet og fejrer deres tiårsjubilæum, var leveringsdygtige i regnvejret.
Anmeldelse
19. oktober 2020

Kidd gør comeback på den danske musikscene – men er stadig frosset fast i en problematisk drengealder

Dem, der lyttede til Kidd fra starten, er blevet voksne, og det forsøgte den danske rapper også at være, da han fredag aften spillede sin første af otte koncerter i Store Vega i København. Det lykkedes bedst, når han brokkede sig over publikums mobiltelefoner
Fredag aften havde Kidd pakket setlisten med ny og gammel musik, da han spillede sin første af i alt otte koncerter i Store Vega.
Leder
4. marts 2019

Kunstnerne skal stå ved sig selv i deres parodier

Populærkulturens parodier handler ikke så meget om dem og det, der parodieres, men om at kunstnerne bag dem – hvis de tør – kan vokse ved at udspille sider af sig selv
Sanger Malte Ebert lavede i 2016 en festparade af pophits via sin fiktive karakter Gulddreng, der rådyrkede bling-bling, blær og banaliteter. Han spejlede danske kolleger på hitlisterne, men med et lille frækt overdrev. »Der var helt klart en frustration over at sidde og lave seriøs musik og så se, hvad der blev skamspillet på P3,« udtalte Ebert til Euroman, da han havde lagt Gulddreng-projektet bag sig for at lave musik som sig selv.
Interview
1. marts 2019

»Da man fandt ud af, at Gulddreng var en karakter, var det bare sådan: ’Nå, okay’«

For gymnasieeleverne Eske Freiesleben, Valdemar Münnicke og Johan Dahlerup er musikalske parodier som Gulddreng noget, man hører til fester og morer sig over i fællesskab. Ikke alene derhjemme og aldrig uden ironisk distance. To af dem har i øvrigt selv forsøgt sig med genren. »Det handlede om, at vi ville overdrive os selv«. Information sætter fokus på tidens nye fiktive karakterer, der har bragt ironien tilbage med et seriøst formål
I følge de tre gymnasieelever Eske Freiesleben (th), Valdemar Münnecke (midten) og Johan Dahlerup (tv) sker det ret hurtigt, at en kunstner, der opfinder en figur, bliver uinteressant, hvis selviscenesættelsen kommer til at fylde for meget. 
Feature
1. marts 2019

De har fået ironien ind med modermælken, nu bruger de den seriøst

Var Kidds drengerøvshiphop for sjov? Var Gulddrengs pophits en parodi? Og gør digterdebutanten Veronika Katinka Martzen grin med tidens digtere, med sig selv eller slet ikke nogen? Fiktive karakterer har bragt ironien tilbage i en ny form, der ikke nødvendigvis står i modsætning til det oprigtige. De nye kunstnere giver ironien et seriøst formål, siger hollandske forskere
Gulddreng lagde sig selv i graven som karakter i 2018. Siden har musikeren Malte Ebert lavet musik under eget navn. Med betydeligt mindre kommerciel succes.
Anmeldelse
19. juni 2015

Brænder for pengene, brænder systemet

Dansk hiphop leverer i disse år en ny systemkritik, hjemstavnsdigtning og socialrealisme. At det så foregår med lejlighedsvis storhedsvanvid, pengebegær, harsk maskulinitet og reelle eller metaforiske skydevåben, gør den ikke mindre relevant
Der er outsidervrede og storbyfortællinger i dansk rap, blandt andet fra Molotov Movement – fra venstre mod højre: Højer Øye, Benny Branco og Stepz (duoen MellemFingaMuzik) samt Gilli.
Anmeldelse
19. maj 2014

Lir eller stillingtagen

En politisk poet og en festabe med Simon Spies som skytsengel tørner sammen i denne uges danske rapudgivelser. Vakili vil lave tingene om, mens Kidd helst undgår spørgsmålet
Interview
4. juli 2013

Min kultur: Nicholas Westwood Kidd

»Jeg holder meget af Politikens og Informations hjemmesider. Og Weekendavisen. Men jeg må også sige, at jeg elsker at slukke hjernen med pornojournalistikken på eb.dk. Man kommer lidt til at føle sig som et overlegent menneske.«
Baggrund
22. december 2012

Smelten, svulmen og ulmen

Det var et år i ungdommens og generationsskiftets tegn her til lands. Og kvinder lynede trods underrepræsentation, mens en mand smeltede for åben skærm
Kidd er en af de markante unge musikere fra 2012. Her på Skanderborg Festival.
Anmeldelse
6. november 2012

’Det er fucking dumt!’

Andreas Johnsens CPH:DOX-aktuelle portrætfilm, Kidd Life, er en slående og nøgtern dokumentation af et kongerige, Danmark, der ikke har nok at gå op i, og af en lille, smuk, selvforvirret rappe-abe, Kidd

Sider

  • Anmeldelse
    19. oktober 2020

    Kidd gør comeback på den danske musikscene – men er stadig frosset fast i en problematisk drengealder

    Dem, der lyttede til Kidd fra starten, er blevet voksne, og det forsøgte den danske rapper også at være, da han fredag aften spillede sin første af otte koncerter i Store Vega i København. Det lykkedes bedst, når han brokkede sig over publikums mobiltelefoner
    Fredag aften havde Kidd pakket setlisten med ny og gammel musik, da han spillede sin første af i alt otte koncerter i Store Vega.
  • Interview
    1. marts 2019

    »Da man fandt ud af, at Gulddreng var en karakter, var det bare sådan: ’Nå, okay’«

    For gymnasieeleverne Eske Freiesleben, Valdemar Münnicke og Johan Dahlerup er musikalske parodier som Gulddreng noget, man hører til fester og morer sig over i fællesskab. Ikke alene derhjemme og aldrig uden ironisk distance. To af dem har i øvrigt selv forsøgt sig med genren. »Det handlede om, at vi ville overdrive os selv«. Information sætter fokus på tidens nye fiktive karakterer, der har bragt ironien tilbage med et seriøst formål
    I følge de tre gymnasieelever Eske Freiesleben (th), Valdemar Münnecke (midten) og Johan Dahlerup (tv) sker det ret hurtigt, at en kunstner, der opfinder en figur, bliver uinteressant, hvis selviscenesættelsen kommer til at fylde for meget. 
  • 1. november 2012

    Svært at være så god

    Kidd gik sidste år fra totalt ukendt musiker til hele Danmarks mediedarling på under et år. På dokumentarfilmfestivalen CPH:DOX, der begyndte i går, kan man nu se Andreas Johnsens film ’Kidd Life’, der har fulgt den dengang 21-åriges rejse, og de problemer en karruseltur i mediemøllen skabte
    I studiet. Kidd ’gør sin ting’ i studiet. Det skal dog hurtigt vise sig, at virkeligheden langt fra er så enkel, som den ofte bliver fremstillet i Kidds tekster.
  • Feature
    1. marts 2019

    De har fået ironien ind med modermælken, nu bruger de den seriøst

    Var Kidds drengerøvshiphop for sjov? Var Gulddrengs pophits en parodi? Og gør digterdebutanten Veronika Katinka Martzen grin med tidens digtere, med sig selv eller slet ikke nogen? Fiktive karakterer har bragt ironien tilbage i en ny form, der ikke nødvendigvis står i modsætning til det oprigtige. De nye kunstnere giver ironien et seriøst formål, siger hollandske forskere
    Gulddreng lagde sig selv i graven som karakter i 2018. Siden har musikeren Malte Ebert lavet musik under eget navn. Med betydeligt mindre kommerciel succes.
  • Anmeldelse
    6. november 2012

    ’Det er fucking dumt!’

    Andreas Johnsens CPH:DOX-aktuelle portrætfilm, Kidd Life, er en slående og nøgtern dokumentation af et kongerige, Danmark, der ikke har nok at gå op i, og af en lille, smuk, selvforvirret rappe-abe, Kidd
  • Anmeldelse
    19. juni 2015

    Brænder for pengene, brænder systemet

    Dansk hiphop leverer i disse år en ny systemkritik, hjemstavnsdigtning og socialrealisme. At det så foregår med lejlighedsvis storhedsvanvid, pengebegær, harsk maskulinitet og reelle eller metaforiske skydevåben, gør den ikke mindre relevant
    Der er outsidervrede og storbyfortællinger i dansk rap, blandt andet fra Molotov Movement – fra venstre mod højre: Højer Øye, Benny Branco og Stepz (duoen MellemFingaMuzik) samt Gilli.