Person

Kidd

Anmeldelse

Kidd gør comeback på den danske musikscene – men er stadig frosset fast i en problematisk drengealder

Dem, der lyttede til Kidd fra starten, er blevet voksne, og det forsøgte den danske rapper også at være, da han fredag aften spillede sin første af otte koncerter i Store Vega i København. Det lykkedes bedst, når han brokkede sig over publikums mobiltelefoner

Kunstnerne skal stå ved sig selv i deres parodier

Populærkulturens parodier handler ikke så meget om dem og det, der parodieres, men om at kunstnerne bag dem – hvis de tør – kan vokse ved at udspille sider af sig selv

»Da man fandt ud af, at Gulddreng var en karakter, var det bare sådan: ’Nå, okay’«

For gymnasieeleverne Eske Freiesleben, Valdemar Münnicke og Johan Dahlerup er musikalske parodier som Gulddreng noget, man hører til fester og morer sig over i fællesskab. Ikke alene derhjemme og aldrig uden ironisk distance. To af dem har i øvrigt selv forsøgt sig med genren. »Det handlede om, at vi ville overdrive os selv«. Information sætter fokus på tidens nye fiktive karakterer, der har bragt ironien tilbage med et seriøst formål

De har fået ironien ind med modermælken, nu bruger de den seriøst

Var Kidds drengerøvshiphop for sjov? Var Gulddrengs pophits en parodi? Og gør digterdebutanten Veronika Katinka Martzen grin med tidens digtere, med sig selv eller slet ikke nogen? Fiktive karakterer har bragt ironien tilbage i en ny form, der ikke nødvendigvis står i modsætning til det oprigtige. De nye kunstnere giver ironien et seriøst formål, siger hollandske forskere

Brænder for pengene, brænder systemet

Dansk hiphop leverer i disse år en ny systemkritik, hjemstavnsdigtning og socialrealisme. At det så foregår med lejlighedsvis storhedsvanvid, pengebegær, harsk maskulinitet og reelle eller metaforiske skydevåben, gør den ikke mindre relevant

Lir eller stillingtagen

En politisk poet og en festabe med Simon Spies som skytsengel tørner sammen i denne uges danske rapudgivelser. Vakili vil lave tingene om, mens Kidd helst undgår spørgsmålet

Min kultur: Nicholas Westwood Kidd

»Jeg holder meget af Politikens og Informations hjemmesider. Og Weekendavisen. Men jeg må også sige, at jeg elsker at slukke hjernen med pornojournalistikken på eb.dk. Man kommer lidt til at føle sig som et overlegent menneske.«

Smelten, svulmen og ulmen

Det var et år i ungdommens og generationsskiftets tegn her til lands. Og kvinder lynede trods underrepræsentation, mens en mand smeltede for åben skærm

’Det er fucking dumt!’

Andreas Johnsens CPH:DOX-aktuelle portrætfilm, Kidd Life, er en slående og nøgtern dokumentation af et kongerige, Danmark, der ikke har nok at gå op i, og af en lille, smuk, selvforvirret rappe-abe, Kidd

Svært at være så god

Kidd gik sidste år fra totalt ukendt musiker til hele Danmarks mediedarling på under et år. På dokumentarfilmfestivalen CPH:DOX, der begyndte i går, kan man nu se Andreas Johnsens film ’Kidd Life’, der har fulgt den dengang 21-åriges rejse, og de problemer en karruseltur i mediemøllen skabte

Sider

Mest læste

  1. Dansk hiphop leverer i disse år en ny systemkritik, hjemstavnsdigtning og socialrealisme. At det så foregår med lejlighedsvis storhedsvanvid, pengebegær, harsk maskulinitet og reelle eller metaforiske skydevåben, gør den ikke mindre relevant
  2. For gymnasieeleverne Eske Freiesleben, Valdemar Münnicke og Johan Dahlerup er musikalske parodier som Gulddreng noget, man hører til fester og morer sig over i fællesskab. Ikke alene derhjemme og aldrig uden ironisk distance. To af dem har i øvrigt selv forsøgt sig med genren. »Det handlede om, at vi ville overdrive os selv«. Information sætter fokus på tidens nye fiktive karakterer, der har bragt ironien tilbage med et seriøst formål
  3. Var Kidds drengerøvshiphop for sjov? Var Gulddrengs pophits en parodi? Og gør digterdebutanten Veronika Katinka Martzen grin med tidens digtere, med sig selv eller slet ikke nogen? Fiktive karakterer har bragt ironien tilbage i en ny form, der ikke nødvendigvis står i modsætning til det oprigtige. De nye kunstnere giver ironien et seriøst formål, siger hollandske forskere
  4. Dem, der lyttede til Kidd fra starten, er blevet voksne, og det forsøgte den danske rapper også at være, da han fredag aften spillede sin første af otte koncerter i Store Vega i København. Det lykkedes bedst, når han brokkede sig over publikums mobiltelefoner
  5. Populærkulturens parodier handler ikke så meget om dem og det, der parodieres, men om at kunstnerne bag dem – hvis de tør – kan vokse ved at udspille sider af sig selv