Person

Kim Bodnia

Artikler
Anmeldelse
17. april 2020

Psykopat er i lære som menneske, og menneske er i lære som psykopat i ’Killing Eve’

I tredje sæson af den moderne tv-serie-noir ’Killing Eve’ vil agenten Eve og lejemorderen Villanelle stadig ikke erkende, at de elsker og begærer hinanden. Og så er det jo godt, at de begge er så fascinerende figurer, og at dynamikken mellem dem er så gnistrende
Villanelle (Jodie Comer, tv.) tager farvestrålende midler i brug, da hun igen begynder at dræbe for penge i tredje sæson af ’Killing Eve’. 
Anmeldelse
4. maj 2018

’Killing Eve’ er begavet, legesyg og sexet

En kvindelig efterretningsagent jager en kvindelig lejemorder i den skæve, sorthumoristiske og meget underholdende tv-serie, ’Killing Eve’
Sandra Oh spiller efterretningsagenten Eve Polastri i den legesyge og sorthumoristiske thrillerserie ’Killing Eve’.
Baggrund
19. december 2013

Året der gik 2013

Dansk film sælger masser af biografbilletter, men ser man nærmere på filmåret 2013, mangler der trods Lars von Triers nymfoman både kvinder og eksperimenter
Et år, hvor man kan opleve en ny Malmros og en ny Trier i biografen, er et godt filmår. Foto fra Nymphomania: Christian Geisnæs
Anmeldelse
23. september 2013

Luft under vingerne/Luft under vingarna

’Broen II’, anden sæson af den populære dansk-svenske krimiserie, er på én velgørende gang effektivt iscenesat spænding og vedkommende portræt af to mennesker – og måske også to nationer? – der er meget forskellige, men har brug for hinanden
Der er en naturlig dramatik forbundet med mødet mellem to kulturer, to sprog, to temperamenter. Tag nu bare hovedpersonerne i Broen, som også vender tilbage i Broen II, danske Martin Rohde (Kim Bodnia) og svenske Saga Norén (Sofia Helin). Foto: DR/Carolina Romare
Anmeldelse
24. november 2011

Farlige forbindelser

Den dansk-svenske tv-serie ’Broen’ afslører til sidst den tragiske forbindelse mellem den alt for menneskelige politimand og den umenneskelige morder, skriver Rune Lykkeberg
Personligt. Kim Bodnias figur Martin Rohde ligner en blanding af en rockstjerne og et gangsteroverhoved, men modsat sin svenske kollega forstår han spillet mellem mennesker. Opgøret i ’Broen’ ender med, at den alt for menneskelige dansker har skabt et morderisk monster, som kun den umenneskelige svensker kan redde ham fra.
Interview
3. november 2011

Vejen til skuespillet

For Kim Bodnia gik den gennem atletik og sansetræning. Familien syntes, han var mærkelig, når han kunne bruge en hel sommer på at ligge på gulvet eller være på sit værelse, men i virkeligheden arbejdede han koncentreret. Han har spillet macho i splatterscener, men ikke uden anfægtelser, og det var en lettelse og nydelse at få en helt anderledes rolle i tv-serien 'Broen'
Typecasting. At lave 'splat' var svært for skuespilleren Kim Bodnia. 'Det var absolut ikke noget, jeg kunne lide. Man kan sige meget om 'Bleeder', men jeg syntes fandme, det var grænseoverskridende. For tiden spiller en for ham helt ny type rolle: den bløde mand i serien 'Broen'.
Interview
5. oktober 2011

Rejsende mellem sorte huller

Den svensk-danske tv-serie 'Broen' handler ikke om nationale forskelle, den handler om globale ligheder. Social eksklusion er ikke noget specielt skandinavisk fænomen. Selvom det at lave tv-serier om det måske nok er
Den svensk-danske tv-serie 'Broen' handler ikke om nationale forskelle, den handler om globale ligheder. Social eksklusion er ikke noget specielt skandinavisk fænomen. Selvom det at lave tv-serier om det måske nok er
Anmeldelse
28. september 2011

Dansk rødgrød og svensk effektivitet

Fuld fart på fra starten i den nye dansk-svenske krimiserie ’Broen’, der har Turning Torso som ikon. Saga Norén og Martin Rohde er det nye par i skandinavisk krimi, et umage par, men på den gode måde
Fuld fart på fra starten i den nye dansk-svenske krimiserie ’Broen’, der har Turning Torso som ikon. Saga Norén og Martin Rohde er det nye par i skandinavisk krimi, et umage par, men på den gode måde
Anmeldelse
23. september 2010

Trekantsdrama

Skuespillerinden Christine Hermansens selvfinansierede spillefilm, ’Caroline – den sidste rejse’, er et sympatisk og ambitiøst forsøg på at genfortælle historien om Caroline Mathilde, Christian VII og Struensee
Skuespillerinden Christine Hermansens selvfinansierede spillefilm, ’Caroline – den sidste rejse’, er et sympatisk og ambitiøst forsøg på at genfortælle historien om Caroline Mathilde, Christian VII og Struensee
Anmeldelse
26. august 2010

Undersøgelser på overfladen

Susanne Biers 'Hævnen' er en vellykket moralsk fortælling i billeder, men lidt for konstrueret til virkelig at bevæge
Susanne Biers 'Hævnen' er en vellykket moralsk fortælling i billeder, men lidt for konstrueret til virkelig at bevæge

Sider

  • Anmeldelse
    24. november 2011

    Farlige forbindelser

    Den dansk-svenske tv-serie ’Broen’ afslører til sidst den tragiske forbindelse mellem den alt for menneskelige politimand og den umenneskelige morder, skriver Rune Lykkeberg
    Personligt. Kim Bodnias figur Martin Rohde ligner en blanding af en rockstjerne og et gangsteroverhoved, men modsat sin svenske kollega forstår han spillet mellem mennesker. Opgøret i ’Broen’ ender med, at den alt for menneskelige dansker har skabt et morderisk monster, som kun den umenneskelige svensker kan redde ham fra.
  • Anmeldelse
    24. oktober 2008

    En fremmed kommer til byen

    Med den sorthumoristiske Erling Jepsen-filmatisering 'Frygtelig lykkelig' har Henrik Ruben Genz lavet årets måske bedste danske film
    I Skarrild duellerer man ikke med skydevåben, men om hvem der kan bælle flest guldøl og 'svin' på den lokale.Det er morsomt og sortsynet som i en film af Coen-brødrene.
  • Anmeldelse
    23. september 2013

    Luft under vingerne/Luft under vingarna

    ’Broen II’, anden sæson af den populære dansk-svenske krimiserie, er på én velgørende gang effektivt iscenesat spænding og vedkommende portræt af to mennesker – og måske også to nationer? – der er meget forskellige, men har brug for hinanden
    Der er en naturlig dramatik forbundet med mødet mellem to kulturer, to sprog, to temperamenter. Tag nu bare hovedpersonerne i Broen, som også vender tilbage i Broen II, danske Martin Rohde (Kim Bodnia) og svenske Saga Norén (Sofia Helin). Foto: DR/Carolina Romare
  • Anmeldelse
    26. august 2010

    Undersøgelser på overfladen

    Susanne Biers 'Hævnen' er en vellykket moralsk fortælling i billeder, men lidt for konstrueret til virkelig at bevæge
    Susanne Biers 'Hævnen' er en vellykket moralsk fortælling i billeder, men lidt for konstrueret til virkelig at bevæge
  • 12. juli 2002

    Hårde drenge i blid sovs

    Mindre udfordrende slagkraft, men en del humor i andenudgaven af ’I Kina spiser de hunde’
  • Interview
    3. november 2011

    Vejen til skuespillet

    For Kim Bodnia gik den gennem atletik og sansetræning. Familien syntes, han var mærkelig, når han kunne bruge en hel sommer på at ligge på gulvet eller være på sit værelse, men i virkeligheden arbejdede han koncentreret. Han har spillet macho i splatterscener, men ikke uden anfægtelser, og det var en lettelse og nydelse at få en helt anderledes rolle i tv-serien 'Broen'
    Typecasting. At lave 'splat' var svært for skuespilleren Kim Bodnia. 'Det var absolut ikke noget, jeg kunne lide. Man kan sige meget om 'Bleeder', men jeg syntes fandme, det var grænseoverskridende. For tiden spiller en for ham helt ny type rolle: den bløde mand i serien 'Broen'.
  • Anmeldelse
    4. maj 2018

    ’Killing Eve’ er begavet, legesyg og sexet

    En kvindelig efterretningsagent jager en kvindelig lejemorder i den skæve, sorthumoristiske og meget underholdende tv-serie, ’Killing Eve’
    Sandra Oh spiller efterretningsagenten Eve Polastri i den legesyge og sorthumoristiske thrillerserie ’Killing Eve’.
  • 20. december 1997

    Besat af at lave film

    Filminstruktøren Nicolas Winding Refn får en nervepirrende jul - på dansk filmøkonomis pinebænk INTERVIEW "Det er en utrolig smålig kampagne, Politiken kører for tiden. Jeg kan ikke forstå, hvad de vil opnå med det, og jeg er ærlig talt ret chokeret over niveauet og skuffet over Politikens måde at håndtere sagen på," siger filminstruktøren Nicolas Winding Refn, "jeg troede ikke janteloven herskede i medierne på den måde...