Person

Kim Fupz Aakeson

Anmeldelse
16. juli 2021

Det nye H. C. Andersens Hus går ikke nysgerrigt til forfatteren, men dyrker ham som brand

Dronningen klippede en papirklipsstrimmel over med H.C. Andersens egen saks, da ’Det nye H.C. Andersens Hus’ for nylig blev indviet i Odense. Forfatter Harald Voetmann har besøgt det storstilede museumsbyggeri, som ikke går nysgerrigt til forfatteren, men fortsætter den odenseanske dyrkelse af HCA som brand
Odenses kærlighed til H.C. Andersen er ikke gengældt. Man må næsten kalde den ulykkelig. Og ulykkelig kærlighed kan få én til at gøre – eller købe – mange dumme ting.
Anmeldelse
27. april 2021

Kim Fupz Aakesons HBO-serie, ’Welcome to Utmark’, excellerer i nordnorsk eksotisme

Kim Fupz Aakeson har skrevet en ny serie til HBO Nordic, ’Welcome to Utmark’, der med imponerende dramaturgisk og komisk tæft fletter en række tragikomiske menneskeskæbner sammen i et provinsmiljø i den yderste nordnorske udkant
Den samiske rensdyravler Bilzi (Stig Henrik Hoff) er en af de farverige personager i Kim Fupz Aakesons HBO-serie, ’Welcome to Utmark’, der er spækket med så meget nordnorsk lokalkolorit, at det fremstår som en lystig omgang eksotisme. 

Vi har brug for glæde og begejstring. Her er 13 kunstneres utopier om verden efter pandemien

Velkommen til Informations samling af utopier for verden efter pandemien
Velkommen til Informations samling af utopier for verden efter pandemien
Anmeldelse
15. maj 2020

Børnelitteraturstjernerne Kim Fupz Aakeson og Stian Holes har lavet en fin, men ujævn billedbog

To af Nordens mastodonter inden for børnelitteratur har lavet den fælles billedbog ’Klovnen der bare ikke var særlig sjov’, om hvordan alle kan føle sig utilstrækkelige, og hvor forløsende det kan være at se andre vise den skrøbelighed. Den er rigtig fin. Alligevel lever den ikke helt op til forfatternes ry
To af Nordens mastodonter inden for børnelitteratur har lavet den fælles billedbog ’Klovnen der bare ikke var særlig sjov’, om hvordan alle kan føle sig utilstrækkelige, og hvor forløsende det kan være at se andre vise den skrøbelighed. Den er rigtig fin. Alligevel lever den ikke helt op til forfatternes ry
Feature
6. december 2019

Det 21. århundredes børnelitteratur er fyldt med alvor. Her er de ti bedste bøger

Det er blevet en alvorlig sag at skrive børnelitteratur for børn, selv når det skal være sjovt
Det er blevet en alvorlig sag at skrive børnelitteratur for børn, selv når det skal være sjovt
Anmeldelse
31. januar 2019

Pernille Fischer Christensens ’Unge Astrid’ er et mesterværk, der er mesteren værdig

Pernille Fischer Christensens film om Astrid Lindgren er rørende, klog, smuk, naturlig og melankolsk som forfatteren selv, og Alba August er lysende i fortællingen om den tid i Lindgrens liv, der for altid placerede hende på børnenes side
»Jeg kendte historien om Astrid og Lasse. Jeg forstod dens betydning. Men sjældent har jeg troet så meget på Astrid Lindgrens insisteren på at stå på børnenes side, som jeg gør det efter at have set denne film. Det er et mesterværk, der er mesteren værdig,« skriver Anita Brask Rasmussen.
Interview
31. januar 2019

»’Hvad er der sket med dig, Astrid? Livet er sivet ud af dig.’ Jeg blev simpelthen så nysgerrig«

I løbet af fire korte år udviklede Astrid Lindgren sig fra barn til voksen og fik samtidig lagt fundamentet til sin karriere som forfatter. Så dramatiske var de fire år, at filminstruktør Pernille Fischer Christensen besluttede sig for at lave en film om dem, og hun overtalte Kim Fupz Aakeson til at skrive med på manuskriptet. Information har talt med dem begge om arbejdet med ’Unge Astrid’ og Astrid Lindgrens enorme betydning for os alle
Stilbillede fra filmen.
Baggrund
7. december 2018

Når man er umyndiggjort, virker et dystopisk samfund ikke så urealistisk

Hvis du er i tvivl, om dystopier er særligt relevante, når det gælder børnelitteratur, så kan du bare se på biograflisterne og bibliotekshylderne. I børnelitteraturen har vi længe vidst, at kloden er fucked – til gengæld ved vi også, at hvis nogen kan modarbejde det, så er det ungdommen
Dystopi handler om magt, og det gør ungdomsromanen også. Derfor har vi hitserier som The Hunger Games, skriver Anita Brask Rasmussen. Her er det Jennifer Lawrence som hovedpersonen Katniss Everdeen i Mockingjay, den tredje film og bog i serien.
Anmeldelse
9. marts 2018

Kim Fupz’ nye roman er beslægtet med Helle Helle, bare udført håndfast og kompetent snarere end præcist, elegant, overlegent

Kim Fupz Aakesons spinkle roman strækker sit stof til det yderste. Men Fupz Aakeson kan skrive og komponere en scene
Nogle gange er det, som om Bådens navn er bange for, at man som læser tænker selv. Der kommer hele tiden en situation til, som forklarer os tingene ekstra tydeligt. Men, altså, Kim Fupz Aakeson kan godt skrive og komponere en scene.
Baggrund
10. februar 2018

Vitello er noget helt særligt. Men samtidig skriver han sig ind i en lang tradition for elskelige uvorne unger

Kim Fupz Aakeson og Niels Bo Bojesens Vitello fra rækkehuset ved ringvejen har fået sin egen film. Vi tegner et portræt af en underlig dreng, der er noget ganske særligt i dansk børnelitteratur, men samtidig skriver sig ind i en lang tradition for elskelige uvorne unger. Og så er der Vitellos vidunderligt kølige mor, der godt kan lide et glas vin eller to eller tre
Vitello er en skælm. Det lyder jo lidt gammeldags til en dreng, der elsker zombier, ridser biler og tigger slik nede i centeret. Men det, der gør Vitello til en skælm, er, at han laver narrestreger.

Sider