Person

Kirsten Dehlholm

Interview
29. juli 2021

Poetiske mytologiske tekster blev til en stemning, da Kirsten Dehlholm oversatte Voetmann til scenekunst

Det handler for Kirsten Dehlholm om at have respekt for værket, når man benytter sig af andres kunst. Hun lånte fortællingen om den egyptiske underverden fra Harald Voetmanns langdigt og udelod sanselige og mærkelige passager i forestillingen ’Amduat. En iltmaskine.’ Serien om kunstneriske fravalg tager en tur i teateret
Det handler for Kirsten Dehlholm om at have respekt for værket, når man benytter sig af andres kunst. Hun lånte fortællingen om den egyptiske underverden fra Harald Voetmanns langdigt og udelod sanselige og mærkelige passager i forestillingen ’Amduat. En iltmaskine.’ Serien om kunstneriske fravalg tager en tur i teateret
Anmeldelse
3. juni 2021

Intet på CPH Stage slår Kirsten Dehlholms dødsrige i ’Amduat. En iltmaskine’

Teaterfestivalen CPH Stage 2021 byder på dans i græs og opera i sand. Men den største oplevelse har været Hotel Pro Formas og Kirsten Dehlholms dødsforestilling ’Amduat. En iltmaskine’
’Amduat. En iltmaskine’ sætter publikum direkte ind i egypternes dødeverden hos Hotel Pro Forma.
Anmeldelse
8. november 2011

Kirsten Dehlholm går i krig

Hotel Pro Formas æstetiske krigsmareridt 'War Sum Up' transformerer lidelse til kølige billeder og til skønsang, så forestillingen borer sig psykedelisk ind i tilskueren
Der sker tilsyneladende ikke noget i Hotel Pro Formas nye krigsforestilling 'War Sum Up'. Men når stilheden kulminerer, så kommer angrebet, både på de civile ofre og på tilskueren.
Note
10. juni 2010

Mere bibliotek end kunst

I en verden, hvor det ellers kun er børnene, der er større end os selv, burde det virke behageligt med en blotlægning af disse samlende evigtlevende instanser
I en verden, hvor det ellers kun er børnene, der er større end os selv, burde det virke behageligt med en blotlægning af disse samlende evigtlevende instanser
Nyhed
29. december 2009

Realityteater med drømmeskred

Dansk scenekunst i 00'erne ville allerhelst være realistisk teater. Også selv om performanceteatret og dukketeatret sammen med dansen og teaterkoncerten tilbød raffinerede stiliseringer. Teatret drømte om drømmen ...
Det er synd for menneskene, men det var fantastisk for det danske teaterpublikum, at Katrine Wiedemann og Maja Ravn fortolkede 'Et Drømmespil' på Betty Nansen Teatret med Sofie Gråbøl og Oluf Johannessen som de forelskede. Her er idyllen ved komfuret dog allerede forstyrret af Laura Bro. Velkommen, realisme!
Interview
11. maj 2009

100 minutters evolution i øret

Den svenske, banebrydende electropop-duo The Knife har lavet musik til danske Hotel Pro Formas forestilling om Darwin. Det har ført dem til Amazonas, ind i finkulturen og ud i evolutionær musik. Og resultatet er 100 minutters biodiversitet. Information har eksklusivt interviewet Olof Dreijer fra The Knife
The Knife har lavet noget af det mest nyskabende musik i Skandinavien i de seneste år - og de bryder nyt land med deres samarbejde med Hotel Pro Forma om en ny Opera-forestilling, -I morgen om et år-.
11. september 2008

Manden er død - værket lever

I 2001 erklærede forfatteren Claus Beck-Nielsen sig for død. Siden har skiftende figurer fortsat hans produktion i regi af kunstfabrikken Das Beckwerk. Her smelter virkelighed og fiktion sammen i en radikal avantgardisme, som har gjort projektet til kult i kunstverdenen
I 2001 erklærede forfatteren Claus Beck-Nielsen sig for død. Siden har skiftende figurer fortsat hans produktion i regi af kunstfabrikken Das Beckwerk. Her smelter virkelighed og fiktion sammen i en radikal avantgardisme, som har gjort projektet til kult i kunstverdenen
Anmeldelse
13. maj 2008

Sansedryp fra Ukraine

Både Odessa og Nørrebro sættes i relief af Hotel Pro Formas nye, begavede globalforestilling
En mand tæt på og en kvinde langt væk - eller er det omvendt? Hotel Pro Forma lader sanserne får overtaget i -Relief-.
Læserbrev
5. januar 2008

Læserne skriver

Debat fra dagens avis
18. juli 2005

Kanon for dansk scenekunst

Evighedskanon for dansk scenekunst: 1. Jeppe på Bjerget, socialkomedie af Ludvig Holberg, 1722. Hvorfor drikker Jeppe? Og hvorfor overtager han ikke bare baronens seng, men ender tilbage i møddingen, hvor han kom fra? Klassiker til forståelse af sociale forhold, af den danske resignation - og misbrugsgenet...

Sider

  • 11. september 2008

    Manden er død - værket lever

    I 2001 erklærede forfatteren Claus Beck-Nielsen sig for død. Siden har skiftende figurer fortsat hans produktion i regi af kunstfabrikken Das Beckwerk. Her smelter virkelighed og fiktion sammen i en radikal avantgardisme, som har gjort projektet til kult i kunstverdenen
    I 2001 erklærede forfatteren Claus Beck-Nielsen sig for død. Siden har skiftende figurer fortsat hans produktion i regi af kunstfabrikken Das Beckwerk. Her smelter virkelighed og fiktion sammen i en radikal avantgardisme, som har gjort projektet til kult i kunstverdenen
  • Nyhed
    29. december 2009

    Realityteater med drømmeskred

    Dansk scenekunst i 00'erne ville allerhelst være realistisk teater. Også selv om performanceteatret og dukketeatret sammen med dansen og teaterkoncerten tilbød raffinerede stiliseringer. Teatret drømte om drømmen ...
    Det er synd for menneskene, men det var fantastisk for det danske teaterpublikum, at Katrine Wiedemann og Maja Ravn fortolkede 'Et Drømmespil' på Betty Nansen Teatret med Sofie Gråbøl og Oluf Johannessen som de forelskede. Her er idyllen ved komfuret dog allerede forstyrret af Laura Bro. Velkommen, realisme!
  • Anmeldelse
    3. juni 2021

    Intet på CPH Stage slår Kirsten Dehlholms dødsrige i ’Amduat. En iltmaskine’

    Teaterfestivalen CPH Stage 2021 byder på dans i græs og opera i sand. Men den største oplevelse har været Hotel Pro Formas og Kirsten Dehlholms dødsforestilling ’Amduat. En iltmaskine’
    ’Amduat. En iltmaskine’ sætter publikum direkte ind i egypternes dødeverden hos Hotel Pro Forma.