Person

Kirsten Hammann

Det er SÅ meget Kirsten Hammann

Man kan jo ikke skrive en god roman om noget så poppet som lykke, så ’Alene hjemme’ handler om at være ulykkelig i en vestlig overflod. Med Bhutan – det eneste land i verden, hvor man opererer med begrebet bruttonationallykke – som baggrund

Fnidder-fnadderens æstetik

Formsprog. Vi læser typisk det famlende ved Kirsten Hammanns kvindeskikkelser som feminin famlethed og trummerummet hos Helle Helle som et særligt kvindeligt trummerum. Men Hammann og Helles litteratur er snarere radikale eksperimenter i et formsprog – som vi har for vane at forbinde med kvinder

Født med blyanten forrest

Kirsten Hammanns seneste roman er den første, hun har skrevet på computer. Indtil for få år siden forfattede hun alle sine bøger i hånden på stenogramblokke, som hun opbevarede i brandsikre bankbokse. Det var et håbløst system. Men det førte en særlig skrivestil med sig

Kvinder er vel også hele mennesker

Menneskeligt? Er det tankevækkende, at romaner af kvinder skildrer kvinder, der ikke kan finde ud af livet? Kritikeren Nils Gunder Hansen rejste for nylig spørgsmålet i sin anmeldelse af Kirsten Hammanns nye roman, 'Se på mig'. Det er alment menneskeligt, lyder svarene

Kirsten Hammann

»Lige sexscenerne har jeg ikke lyst til at læse højt. Den slags skal læses indenad. Eller en skuespiller må gøre det beskidte arbejde ...«

Romanforfatteren som overvågningsbamse

Med sin seneste roman synes Kirsten Hammann at have taget et skridt i retning af plot og porno. Men tag ikke fejl: Det er stadig metalitteratur om at overleve katastrofen

'Jeg kan ikke lade være med at gøre mine personer utiltalende'

Handlingen kunne stamme fra en trivialroman, og hendes nye bog er nærmest pornografisk. Velkommen til den nye Kirsten Hammann, stadig rigtig meget hammannsk

Er dansk litteratur lukket og selvtilstrækkelig?

Dele af den danske blogosfære er harme over artikel i et udenlandsk tidsskrift, der anklager den danske litteratur for 'reservattænkning'

Ondskabsfulde småperfide stikpiller

Lars Bent Petersen er vred i sin retrospektive udstilling på Overgaden

Jamen, litteratur er jo beskidt!

Hvor er det herligt, når litterære kvindeportrætter kommer i øjenhøjde med livet. Ufuldkomne og fulde af fejl ...

Sider

Mest læste

  1. Kirsten Hammanns nyeste bog er en kontrolleret afrapportering fra livet med skriften – den er underholdende, letlæst og sympatisk og også ret defensiv og indadvendt
  2. Menneskeligt? Er det tankevækkende, at romaner af kvinder skildrer kvinder, der ikke kan finde ud af livet? Kritikeren Nils Gunder Hansen rejste for nylig spørgsmålet i sin anmeldelse af Kirsten Hammanns nye roman, 'Se på mig'. Det er alment menneskeligt, lyder svarene
  3. Formsprog. Vi læser typisk det famlende ved Kirsten Hammanns kvindeskikkelser som feminin famlethed og trummerummet hos Helle Helle som et særligt kvindeligt trummerum. Men Hammann og Helles litteratur er snarere radikale eksperimenter i et formsprog – som vi har for vane at forbinde med kvinder
  4. Man kan jo ikke skrive en god roman om noget så poppet som lykke, så ’Alene hjemme’ handler om at være ulykkelig i en vestlig overflod. Med Bhutan – det eneste land i verden, hvor man opererer med begrebet bruttonationallykke – som baggrund
  5. Litterær kvalitet lader sig ikke definere. Litteratur gør os ikke til bedre mennesker, men – når den er god – til bedre læsere. Sæsonen rummer rigtig gode eksempler
  6. Skolens bestyrelse har ansat en eksperimenterende forfatter som rektor i de næste fire år. Han vil videreføre sin forgængers arbejde og sætte fokus på undervisningsformen. Eleven sidder med nøglen til sit eget talent, mener han
  7. Årets danske litteratur er pessimistisk, kuldslået, sortsynet – og giver os billeder af et Danmark, der er ved at gå op i limningen
  8. Kirsten Hammanns seneste roman er den første, hun har skrevet på computer. Indtil for få år siden forfattede hun alle sine bøger i hånden på stenogramblokke, som hun opbevarede i brandsikre bankbokse. Det var et håbløst system. Men det førte en særlig skrivestil med sig