Vilter udstilling på Arken smadrer alle reducerede forestillinger om, hvad det kvindelige måtte være, og giver plads til 150 års kunst, der udvider spektret på en storslået måde. Det demonstrerer museumsinspektørernes evne til at kuratere godt inden for Arkens ofte brede emner
Måske er det i fremtiden igennem kunsten, at vi mærker vinteren og forstår klimaets forandringer? Kunstredaktør Maria Kjær Themsen skriver – blandt andet – om Kirsten Justesens ’Meltingtime’ i kulturredaktionens serie om vinterkunstværker
DR har med sin miniserie om den hyperaktive maler og keramiker Frederik Næblerød fået øjnene op for en ny måde at lave portrætter på. De dykker ned i et intenst speedsnakkendes menneskeliv i et par uger – og får både kunstformidling og miljøskildring med på vejen
I denne udgave af Radio Information skal vi tale om det skrottede klimaudspil for landbruget. Absurd, siger Jørgen Steen Nielsen. Om lydkunst fra 70'erne. Sprødt, mener Maria Kjær Themsen. Om Inger Støjbergs farvel til Venstre. Vi ses, siger Anton Geist. Og en ny form for finans-aktivisme. Optur, mener Rune Lykkeberg.
Jubilæumsbog om filmværkstederne i Danmark opruller historien om, hvordan det blev lettere at lave frie film for vordende instruktører som for eksempel Thomas Vinterberg, hvis karriere begyndte ved en pølsevogn. Kristen Bjørnkjær, der selv var en del af Filmværkstedet i København, har læst bogen
76-årige Kirsten Justesen har været billedhugger, siden hun som 16-årig flyttede hjemmefra. At blive befriet af alderen kender hun ikke til. Til gengæld har årene givet hende ro til at kunne opføre sig fuldstændig, som hun har lyst til
DR har puttet seks danske billedkunstnere ned i en fastelavnstønde af et realityprogram og krydset fingre for, at der ville ryge godter ud. Det gør der heldigvis, for ’Kunstnerkolonien’ er både nysgerrig underholdning og seriøs kunstformidling
Kunstneren Maja Malou Lyse udfordrer og forarger både Instagram og de ældre feminister ved at bruge sin egen krop som materiale på sin egen måde – og med dybe rødder i kunsthistorien
Den markante dansk samtidskunstner Kirsten Justesens snarlige 75-årsfødselsdag markeres med en ny udstilling, der åbner på Avlskarl Gallery i København i dag. I den anledning har vi givet ordet til Kirsten Justesen selv og bedt hende fortælle historien bag fire af hendes mest ikoniske værker
DR har puttet seks danske billedkunstnere ned i en fastelavnstønde af et realityprogram og krydset fingre for, at der ville ryge godter ud. Det gør der heldigvis, for ’Kunstnerkolonien’ er både nysgerrig underholdning og seriøs kunstformidling
76-årige Kirsten Justesen har været billedhugger, siden hun som 16-årig flyttede hjemmefra. At blive befriet af alderen kender hun ikke til. Til gengæld har årene givet hende ro til at kunne opføre sig fuldstændig, som hun har lyst til
DR har med sin miniserie om den hyperaktive maler og keramiker Frederik Næblerød fået øjnene op for en ny måde at lave portrætter på. De dykker ned i et intenst speedsnakkendes menneskeliv i et par uger – og får både kunstformidling og miljøskildring med på vejen
Den markante dansk samtidskunstner Kirsten Justesens snarlige 75-årsfødselsdag markeres med en ny udstilling, der åbner på Avlskarl Gallery i København i dag. I den anledning har vi givet ordet til Kirsten Justesen selv og bedt hende fortælle historien bag fire af hendes mest ikoniske værker
Vilter udstilling på Arken smadrer alle reducerede forestillinger om, hvad det kvindelige måtte være, og giver plads til 150 års kunst, der udvider spektret på en storslået måde. Det demonstrerer museumsinspektørernes evne til at kuratere godt inden for Arkens ofte brede emner
Jubilæumsbog om filmværkstederne i Danmark opruller historien om, hvordan det blev lettere at lave frie film for vordende instruktører som for eksempel Thomas Vinterberg, hvis karriere begyndte ved en pølsevogn. Kristen Bjørnkjær, der selv var en del af Filmværkstedet i København, har læst bogen
Kirsten Justesen forsøger at beskrive, hvor kønnet blikket er i kunsten. Og hvad der sker, hvis man vender blikket? Vi har mødt billedkunstneren til en snak om kroppen i kunsten