Person

Kirsten Thorup

Når man ønsker sig noget, så udfordrer man skæbnen

Da sneen endelig kom, gik det op for mig, at man måske faktisk skal passe på, hvad man ønsker sig

Iscenesat: Kirsten Thorup

Vi har givet forfatterne frihed til selv at bestemme, hvordan de vil fremtræde, og hvilken rolle de vil spille

Kirsten Thorup er nu nordisk mester i at skildre den rå virkelighed

Kirsten Thorup er både helt sin egen og del af os alle. Hun kan den sjældne kunst med sine romaner at tilbyde alle os privilegerede læsere et spejl, hvori vi kan genkende vores egen tid og se, hvordan den er blevet til og har formet os

De nominerede til Nordisk Råds litteraturpris tegner et mentalt kort over Norden

Hjemstavnen lever i den nordiske litteratur, men det gør den krasse kritik af vores måde at indrette samfundet på også. Hvem er vi lige nu i Norden? Og hvilke emner er vi optagede af? Det kan de bedste værker fortælle. Her er et forsøg på at trække en linje gennem årets nominerede til Nordisk Råds litteraturpris, der uddeles onsdag aften

Gid det var mig: Kirsten Thorup

Hvem lader forfatterne sig inspirere af, og hvem misunder de for deres arbejde med sproget? På denne plads fremhæver en dansk forfatter hver uge et uddrag fra et skønlitterært værk, de ville ønske, de selv havde skrevet – og forklarer hvorfor

Bogfolk

Bogfolk fra dagens avis

Det uskønne i hendes værkers skønhed

Kirsten Thorups 50 år lange og 20 bøger store forfatterskab artikulerer disharmonisk erfaring gennem former, der suverænt trodser æstetiske normer

Bogfolk

Bogfolk fra dagens avis
Nye læsere kan begynde her
Har nutidens forfattere glemt de vilde eksperimenter? Har de glemt at protestere over verdens forfatning og en altomfattende kapitalisme ved at sprænge de etablerede litterære former? Og er autofiktionen virkelig nutidens svar på modernismens radikale formbrud, hvis den da overhovedet eksisterer? Årets vigtigste litterære debat udspillede sig her i avisen
Har nutidens forfattere glemt de vilde eksperimenter? Har de glemt at protestere over verdens forfatning og en altomfattende kapitalisme ved at sprænge de etablerede litterære former? Og er autofiktionen virkelig nutidens svar på modernismens radikale formbrud, hvis den da overhovedet eksisterer? Årets vigtigste litterære debat udspillede sig her i avisen

Sider

Mest læste

  1. Kirsten Thorups nye roman er en hudløs fortælling om en mors kærlighed til sin datter og samtidig et enestående portræt af det danske samfund fra 1970’erne til nutiden. Romanens realisme og symbolik forløser dog ikke helt hinanden
  2. Har nutidens forfattere glemt de vilde eksperimenter? Har de glemt at protestere over verdens forfatning og en altomfattende kapitalisme ved at sprænge de etablerede litterære former? Og er autofiktionen virkelig nutidens svar på modernismens radikale formbrud, hvis den da overhovedet eksisterer? Årets vigtigste litterære debat udspillede sig her i avisen
  3. Jette A. Kaarsbøls romandebut drager os ved et kraftfuldt stof, men formen har hun næppe tænkt til bunds
  4. Hun skriver ikke autofiktion, for det er for snæver en definition på menneskelivet. Når hun derfor skriver fiktion handler det om identifikation og om at leve sig ind i de katastrofer, som hun selv undgik. Kirsten Thorup fortæller her om sin nye store samtidsroman ’Erindring om kærligheden’
  5. Enestående. Christina Hesselholdts forfatterskab er i stadig udvikling, og som det folder sig ud, bliver det vigtigere og vigtigere. Tre litterater karakteriserer Hesselholdt, hvis roman 'I familiens skød' er nomineret til Montanas Litteraturpris
  6. Kirsten Thorup er både helt sin egen og del af os alle. Hun kan den sjældne kunst med sine romaner at tilbyde alle os privilegerede læsere et spejl, hvori vi kan genkende vores egen tid og se, hvordan den er blevet til og har formet os
  7. Kirsten Thorups 50 år lange og 20 bøger store forfatterskab artikulerer disharmonisk erfaring gennem former, der suverænt trodser æstetiske normer