Person

Kirstine Roepstorff

Artikler
Ugens anbefalinger
4. marts 2022

Ugens anbefalinger: En medrivende britisk thriller og dokumentar, og så kan du måske finde din gamle farmor på luftfotos

I denne uges anbefalinger fra kulturredaktionen besøger vi feministisk lyskunst på Esbjerg Kunstmuseum og lytter til podcast om en flyingeniør, der ender som hærdet bankrøver på grund af det vanedannende opioidmedicin OxyContin
Der er en kæmpe hype om serien ’The Responder’ i England, og det burde der også blive herhjemme
Gallerirunde
16. marts 2021

De genåbnede galleriers kunst henter storslået fortællekraft fra makreller, franskbrød og parcelhuskvarterets haveplanter

Som små butikker må kunstgallerierne igen invitere publikum indenfor. Informations kunstanmelder er kommet på græs og er begejstret over udstillinger med blandt andre Bjørn Nørgaard og Kirstine Roepstorff, der finder urkomiske fantasivæsner i velkendte jordmaterialer
Bjørn Nørgaards skulptur »Beowulf« på Galleri Susanne Ottesen ved hjørnet af Kongens Have i København.
Interview
2. oktober 2020

»Overordnet handlede udstillingen om min russiske mormors næse«

Nogle gange kan det føles som at blive stillet over for et fremmed sprog, når man læser om kunst. Vi har bedt fire kunstnere fortælle om en konkret udstilling og læst, hvordan det blev beskrevet af kuratoren, for at undersøge kunsten over for kunstens sprog
Værket ’Big Nose’ er en kopi af Vladimir Putins næse og stammer fra Kristoffer Ørums udstilling ’Putins næse’ i Møstings Hus, 2019. På udstillingen rappede næsen om immigration og savnet efter Rusland.
Essay
16. maj 2019

Venedig Biennalen er alle kunstbegivenheders selvbevidste dronning

Med årene bliver det tilsyneladende sværere at skelne de enkelte årgange af Venedig Biennalen fra hinanden, men visse ting har været uforglemmelige i år: en lind strøm af blæksprutter, en strandopera, en vandsprøjtende keramisk vagina og en hel del dystre digitale sci-fi-film
Badegæsterne sang opera, mens de lå og solede sig. Sun & Sea (Marina) kaldes projektet af Rugilė Barzdžiukaitė, Vaiva Grainytė og Lina Lapelytė, som modtog Den Gyldne Løve for bedste nationale pavillon.
Anmeldelse
19. juni 2018

’Renaissance of the Night’ er et atmosfærisk, grandiøst mørkerefugium

Kirstine Roepstorff repræsenterede Danmark på Venedig Biennalen sidste år. Nu går hendes taktile og smukke værker igen med intens tilstedeværelse i Kunsthal Charlottenborgs omfattende mørkeinstallation, der spørger til, hvordan vi i en overbelyst og skærmdrevet verden kan tildele mørket værdi – men som ikke undgår at føles lidt som en pædagogisk forlystelsespark
Turen gennem de 11 rum er en variation over mørklægning, helt konkret fra tusmørke til skumring. Udstillingsteksten opfordrer til at tænke over mørkets potentiale.