Person

Klaus Hoffmeyer

Nyhed
6. maj 2013

Drømmen var altid Det Kongelige Teater

Med en enkelt undtagelse har anti-naturalisten Klaus Hoffmeyer været rundt i alle hjørner af dansk teater. I aftes blev han hyldet for en livslang indsats, da han fik overrakt Bikubens Hæderspris 2013 på 300.000 kroner i forbindelse med årets Reumert-fest i Operaen i København
Teaterinstruktøren Klaus Hoffmeyer modtog i går Bikubens Hæderspris ved Årets Reumert 2013. Selv er han mest stolt af sit arbejde med at lave en slags ’hvidbog’ med teaterfolkenes behov, som arkitekterne kunne bruge, da de skulle tegne det nye skuespilhus.
Anmeldelse
18. september 2012

Jeppe og baronen er i samme seng

Odense Teater har ramt den umulige balance mellem historisk ærbødighed og nutidig flabethed i den fremragende fortolkning af ’Jeppe på Bjerget’
Der ligger Anders Gjellerup Kochs Jeppe så mellem sine svin og sover rusen ud i en trillebør i Odense Teaters vellykkede opsætning af ’Jeppe på Bjerget’.
Interview
26. februar 2010

Bent Vinn Nielsen: Jeg gider ikke dansk romanindustri A/S

Fotografisk nøjagtighed gør ikke en tekst troværdig, og et plot kan ikke redde en dårlig bog, mener forfatteren Bent Vinn Nielsen. Han skriver alle sine bøger i hånden, og når hans skrift begynder at blive læselig, så ved han, at han er ved at have fat i den lange ende. Han er aktuel med en ny roman om en gammel despot på plejehjem
Fotografisk nøjagtighed gør ikke en tekst troværdig, og et plot kan ikke redde en dårlig bog, mener forfatteren Bent Vinn Nielsen. Han skriver alle sine bøger i hånden, og når hans skrift begynder at blive læselig, så ved han, at han er ved at have fat  i den lange ende. Han er aktuel med en ny roman om en gammel despot på plejehjem
30. december 2008

Drømmen om det perfekte teaterhus

Og så en opvågnen til mindre ambitiøse forestillinger. Farvel og tak til sceneåret 2008 med de udspekulerede rammer
Nej, Orestien på Odense Teater lykkedes ikke. Alligevel var den årets mest beundringsværdige forestilling - fordi den var den mest passionerede og kompromisløse.
Anmeldelse
15. september 2008

Ordene dolker Orestes

Til sidst er man ligeglad med, om Peter Plaugborgs muskelflotte Orestes dolker nogen - eller om han selv bliver dolket. For Jokum Rohdes dramatisering af Orestien er for lang og for abstrakt
Den imponerende Peter Plaugborg bliver udsat for både medicinske forsøg og krævende blå skønhedskvinder i sine hallucinationer som Orestes i den langstrakte -Orestien- på Odense Teater.
28. juli 2008

Oehlenschläger, når han er værst

En pinefuld teaterafteni Turbinehallerne for ni år siden stod med det samme på lystavlen, da kulturredaktøren bad om korrespondentens kulturelle yndlings-aversion.
Adam Oehlenschlæger begyndte oprindeligt at læse jura. Efter Det Kongelige Teaters genoplivning af det lykkeligt glemte stykke, -Fostbrødrene-, ønskede man, at han havde holdt sig til jurastudiet.
20. maj 2008

'Så taler vi ikke mere om penge'

Scenekunsten trænger til en ny teaterlov, der vurderer teatret i sin helhed efter moderne organisationsprincipper. Talen om bevillinger forstummer for en tid, mens scenefolk debatterer fornyelse, muligheder for erfaringsdeling og et Institut for Scenekunst
Noget af det mere smalle teater- og performancekunst har svære kår. Noget som vækker opsigt er bl.a performeren Kitt Johnson. Her genopstår hun som en slags frygtindgydende skildpadde i en p-kælder i Borgergade i det indre København.
Anmeldelse
11. marts 2008

Brændemærket af vidunderbarnet

Peter Plaugborgs vidunderbarn er den listigste og mest udspekulerede demagog i Odense Teaters Howard Barker-succes. Selv om vi gyser over ækelheden, vil vi faktisk bare have mer' ...
Uanset hvor meget de truer, får han det præcis, som han vil have det, Peter Plaugborgs vidunderbarn. Her er det Beinta K. Clothier, der får den tvivlsomme fornøjelse, mens Kurt Dreyer holder skovlen på Odense Teater.
Anmeldelse
20. november 2007

Flæser på kjolerne eller lort på bukserne?

Fattigdom, gadeprostitution, mord ... Både 'Oliver!' og 'Kong Ubu' vil fortælle børnene om virkeligheden. Forskellen ligger et sted mellem pænheden og grimheden
-Kong Ubu- hos Corona La Balance er noget af det mest nådesløse og modige længe set i dansk børneteater, netop fordi den afliver forestillingen om voksne som ansvarlige.
14. november 1996

Stæreglaskassen

Mockup'en på Kgs Nytorv antog karakter af folkeforlystelse, da den i søndags kom op at svæve foran Stærekassen. Men nu er det alvor! - for nu skal Kulturminsteren og Miljøministeren enes om, hvor vidt projektet skal bygges i virkeligheden eller lægges i arkiv...

Sider

  • 28. juli 2008

    Oehlenschläger, når han er værst

    En pinefuld teaterafteni Turbinehallerne for ni år siden stod med det samme på lystavlen, da kulturredaktøren bad om korrespondentens kulturelle yndlings-aversion.
    Adam Oehlenschlæger begyndte oprindeligt at læse jura. Efter Det Kongelige Teaters genoplivning af det lykkeligt glemte stykke, -Fostbrødrene-, ønskede man, at han havde holdt sig til jurastudiet.
  • 7. november 2000

    K'NYT

    Dansk slagtervare på licens i Norge *Lørdag 11. november åbner på Nationaltheatret i Oslo en filial af det ellers så udpræget danske fænomen Teaterslagteren. I Danmark var Teaterslagteren et soloforetagende med Claus Beck-Nielsen i rollen som teateranmelderen Bock, instrueret af Rolf Heim på teatret Kaleidoskop...
  • 7. maj 1998

    At rose Det kgl.

    Det er tungt at skulle til det. Der er vel ikke nogen plads i kongeriget, der hårdere end lige netop bagsidelederen i Information har bokset løs på Det kongelige Teater. Vi har - med rette, med rette - kritiseret teaterchefen...
  • 22. april 1999

    Kultur i ugen

    Af LISBETH BONDE,ANDERS BEYER,ERIK WEIDEMANN,PAW MATHIASEN og CHARLOTTE CHRISTENSEN UDSTILLING *Poul Juponts nye separatudstilling - den første i København i seks år - med titlen The Spring Collection & Other Theme Songs består af maleri, tegning og fotografi, der indkredser identitet, eller snarere ophævelse af identitet...
  • Anmeldelse
    22. maj 2003

    Den dobbelte kunst

    Pragtfuld interviewbog om det vanskelige instruktørarbejdes synlige og usynlige sider